mha321
Medlem
Det är USA vi talar om -- det är garanterat redan någon som stämt NY State (och andra stater med sådana begränsningar) i frågan, det har bara inte kommt upp högt nog i domstolarna ännu. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte dök upp flera stämningar inom någon/några dagar från det att den restriktionen infördes.Då skulle väl någon i principen redan kunna stämma NY State för "unjust burden" i nuläget, och i framtiden med ett vaccinpassVi kommer få leva med mycket spännande villkor länge tror jag, och vissa kommer vara i strid med grundlagsprincip i flera länder verkar det som.
Än så länge klarar man sig nog på state of emergency-argumentation. Men det är just sådant som göra tt jag är mer tveksam till att vaccinpass kommer krävas mellan staterna när väl siffrorna är nere på nivåer där de inte längre kan hävda state of emergency. (Däremot tror jag det kommer krävas för inresa till USA under en längre period -- men det är defintiivt inte mer än en gissning)
Sedan är det mycket möjligt att tex flygbolagen kräver det ändå -- de är ju privata företag. Det går även att utfärda federalt krev på det om jag förstått rätt -- man kräver ju numera federalt godkänt id-kort för att flyga mellan stater. Men då kan du bila eller promenera över gränsen utan det...
Men jag slutar inte vara positivt överraskad över hur snabbt man har tagit fram vaccin, hur imponerande kraftfullt det amerikanska samhälle kan vara när det krävs. Här har vi två glada medlemmar i @JohnR och min vapendragare @sembl som är relativt unga, men som nu får sin Pfizer-cocktail. Jag tycker vi gläder oss med båda idag.
Ja, detta är klart imponerande både av vaccinbolagen och av USAs utrullnnig.
Jag har fler bekanta under 40 i USA som har fått vaccinet, än jag har bekanta över 75 i Sverige som har fått det... (även procentuellt tror jag) Det blir itnressanta tt se hur vi löser det här när det kommer till de större grupperna, men det känns som tveksamt att vi kommer se hundra- eller tusentals hemvärnssoldater på Friends Arena för att hantera logistiken...