Senaste nytt

Hur kan Bravofly vara 16% billigare än Air France / KLM själva?

Ofta tenderar ju dessa resebyråer att sälja biljetterna med förlust. Exempelvis kan basefare stå som -100kr, så jag utgår från att de tjänar sina pengar genom diverse efterförsäljning. Likaså när saker och ting skiter sig så blir man ofta tvungen att betala extra, trots att ombokningen orsakades av inställt flyg eller schedule change.

Inte ovanligt i starkt konkurrensutsatta branscher. Köper du tex. en kampanjblads-TV har den också ett "basefare" som ligger på förlust - men sedan är det säljarens uppgift att sälja försäkring, kablage, dvd-spelare, hemmabio, osvosv.

Ganska lätt jämförelse här också. Borde finnas rätt tydliga snittintäkter per bokning för mertjänster och man kan därigenom se om man lönsamt kan sänka priset under allra billigaste. Total intäktsmax kan ju faktiskt ligga med basefare under självkostnadspris i dessa fallen. Speciellt som priselasticiteten torde vara ganska hög nära marknadens billigaste pris...

Negativa marginaler är mycket vanligt i resebyråbranschen men det kan ändå blir en ganska bra affär för resebyrån dels tack vare merförsäljning men även på olika säljmål/kampanjer som kan ge en del kick-back från både GDSer och flygbolag. Men som sagt skulle aldrig göra några affärer privat med dom. Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.

Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.....
Bookningsnummer er ikke vigtigt og har ingen endelig betydning. Kun billetnummeret giver den helt store forskel....
Jeg kender rejsende fra Vietnam som troede de havde kobt en billet. Men da de kom til airport viste det sig at koebet ikke var gaaet igennem, de havde kun en booking code, som VN airlines ikke ville udstede billet til for oprindelig pris da "sidste minuts' priser" var 5 gange hojere...

Negativa marginaler är mycket vanligt i resebyråbranschen men det kan ändå blir en ganska bra affär för resebyrån dels tack vare merförsäljning men även på olika säljmål/kampanjer som kan ge en del kick-back från både GDSer och flygbolag. Men som sagt skulle aldrig göra några affärer privat med dom. Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.

Du som brukar prata värmt om resebyråbokning säger att de är helt kass måste det vara en hemsk resebyrå. Tack för varningen.

Efter att ha jobbat med Bravofly i många år vet jag att det är en av Europas fulaste resebyråer med moral på lägre nivå än Ryanair.

har sett att de flera gånger ligger en bra bit under alla andra men aldrig vågat boka med dem på grund av det kan skilja så mycket. Tack för att du förstärker mina misstankar. Ska hålla mig borta från dem även i fortsättningen.

Jag har varit med om något liknande vid två tillfällen. I höstas när jag letade efter biljetter till Kina var det billigare att boka via Flygstolen än direkt via SAS, fastän alla delresor var med SAS (skillnaden var på runt 500-1000 kr har jag för mig). Samma sak upptäckte jag i våras när LOT hade en kampanj på resor till Europa, då kostade en resa t/r från Stockholm till Prag Stockholm via Warsawa 1001 kr. Diverse resebyråer sålde däremot samma biljetter för runt 900 kr.

Resan till Kina bokade vi faktiskt via Flygstolen. I efterhand har jag däremot haft svårt att få mina poäng registrerade trots att jag angav mitt Eurobonusnummer både vid bokningstillfället och i incheckningen. Min retroclaim nekades eftersom namnen enligt SAS inte stämde överens, vilket inte stämmer. Skickade då iväg ett klagomål till SAS och väntar nu, en månad senare, fortfarande på svar..

Flygstolen gjorde däremot ett mycket bra jobb när jag kontaktade dem för att be om biljettnumret. De svarade samma dag (till skillnad från SAS..) och informerade även mig om vilka bokningsklasser jag hade utan att jag hade bett om det.

Toppen