Senaste nytt

Hur kan "Priority Pass lounger" löna sig?

mtlmr

Medlem
Är det någon som har den blekaste om hur kreditinstitutens avtal med Prioritypass ser ut? Är det en engångskostnad per kort, en klump per utgivna 10000-tal kort (tex) eller är den tvådelad i kort+löpande besök?
 

aldrighemma

Medlem
Är det någon som har den blekaste om hur kreditinstitutens avtal med Prioritypass ser ut? Är det en engångskostnad per kort, en klump per utgivna 10000-tal kort (tex) eller är den tvådelad i kort+löpande besök?
På Eurocard Platinum så ser man varje besök som en kostnad på kontoutdraget, som sedan är krediterad. Så jag antar att det är per gång.
 

mtlmr

Medlem
Det där kan lika gärna vara en redovisningsgrej. Eller borde vara en ren redovisningsgrej.

Har sannolikt inget med det faktiska avtalet att göra.

På Eurocard Platinum så ser man varje besök som en kostnad på kontoutdraget, som sedan är krediterad. Så jag antar att det är per gång.
 

Alf

Medlem
Det borde väl inte vara så dyrt med tanke på den den enormt låga kvalitet på utbudet i dessa lounger som är är med i PP. Jag hade mitt PP knutit till Eurocard Platininum. Jag har denna sommar nyttjat det på resor inom Europa där jag inte haft tillgång till någon SAS lounge eller som ett komplement till SAS lounge.

Jag har nyttjat det på Arlanda på T5, Norrskensloungen (tror jag den heter) bredvid SAS lounge. En katastrofalt dålig lounge med ett utbud i både mat och dryck som vida understiger SAS lounge för oss statuslösa och det säger inte lite. Mysfaktorn i loungen är noll.

Jag har provat PP två lounger i Köpenhamn belägna i den centrala delen av terminalen. Lika illa där, ett uselt utbud av mat och dryck och trångt. Det är så att det var en fröjd att besöka SAS lounge för statuslösa och inmundiga standardrätten lax med potatissallad med ett mediokert vitt vin till. Klart bättre än PP loungerna och trevligare lounge trots mycket folk.

Besökt loungen i Florence, efter att fått stått i kö en lång stund kom man till slut in men hittade inga sittplatser eftersom den var överfull. Bra smörgåsar men uselt dryckesutbud. Endast rödvin som sporadiskt ställdes fram flaskvis. Tio sekunder senare var flaskan tom och det blev till vänta på att nästa ställdes fram. Detta i ett vinland som Italien. Klart underkänt.

Senast var det Edinburgh, dit jag flög ekonomiklass med SAS och hade inget annat att välja på. Där finns det två lounger man kan besöka som PP medlem. Här gick det sämst av alla ställe. Båda loungerna var fullsatta och vi som var med i PP hade så låg prioritet att vi inte kom in överhuvudtaget.

Nu är MC kortet med tillhörande PP kort uppsagt och sönderklippt.

I fortsättningen blir det flygbiljetter som ger tillgång till en acceptabel lounge.
 
För min del är värdet med PP inte att jag besöker deras lounger, det händer bara någon enstaka gång om året. Värdet är att jag KAN besöka loungerna om jag måste. Framförallt om något händer och man blir ombokad och plötsligt finner sig i en oväntad 5 timmars mellanlandning på någon gudsförgäten flygplats någonstans, då kan det vara värt sin vikt i guld. PP är alltså som en bra försäkring; något man hoppas att man aldrig behöver, men skönt att veta att det finns...
 

mtlmr

Medlem
I Köpenhamn finns Eventyr, som, ja, är bra. Dessutom efter passkontroll, tänka sig. Jag frekventerar även de andra loungerna då och då, sällan är de numera på det viset som du vittnar om.

På vissa ställen finns det lounger som har egen bartender, på en del ställen har jag varit ensam i en pyttelounge, ibland är det precis som du säger kaos. Lite samma som motsvarande statuslounger.

Oftast är utbudet något billigare och enklare än i motsvarande statuslounge. På många (outstations) ställen är prioritypass-loungen detsamma som statusloungen.

Det borde väl inte vara så dyrt med tanke på den den enormt låga kvalitet på utbudet i dessa lounger som är är med i PP. Jag hade mitt PP knutit till Eurocard Platininum. Jag har denna sommar nyttjat det på resor inom Europa där jag inte haft tillgång till någon SAS lounge eller som ett komplement till SAS lounge.

Jag har nyttjat det på Arlanda på T5, Norrskensloungen (tror jag den heter) bredvid SAS lounge. En katastrofalt dålig lounge med ett utbud i både mat och dryck som vida understiger SAS lounge för oss statuslösa och det säger inte lite. Mysfaktorn i loungen är noll.

Jag har provat PP två lounger i Köpenhamn belägna i den centrala delen av terminalen. Lika illa där, ett uselt utbud av mat och dryck och trångt. Det är så att det var en fröjd att besöka SAS lounge för statuslösa och inmundiga standardrätten lax med potatissallad med ett mediokert vitt vin till. Klart bättre än PP loungerna och trevligare lounge trots mycket folk.

Besökt loungen i Florence, efter att fått stått i kö en lång stund kom man till slut in men hittade inga sittplatser eftersom den var överfull. Bra smörgåsar men uselt dryckesutbud. Endast rödvin som sporadiskt ställdes fram flaskvis. Tio sekunder senare var flaskan tom och det blev till vänta på att nästa ställdes fram. Detta i ett vinland som Italien. Klart underkänt.

Senast var det Edinburgh, dit jag flög ekonomiklass med SAS och hade inget annat att välja på. Där finns det två lounger man kan besöka som PP medlem. Här gick det sämst av alla ställe. Båda loungerna var fullsatta och vi som var med i PP hade så låg prioritet att vi inte kom in överhuvudtaget.

Nu är MC kortet med tillhörande PP kort uppsagt och sönderklippt.

I fortsättningen blir det flygbiljetter som ger tillgång till en acceptabel lounge.
 

Delayed

Medlem
Det borde väl inte vara så dyrt med tanke på den den enormt låga kvalitet på utbudet i dessa lounger som är är med i PP.
Nu finns det rätt många PP-lounger med varierande kvalitet och utbud och jag håller med om att få eller kanske inga ger några direkt oförglömliga upplevelser.

Det ger dock knappast SAS egna lounger heller.

Jag tycker dock faktiskt att rätt många PP-lounger är fullkomligt acceptabla såväl avseende miljö som utbud. Bara en sån sak som att ta en dusch efter en dag i Bangkok innan flyget hem duger som motivation till PP för mig. Några mackor, en pilsner och kanske något annat, vilket säkert hade kostat någon hundralapp på en flygplatsrestaurang med ännu omysigare miljö, är även uppskattat.

I förrgår hade för övrigt just Norrsken ett ostutbud med kanske tre-/fyra ostsorter, kex och någon typ av fikonmarmelad. Inte kanske någon middagsmat direkt men helt ätligt eller faktiskt riktigt gott. Men inte är miljön direkt mysig, det kan vi vara överens om.
 
Jag har nyttjat det på Arlanda på T5, Norrskensloungen (tror jag den heter) bredvid SAS lounge.
På Stockholm Arlanda är det Aurora Executive Lounge i Terminal 2 som gäller.
Jag har provat PP två lounger i Köpenhamn belägna i den centrala delen av terminalen.
På Köpenhamn Kastrup är det Eventyr och Atelier Lounge som gäller, eller möjligtvis Aviator om du är Carlsbergsöl- och smørrebrødsfantast.
Besökt loungen i Florence, efter att fått stått i kö en lång stund kom man till slut in men hittade inga sittplatser eftersom den var överfull.
Jag hoppas att du inte missade att det fanns fast track i securityn för Priority Pass-innehavare: Interesting Priority Pass deal at Florence
 

Delayed

Medlem
På Stockholm Arlanda är det Aurora Executive Lounge i Terminal 2 som gäller.
Fast landar man på femman och ska vidare från fyran efter en dryg timma ids jag nog inte. Rätt länge sen jag var där men då var den OK och alla här säger att den är bäst. Bättre eller sämre än SAS båda lounger vågar jag inte uttala mig om. Dock garanterat bättre än "loungen" på T4.
 
Toppen