Hur lång tid brukar Qatar Airways respektive Cathay Pacific ta att kreditera till BAEC ?

kricka

New member
Ping @doc och @agehall

Jag är lite intresserad av frågan då sista datum (för flygning - inte registrering)

på mitt BAEC-konto är 8/2. Ska hinna med tre ytterligare flygningar med ovan-

nämnda bolag under veckan som kommer..
 
Har aldrig flugit med varken eller, så jag vet inte.



Men det viktiga är ju som sagt när du flyger, inte när det registreras. Flyger du bara ihop TP på rätt datum, så kan BAEC justera så att intjäningen räknas mot förra året om så behövs.
 
Qatar Airways flighter har jag fått krediterat (BAEC) på dagen efter flight och vid något tillfälle samma dag under hela 2014.
 
Cathay kan ta allt ifrån några dagar, till att man måste begära kreditering, vilket jag har råkat utför ett par gånger fast än mitt BAEC-nr låg i bokningen. Speciellt om du ligger i en brytpunkt måste du vara på din vakt och ligga på. Jag hade ju en del bekymmer med detta i somras.
 
Kollade på mina Cathay-flighter, dom tog mellan 1-5 dagar att krediteras...



KUL(!) att veta: MH-flighter kommer var 7:e dag till BAEC-kontot.....
 
Troligen inte relevant i ditt fall, men Cathay skickar iväg sitt data till AAdvantage en gång per vecka (varje fredag) enligt en del empiriskt testande... Kanske samma sak till BAEC?
 
Troligen inte relevant i ditt fall, men Cathay skickar iväg sitt data till AAdvantage en gång per vecka (varje fredag) enligt en del empiriskt testande... Kanske samma sak till BAEC?
 
Nja, man kan ju undra. Jag flög QR i tisdags ARN-DOH och CX DOH-HKG i onsdags

men inget syns ännu hos BA. Får väl kontakta BA när jag kommer hem i slutet av denna

vecka om inget syns under recent transactions..
 
För mig gick det väldigt snabbt att få rena QR-flighterna. Tog max tre dagar, men oftast bara en dag. CX-flighten med QR-nummer fick jag dock skicka in boardingkort via mejl eftersom de inte kom in och online-efterregistrering inte fungerade heller.
 
Det är märkligt att samma problem dyker upp med många bolag när det gäller

kreditering till annat FFP. Borde ju inte vara rocket science direkt men att få de

olika flygbolagens IT-system att samverka kanske är just rocket science ?
 
Min Cathay Pacific flight, som var ombokad av Lufthansa pga diversion, var krediterad till mitt British Airways Executive Club konto inom en vecka efter flygningen om jag minns rätt.
 
Får försöka med lite tålamod..! Vill ju helst att allt skall ske "nu" på samma sätt

som jag upplevt på LH M&M där flygningarna dyker upp nästa dag.
 
Kricka skrev:Det är märkligt att samma problem dyker upp med många bolag när det gällerkreditering till annat FFP. Borde ju inte vara rocket science direkt men att få deolika flygbolagens IT-system att samverka kanske är just rocket science ?Klicka för att utvidga...
Det är nog nästan samma nivå av komplexitet som kvantteori för flygbolagen att få detta fungera mellan flygbolagen.
 
Jag tror de flesta flygbolag skickar filer med data till varandra med en viss regelbundenhet. Det är INTE rocket science men att få bolagen att hantera detta mer eller mindre online verkar absolut tillhöra raketforskning. Man undrar ju vad bolagen gör under de 18 månader som ett normalt medlemsskap verkar ta
 
Krediterade en return Cathay Pacific J-biljett till BAEC (FF# pa bokningen) runt jul/nyar. Outbound fanns pa statement efter nagra dagar, medan inbound krediterades nastan en manad senare.
 
AABack2ARN skrev:Troligen inte relevant i ditt fall, men Cathay skickar iväg sitt data till AAdvantage en gång per vecka (varje fredag) enligt en del empiriskt testande... Kanske samma sak till BAEC?Klicka för att utvidga...
Inte riktigt samma mönster till BAEC, mina Avioser/TP postades 17, 22, 29 juli. Överföringen den 15e kan ju iofs ha varit försenad och då skulle det stämma bättre...
 
Back
Top