Senaste nytt

Hur lång tid tar en flygning egentligen?

AABack2ARN

Medlem
Om du väljer att visa info om en flight (British Airways flight BA771 - Flightradar24 och sedan trycker på Play får du följande info:

ba771 average time.PNG


Dock lite osäker på hur lång tid tillbaka i tiden snittet räknas på.
 

apknug

Medlem
Tiden som anges är blocktiden, alltså tiden från det att blocken tas bort från hjulen tills de att läggs tillbaka. Så i tiden ingår allt från att dörren stängs till det att dörren öppnas egentligen.

Hur mycket extra tid som beräknas kan påverkas av hur stor flygplatsen är, vilken flygplats det faktiskt är, hur mycket trafik det är en viss tid på dygnet osv.

Det påverkas också av flygbolagens egna beräkningar samt vilket flygplan som flyger sträckan. Inom Sverige kan det exempelvis skilja fem minuter mellan SAS och Norwegian på samma rutt.

FR24 brukar visa en snittid för en viss flight. Nu hittar jag det inte, bara för det, men det kan ge en uppskattning om hur mycket extra tid som läggs på.
Tack, vet du vilken tid som loggas i loggboken av befälhavaren? Vad är flygtid enligt loggboken? Skiljer man där på flygtid och motorgångstid? (Högst troligen iof)
 

Daisy

Medlem
Det viktiga är väl att jag som passagerare från början vet hur lång tid flygningen tar så jag kan planera efter det. Om flygbolagen måste "ta i med tid" så gör de väl det för att det är beräknad tid gate-gate avhänget på slot, trafik över flygplatsen etc.. inte för att "slippa böter" ?
 
Toppen