Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

chazzie

Medlem
Jag tror det initialt kommer att bli möjligt att resa mellan vissa länder beroende på smittspidningsläget, vissa länder kommer att kräva vaccin (eller dispens) medan andra inte kommer att göra det. Stoppar samtliga vaccin spridningen så kan det så klart gå fortare, men med länder som vägrar att köpa in eller vaccinera sin befolkning så kommer nog viruset att leva kvar länge.

Jag tror än att först kommer vi kunna resa mer obehindrat i Europa och sedan västvärlden följt av Asien och sist "övriga" länder i tredje världen, men det kan som sagt ta lång tid om de inte ens vill ha vaccinet på regeringsivå...
 

raffe

Medlem
Om Grekland & EU

"Greece’s tourism minister has called on EU leaders to “move more quickly” to embrace the vaccine certificates that could allow mass travel to resume, as Athens seeks to repair a holiday industry that has been battered by the coronavirus pandemic."

"The introduction of vaccination passports that could allow leisure and business travellers to move between countries after being inoculated will be discussed at the EU summit that begins on Thursday. Member states led by Greece floated the idea last month but the bloc is divided and diplomats see early adoption of the proposed system as unlikely, because of fears they will set up a discriminatory two-tier system of citizens’ travel rights."

"Athens has been particularly aggressive in pursuing vaccination passports as a way of allowing holidaymakers to return. It has found support from member states with large tourism sectors or concerns about travel from neighbouring countries with higher infection rates, but countries including Germany and France have remain unconvinced."

Enligt Subscribe to read | Financial Times
 

chazzie

Medlem
Det verkar som fler och fler länder med stor turismindustri push:ar på mer och mer för en lösning. Det tycker jag är bra och någon form av universell lösning skulle vara optimalt, även för andra länder. Om det sen blir vaccin-pass, intyg, åkband på armen eller vad det må vara spelar mindre roll.
 

chazzie

Medlem

Som optimist hoppas jag att de kan få till något, även om det är mest akut nu för Corona-vaccinet så är det väl en bra grej att ha rent allmänt, både så man lätt själv kan se när man senast fick vaccin mot vad och vilka man har, men även vid inresa i länder, ett flitigt exempel här har varit gula febern som krävt vaccin under en längre tid.
 

Doctor-X

Medlem
Fortfarande inte fått vaccin... trodde det skulle bli denna vecka eller nästa vecka, men nu verkar det bli som tidigast v10 för mig (radiologer är inte högsta prio :p ). Nytt från och med i måndags är att man får man Astras vaccin får man inte andra dosen förens 9-12v senare (man väntar så länge då det visats i studier att det har högre effekt om man väntar). Nu utgår jag ifrån mitt sjukhus, men här är vi inte i närheten av att vara klara och det är endast fas 2 (där vårdpersonal på något sätt ändå är hög prio), så kommer det inte mer doser snart tror jag det blir tufft att alla svenskar ska ha erbjudits vaccin innan midsommar. Vaccineras jag v10 kommer jag få andra dosen i maj... det känns väldigt nära sommaren och veckorna går snabbt.
Jag är fortfarande positiv, men det har gått klart mycket långsammare än förväntat och det är den gemensamma bilden från mig och mina kollegor.
 

tågnörd

Medlem
Fortfarande inte fått vaccin... trodde det skulle bli denna vecka eller nästa vecka, men nu verkar det bli som tidigast v10 för mig (radiologer är inte högsta prio :p ). Nytt från och med i måndags är att man får man Astras vaccin får man inte andra dosen förens 9-12v senare (man väntar så länge då det visats i studier att det har högre effekt om man väntar). Nu utgår jag ifrån mitt sjukhus, men här är vi inte i närheten av att vara klara och det är endast fas 2 (där vårdpersonal på något sätt ändå är hög prio), så kommer det inte mer doser snart tror jag det blir tufft att alla svenskar ska ha erbjudits vaccin innan midsommar. Vaccineras jag v10 kommer jag få andra dosen i maj... det känns väldigt nära sommaren och veckorna går snabbt.
Jag är fortfarande positiv, men det har gått klart mycket långsammare än förväntat och det är den gemensamma bilden från mig och mina kollegor.
Det är väl en definitionsfråga också. Det jag minns är att regeringen sagt att alla från 18 år och uppåt ska erbjudas vaccin före juli, dvs det skulle kunna vara så att man anser att målet är uppfyllt om alla har kunnat boka en tid för vaccination. Eller att man tagit första dosen och sedan ska ta nästa i mitten på september..
Vaccinsamordnaren har väl iofs sagt att i Q2 kommer vi svämmas över av vaccin, så hoppas det inte blir platt fall :)
 

taxvalp

Medlem
Fortfarande inte fått vaccin... trodde det skulle bli denna vecka eller nästa vecka, men nu verkar det bli som tidigast v10 för mig (radiologer är inte högsta prio :p ). Nytt från och med i måndags är att man får man Astras vaccin får man inte andra dosen förens 9-12v senare (man väntar så länge då det visats i studier att det har högre effekt om man väntar). Nu utgår jag ifrån mitt sjukhus, men här är vi inte i närheten av att vara klara och det är endast fas 2 (där vårdpersonal på något sätt ändå är hög prio), så kommer det inte mer doser snart tror jag det blir tufft att alla svenskar ska ha erbjudits vaccin innan midsommar. Vaccineras jag v10 kommer jag få andra dosen i maj... det känns väldigt nära sommaren och veckorna går snabbt.
Jag är fortfarande positiv, men det har gått klart mycket långsammare än förväntat och det är den gemensamma bilden från mig och mina kollegor.

Jag fick min första dos i dag (anses tydligen viktigare för samhället än en radiolog;)) och känslan är att infrastrukturen är bra utbyggd och det enda som saknas är fler vaccindoser. Det är förstås olyckligt med förseningar, men den möjligen positiva sidan är att sjukvården hinner trimma logistiken och flödet tills den riktig storskaliga vaccineringen börjar. Psykologiskt hade det kanske varit värre på ett sätt om det stod pallvis med vaccin redo men att det inte fanns någon organisation redo att fördela doserna.

Jag befinner mig någonstans på mitten på pessimist-optimistskalan och tror att det kan rassla på ordentligt framemot försommaren - men inte tillräckligt för att alla ska ha fått båda doserna och uppnått den immunitet som de fina procentsifforna i studierna visar. Frågan är hur mycket det turistberoende länderna vill gambla och hur de definierar "vaccinerad". Räcker det med att ha fått en dos? Två doser + väntetid?
 
Toppen