Senaste nytt

Hur länge är min Eurobonus-status giltig?

Har du alltså varken EB Mastercard Premium eller Amex Elite utan behöver tjäna alla statusgivande poäng från flygningar och har inte tagit vara på de sammanlagt fem månader under din kvalificeringsperiod (juni + oktober-januari) då det gavs 4x poängen? Trist att höra och tja, då blir det förstås svårt att få ihop resterande poäng på kort tid om man inte flyger en hel del. :rolleyes: Du hinner förmodligen få 20 000 statuspoäng från Amex Elite om du tecknar dig snabbt, då är det 15 000 kvar att flyga ihop.

Nope, min spend när jag jobbar hemifrån är ju knappt femsiffrig så inte försvarbart med finkreditkort då. Dess avgifter skulle helt enkelt kosta mer än jag skulle dra in i bättre poängintjäning. Knappt så det var värt det för min del före pandemin (lite beroende på resmönster) men definitivt inte nu under pandemitider. Jag hann faktiskt med ett par resor i höstas innan Omicron bröt ut (därav ett fåtal poäng!) men i övrigt har jag suttit helt still under pandemin - inga mässor, inga kundbesök, inga leverantörsbesök. Nu börjar det så sakteliga öppna upp i USA med fler och fler av techbolagen som faktiskt kan tänka sig att träffas men Kina/Taiwan lär dröja.

Om du vill byta bort Eurobonus enbart för att du blivit sur över att du inte får ett tredje års förlängning "gratis" tycker jag att du först ska kolla noga om det verkligen är lättare för dig att uppnå och behålla motsvarande status hos ett annat bolag med ditt resemönster.

Alltså, jag har rest 10+ år utan någon som helst planering och nöjt mig med ekonomibiljetter - bara optimerat på bra flyg (korta sträckor, trevliga layovers et.c.). Senaste 5 åren har jag viktat över till Star alliance för att ha loungeaccess vilket jag uppskattar när jag ska sitta av några timmar på flygplatser men jag flyger i princip aldrig SAS (förutom till HongKong och ental gånger när jag behövt resa med kollegor som tycker O'Hare är meningen med livet) så det känns lite nu-eller-aldrig om jag någonsin ska byta allians! Jag har haft kanske 60k poäng om året i snitt på rena resor och har nog rest 80%+ allianstroget så även om jag tokoptimerade så känns det osannolikt att jag skulle få ihop tillräckligt med poäng för att klara guldkort på två olika allianser.

Då jag mest reser på amerikanska västkusten (Seattle, San Francisco, Los Angeles, San Diego, Denver) så skulle ett alternativ kunna vara Alaska.
Iceland air och Alaska verkar ha något slags samarbete. Jag tycker nog bättre om ARN-KEF-SEA med Iceland air än ARN-FRA-SEA med Lufthansa eller ibland United/codeshare. Inte så många avgångar med Icelandair men skönt med en bensträckare på "mitten". Alaska är numera är med i OneWorld så Finnair österut om nu någonsin asien öppnar upp igen och Iceland västerut. Sen får man väl stå ut med lite american airlines inrikes i USA ibland. Jag gillar däremot inte Heathrow alls och jag vet att jag kommer frestas att hålla på att åka BA och byta på Heathrow.
Några fördelar med Finnair kontra Alaska?

Känns ju väldigt osvenskt och o-mig detta resonemang, jag kommer säkert banga pga för långt utanför min comfortzone!

Ursäkta om detta glider lätt off-topic - ingen annan som funderat på att byta allians nu när affärsresorna kommer igång igen?
 

NotRyan

Medlem
Nope, min spend när jag jobbar hemifrån är ju knappt femsiffrig så inte försvarbart med finkreditkort då. Dess avgifter skulle helt enkelt kosta mer än jag skulle dra in i bättre poängintjäning. Knappt så det var värt det för min del före pandemin (lite beroende på resmönster) men definitivt inte nu under pandemitider. Jag hann faktiskt med ett par resor i höstas innan Omicron bröt ut (därav ett fåtal poäng!) men i övrigt har jag suttit helt still under pandemin - inga mässor, inga kundbesök, inga leverantörsbesök. Nu börjar det så sakteliga öppna upp i USA med fler och fler av techbolagen som faktiskt kan tänka sig att träffas men Kina/Taiwan lär dröja.



Alltså, jag har rest 10+ år utan någon som helst planering och nöjt mig med ekonomibiljetter - bara optimerat på bra flyg (korta sträckor, trevliga layovers et.c.). Senaste 5 åren har jag viktat över till Star alliance för att ha loungeaccess vilket jag uppskattar när jag ska sitta av några timmar på flygplatser men jag flyger i princip aldrig SAS (förutom till HongKong och ental gånger när jag behövt resa med kollegor som tycker O'Hare är meningen med livet) så det känns lite nu-eller-aldrig om jag någonsin ska byta allians! Jag har haft kanske 60k poäng om året i snitt på rena resor och har nog rest 80%+ allianstroget så även om jag tokoptimerade så känns det osannolikt att jag skulle få ihop tillräckligt med poäng för att klara guldkort på två olika allianser.

Då jag mest reser på amerikanska västkusten (Seattle, San Francisco, Los Angeles, San Diego, Denver) så skulle ett alternativ kunna vara Alaska.
Iceland air och Alaska verkar ha något slags samarbete. Jag tycker nog bättre om ARN-KEF-SEA med Iceland air än ARN-FRA-SEA med Lufthansa eller ibland United/codeshare. Inte så många avgångar med Icelandair men skönt med en bensträckare på "mitten". Alaska är numera är med i OneWorld så Finnair österut om nu någonsin asien öppnar upp igen och Iceland västerut. Sen får man väl stå ut med lite american airlines inrikes i USA ibland. Jag gillar däremot inte Heathrow alls och jag vet att jag kommer frestas att hålla på att åka BA och byta på Heathrow.
Några fördelar med Finnair kontra Alaska?

Känns ju väldigt osvenskt och o-mig detta resonemang, jag kommer säkert banga pga för långt utanför min comfortzone!

Ursäkta om detta glider lätt off-topic - ingen annan som funderat på att byta allians nu när affärsresorna kommer igång igen?
Det känns som att vi behöver ta ett allvarligt samtal med dig om mileage-runs, poängoptimeringar, full kortlek och så vidare. Du är välkommen till nästa träff så får vi prata dig till rätta! ;)
 

Nomaden

Ny medlem
Lånar tråden lite - kommer börja resa för första gången på två och ett halvt år och är just nu Silver men kvalperioden går ut i höst så tiden fram till dess är ”bortkastad” eftersom jag inte kommer nå guld innan 1 september.

Kan jag ”nollställa” kvaltiden på nåt sätt? Om jag avregistrerar kontot på SAS och sedan skapar ett nytt, får jag ny tid från och med reg-datum då?
 

Sir Lemon

Medlem
Lånar tråden lite - kommer börja resa för första gången på två och ett halvt år och är just nu Silver men kvalperioden går ut i höst så tiden fram till dess är ”bortkastad” eftersom jag inte kommer nå guld innan 1 september.

Kan jag ”nollställa” kvaltiden på nåt sätt? Om jag avregistrerar kontot på SAS och sedan skapar ett nytt, får jag ny tid från och med reg-datum då?
Välkommen i gänget, då jag ser att du är ny här!
 

Sager

Medlem
Något intressant hände idag, eller så kanske det inte är det utan bara så det funkar. Hur som helst - januari 2022 bokade jag helgens bonusbiljetter GOT-ARN-HEL ToR. Jag var vid bokningstillfället EBG och valde platser som vanligt. Februari 2022 åkte jag ner till silver (jag fick inte förlängt 1 år EBG eftersom jag fått det i gåva).

När jag för ett par veckor sedan gick in och kollade till bokningen på SAS.se var det en röd text i toppen som sa något i stil med ”det saknas giltiga handlingar för några av dina tilläggstjänster”. Men de bokade platserna fanns fortfarande med samt att lounge ingår ej. Jag tänkte att då ryker säkert platserna när jag checkar in, ej lounge var ju väntat då jag nu är silver.

Incheckning online sa att jag behövde checka in på flygplatsen så när jag kom dit gjorde jag det vid en av automaterna. Bordingkortet kommer ut och direkt ser jag att under Notes står det: EBG. Platserna jag valt var också där.

Jag testar väl i loungen tänkte jag och det gick utmärkt. När det sen var bordning ser jag att det står group D, jag går fram och visar mitt EBG på boardingkortet, personen knappar ett tag på tangentbordet och jag får gå ombord i första gruppen.

På Arlanda kom jag in i guldloungen utan konstigheter, jag hade tänkt köpa in mig för 3000 poäng i den vanliga loungen då jag har 4 timmar på Arlanda.

Helt enkelt så fick jag en positiv överraskning med guldförmåner som jag inte räknade med då jag inte längre har EBG. Men så här kanske det ska vara om bokningen gjordes i EBG från början?
 

palmen

Moderator
Något intressant hände idag, eller så kanske det inte är det utan bara så det funkar. Hur som helst - januari 2022 bokade jag helgens bonusbiljetter GOT-ARN-HEL ToR. Jag var vid bokningstillfället EBG och valde platser som vanligt. Februari 2022 åkte jag ner till silver (jag fick inte förlängt 1 år EBG eftersom jag fått det i gåva).

När jag för ett par veckor sedan gick in och kollade till bokningen på SAS.se var det en röd text i toppen som sa något i stil med ”det saknas giltiga handlingar för några av dina tilläggstjänster”. Men de bokade platserna fanns fortfarande med samt att lounge ingår ej. Jag tänkte att då ryker säkert platserna när jag checkar in, ej lounge var ju väntat då jag nu är silver.

Incheckning online sa att jag behövde checka in på flygplatsen så när jag kom dit gjorde jag det vid en av automaterna. Bordingkortet kommer ut och direkt ser jag att under Notes står det: EBG. Platserna jag valt var också där.

Jag testar väl i loungen tänkte jag och det gick utmärkt. När det sen var bordning ser jag att det står group D, jag går fram och visar mitt EBG på boardingkortet, personen knappar ett tag på tangentbordet och jag får gå ombord i första gruppen.

På Arlanda kom jag in i guldloungen utan konstigheter, jag hade tänkt köpa in mig för 3000 poäng i den vanliga loungen då jag har 4 timmar på Arlanda.

Helt enkelt så fick jag en positiv överraskning med guldförmåner som jag inte räknade med då jag inte längre har EBG. Men så här kanske det ska vara om bokningen gjordes i EBG från början?
Det ska inte vara så.
Du ska få behålla platserna som du valde som EBG. Däremot ska allt på flygplatsen med prio security, boarding och lounge inte ingå.

Det är inte alltid som SK IT är negativt för resenären.
 

ski

Medlem
Nu blev jag "bara" EBG när min extra tremånadersperiod tog slut. Som tur är det på livstid. Fick det på livstid 2014 när jag fyllde 60 och då gällde gamla reglerna. Det är länge sedan jag hade EBG. Var Pandion under många år från 2010 eller ngt sådant. Då fanns inte EBD. Åkte ner till EBD 2018 och detta blev ju förlängt några år extra pga pandemin. Gick i pension 2019 så har inte blivit mycket flygande efter det. Men trots allt så kommer jag att få de flesta förmånerna. Kan ju inte ge bort guldkort och får inte fri dryck i Go förstås. Skillnaden mellan Pandion och Diamant är stor. Jag uppskattade mest prioriteten och att man hade ett dedikerat telefonnummer till ett särskilt team. Och igenkänning ombord var ju trevligt för det mesta.
 
Jaha, hur gick det då?
Jo, efter att ha stått å stampat på 41000 baspoäng så blev det lite europaresor och för ovanlighetens skull en SAS-resa till amerikanska västkusten. Efter en dryg fördröjning så kom plötsligt dubbelpoängen in så nu blev det EBG igen och plötsligt är jag närmare EBD än nånsin. Hade tänkt knuffa lite resor till juni då jag har 31 maj som brytgräns men nu är jag lite sugen på att tidigarelägga dem istället. Tell me, varför borde jag sikta på EBD? Är det verkligen värt det?
För er som missat: dubbla statuspoäng februari ut. https://www.sas.se/eurobonus/erbjudanden/intjaning/
 

Attachments

  • 3BED2C9F-3C4C-4B6E-AB79-59693E10910C.jpeg
    3BED2C9F-3C4C-4B6E-AB79-59693E10910C.jpeg
    346,9 KB · Visningar: 63

palmen

Moderator
Jaha, hur gick det då?
Jo, efter att ha stått å stampat på 41000 baspoäng så blev det lite europaresor och för ovanlighetens skull en SAS-resa till amerikanska västkusten. Efter en dryg fördröjning så kom plötsligt dubbelpoängen in så nu blev det EBG igen och plötsligt är jag närmare EBD än nånsin. Hade tänkt knuffa lite resor till juni då jag har 31 maj som brytgräns men nu är jag lite sugen på att tidigarelägga dem istället. Tell me, varför borde jag sikta på EBD? Är det verkligen värt det?
För er som missat: dubbla statuspoäng februari ut. https://www.sas.se/eurobonus/erbjudanden/intjaning/
Beror ju på hur nära du är utan att göra extra resor. Personligen hade jag inte dragit in 17k bara för att bli EBD om inte poäng behövde förlängas eller så.

Finns massor av trådar om värdet som EBD. Det ger absolut bäst kickback om man bokar mycket ekonomi.
 
Toppen