Har du alltså varken EB Mastercard Premium eller Amex Elite utan behöver tjäna alla statusgivande poäng från flygningar och har inte tagit vara på de sammanlagt fem månader under din kvalificeringsperiod (juni + oktober-januari) då det gavs 4x poängen? Trist att höra och tja, då blir det förstås svårt att få ihop resterande poäng på kort tid om man inte flyger en hel del. Du hinner förmodligen få 20 000 statuspoäng från Amex Elite om du tecknar dig snabbt, då är det 15 000 kvar att flyga ihop.
Nope, min spend när jag jobbar hemifrån är ju knappt femsiffrig så inte försvarbart med finkreditkort då. Dess avgifter skulle helt enkelt kosta mer än jag skulle dra in i bättre poängintjäning. Knappt så det var värt det för min del före pandemin (lite beroende på resmönster) men definitivt inte nu under pandemitider. Jag hann faktiskt med ett par resor i höstas innan Omicron bröt ut (därav ett fåtal poäng!) men i övrigt har jag suttit helt still under pandemin - inga mässor, inga kundbesök, inga leverantörsbesök. Nu börjar det så sakteliga öppna upp i USA med fler och fler av techbolagen som faktiskt kan tänka sig att träffas men Kina/Taiwan lär dröja.
Om du vill byta bort Eurobonus enbart för att du blivit sur över att du inte får ett tredje års förlängning "gratis" tycker jag att du först ska kolla noga om det verkligen är lättare för dig att uppnå och behålla motsvarande status hos ett annat bolag med ditt resemönster.
Alltså, jag har rest 10+ år utan någon som helst planering och nöjt mig med ekonomibiljetter - bara optimerat på bra flyg (korta sträckor, trevliga layovers et.c.). Senaste 5 åren har jag viktat över till Star alliance för att ha loungeaccess vilket jag uppskattar när jag ska sitta av några timmar på flygplatser men jag flyger i princip aldrig SAS (förutom till HongKong och ental gånger när jag behövt resa med kollegor som tycker O'Hare är meningen med livet) så det känns lite nu-eller-aldrig om jag någonsin ska byta allians! Jag har haft kanske 60k poäng om året i snitt på rena resor och har nog rest 80%+ allianstroget så även om jag tokoptimerade så känns det osannolikt att jag skulle få ihop tillräckligt med poäng för att klara guldkort på två olika allianser.
Då jag mest reser på amerikanska västkusten (Seattle, San Francisco, Los Angeles, San Diego, Denver) så skulle ett alternativ kunna vara Alaska.
Iceland air och Alaska verkar ha något slags samarbete. Jag tycker nog bättre om ARN-KEF-SEA med Iceland air än ARN-FRA-SEA med Lufthansa eller ibland United/codeshare. Inte så många avgångar med Icelandair men skönt med en bensträckare på "mitten". Alaska är numera är med i OneWorld så Finnair österut om nu någonsin asien öppnar upp igen och Iceland västerut. Sen får man väl stå ut med lite american airlines inrikes i USA ibland. Jag gillar däremot inte Heathrow alls och jag vet att jag kommer frestas att hålla på att åka BA och byta på Heathrow.
Några fördelar med Finnair kontra Alaska?
Känns ju väldigt osvenskt och o-mig detta resonemang, jag kommer säkert banga pga för långt utanför min comfortzone!
Ursäkta om detta glider lätt off-topic - ingen annan som funderat på att byta allians nu när affärsresorna kommer igång igen?