Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

gustafsg

Medlem
Hej igen,

Pratade med SAS och följande blev utfallet:

Kunde ge bort ett guldkort till 30 april då min kvalperiod tog slut. Detta gav jag till person X.
Nya perioden började 1 maj och kommer pga grace-period på 3 månader inte kunna ge bort ett nytt guldkort - vilket i och för sig blir perfekt då jag ska ge person Y det i början av augusti för att han ska kunna bibehålla det till fjärde kvartalet 2020.

Vet inte vem av er som har rätt men tack för all hjälp!
 
Antar att det inte går att kolla hur länge man kommer ha statusen? Jag fick precis ett EBG som gåva och har 1 aug som start på bonusåret. Hoppas på typ 2 år då men det verkar lite oklart om jag läser rätt här.
 

Canadien

Medlem
Antar att det inte går att kolla hur länge man kommer ha statusen? Jag fick precis ett EBG som gåva och har 1 aug som start på bonusåret. Hoppas på typ 2 år då men det verkar lite oklart om jag läser rätt här.
Ja, "säkrast" hade varit om du fått kortet efter din graceperiod, d v s 1 Nov. Men du kan ju ha tur.
 

palmen

Moderator
Antar att det inte går att kolla hur länge man kommer ha statusen? Jag fick precis ett EBG som gåva och har 1 aug som start på bonusåret. Hoppas på typ 2 år då men det verkar lite oklart om jag läser rätt här.
Det mest troliga är att du får det i ca 2 år, men det kan även bli ett år. Den erfarenhet vi samlat på forumet tidigare är att "ingen" som fått ett guld efter 3 månader in på sitt år fått det bara ett år utan då har det "alltid" blivit två år. Får man det inom 3 första månader har det varierat om det blivit ett eller 2 år. Det är dock länge sedan jag läste att någon fick det enbart i ett år.
 

Once56

Medlem
Har gett min dotter guldkort två år nu. Första året hade vi oflyt(okunskap) då jag gav henne kortet i maj 2017 när jag själv blev diamant. Hennes brytpunkt är 30/6 och hon fick då ett kort med giltighet till sista september 2018. Nu gav jag henne ett kort i oktober och denna gången är giltigheten till och med september 2020, lite bättre utdelning
 
Det mest troliga är att du får det i ca 2 år, men det kan även bli ett år. Den erfarenhet vi samlat på forumet tidigare är att "ingen" som fått ett guld efter 3 månader in på sitt år fått det bara ett år utan då har det "alltid" blivit två år. Får man det inom 3 första månader har det varierat om det blivit ett eller 2 år. Det är dock länge sedan jag läste att någon fick det enbart i ett år.
Jag har fått kortet nu. Expiry 10/20. Eftersom mitt år startar 1 aug så är det 2 år + grace. :)

Jag funderar lite på det här med gåva av kort och grace. Kan det vara så att vänta med att ta emot kort efter graceperioden endast är viktigt om man redan har en status som är på väg att gå ut? Jag var EBB förra perioden.
 

Steve

Medlem
Min fru är EBG efter gåva och har det till 03/20. Hon har intjäningsår 1/1 - 31/12 och är nu nära att flyga in EBG-nivå innevarande år. Dock har hon inga fler flygningar inplanerade innan intjäningsåret går ut men det spelar väl ingen roll för hennes EBG-status egentligen? För om hon når över 45000 baspoäng under 2018 så blir det väl endast EBG för 2019 + graceperiod? D.v.s. lika länge som hon har idag eller tänker jag fel?
 

palmen

Moderator
Min fru är EBG efter gåva och har det till 03/20. Hon har intjäningsår 1/1 - 31/12 och är nu nära att flyga in EBG-nivå innevarande år. Dock har hon inga fler flygningar inplanerade innan intjäningsåret går ut men det spelar väl ingen roll för hennes EBG-status egentligen? För om hon når över 45000 baspoäng under 2018 så blir det väl endast EBG för 2019 + graceperiod? D.v.s. lika länge som hon har idag eller tänker jag fel?
Det stämmer gåva räknas dock inte mot lifetime gold om det nu spelar någon roll.
 
Toppen