Senaste nytt

Hur hjälper man flygplatspersonalen att kolla upp Fare Basis?

Om man vill interlina bagage men incheckningspersonalen inte vet hur man gör så ber man ju hen att klicka på "Add Connection" på datorn. Om man istället vill kolla upp Fare Basis, vad ska incheckningspersonalen klicka på då?

Last edited:
Om man vill interlina bagage men incheckningspersonalen inte vet hur man gör så ber man ju hen att klicka på "Add Connection" på datorn. Om man istället vill kolla upp Fare Basis, vad ska incheckningspersonalen klicka på då?

Jag tror den informationen hämtas från bokningen direkt eller i själva e-ticket. Där borde informationen framgå.

Men alla system är inte likvärdiga, och det framgår inte vilket bolag, vilken flygplats du behöver. Ibland används olika system beroende på Handling bolag och flygbolag.

Det är ju olika system för olika bolag så omöjligt att svara på. Sedan när det kommer till Fare basis och dylikt så tror jag inte att Incheckningspersonalen är utbildade på det (amadeus) då det är biljettkontor/servicedisk som ansvarar för sånt.

Det är ju lite av en djungel att hitta sin fare basis/bokningsklass, om man inte specifikt valde en vid bokningstillfället. Om jag inte lyckas hitta fare basis/bokningsklassen på internet (via classic checkmytrip, via manage my trip hos flygbolagets hemsida, etc) brukar jag ringa flygbolaget och fråga, men då kan man få vänta i telefonkö och den man pratar med är inte alltid världsmästare i att tala på engelska och det blir inte bättre om man pratar med dem via Skype. I det här fallet tänkte jag att jag kunde fråga vid incheckningen istället, men ingen (jag pratade med 3 olika människor) visste vad fare basis eller booking class var. Ibland får man olika intjäning beroende på om man krediterar till Iberia Plus eller British Airways Executive Club, trots att det är samma "valuta". Det rör sig inte om kolossala mängder miles så jag valde British Airways Executive Club och gick vidare med mitt liv.

Last edited:
Det är ju lite av en djungel att hitta sin fare basis/bokningsklass, om man inte specifikt valde en vid bokningstillfället. Om jag inte lyckas hitta fare basis/bokningsklassen på internet (via classic checkmytrip, via manage my trip hos flygbolagets hemsida, etc) brukar jag ringa flygbolaget och fråga, men då kan man få vänta i telefonkö och den man pratar med är inte alltid världsmästare i att tala på engelska och det blir inte bättre om man pratar med dem via Skype. I det här fallet tänkte jag att jag kunde fråga vid incheckningen istället, men ingen (jag pratade med 3 olika människor) visste vad fare basis eller booking class var. Ibland får man olika intjäning beroende på om man krediterar till Iberia Plus eller British Airways Executive Club, trots att det är samma "valuta". Det rör sig inte om kolossala mängder miles jag valde BA Executive Club och gick vidare med mitt liv.
Anledningen till att incheckningsagenter inte vet vad fare basis är, är troligtvis för att det är inget de hanterar i sitt dagliga jobb. Bokningsklass brukar man dock få ut på sitt boardingpass så du bör kunna utläsa det där ifrån. På de flesta sidor man bokar på kan man även se bokningsklass vid bokning, även om det kan vara väldigt dolt ibland.
Enklast om du vill få fram denna info är att skaffa expertflyer så kan du själv läsa på om alla fare basis och beroende på pris du betalar kan du med största sannolikhet även räkna ut exakt vilken fare basis du bokas i.

Iberia Plus och BAEC är inte samma sak även om "valutan" heter Avios. Är ungefär som att jämföra norska/svenska/danska kronor, alla heter kronor men är 3 helt skilda valutor.

Jag ser två alternativ som är rätt enkla så länge köpställe lämnar ut hela prisbilden: base fare + skatter och avgifter till dig:

1. Precis innan du trycker ”köp” så emulera samma rutt i ITA Matrix. Där finns både Fare Basis och bokningsklass så du kan se vad som gäller

2. Eller gör samma sak i ExpertFlyer

Om frågan gäller hitta bäst program att lägga intjäning är bokningsklass intressant, men Fare Basis irrelevant. Men det är tyvärr inte alltid alla försäljningskanaler visar bokningsklass.

Bokningsklass brukar man dock få ut på sitt boardingpass så du bör kunna utläsa det där ifrån.
På mitt boarding pass står det "Fare: LIGHT", men "LIGHT" är väl ingen fare basis och jag kan väl inte dra slutsatsen att bokningsklassen var L (första bokstaven)? Sedan vill man ju veta bokningsklassen INNAN de printar ut boarding passet, annars får man ju därefter be dem lägga in frequent flyer-numret och printa ut ett nytt boarding pass och då tycker personalen att man är en jobbig jäkel.

Iberia Plus och BAEC är inte samma sak även om "valutan" heter Avios. Är ungefär som att jämföra norska/svenska/danska kronor, alla heter kronor men är 3 helt skilda valutor.
Det känns som att detta kan bli en långdragen filosofisk diskussion som jag ogärna deltar i. Min poäng är att det spelar ingen roll vilken av de två programmen man krediterar till eftersom det tar två minuter att föra över Avioserna mellan de två programmen och detta helt utan växlings- eller överföringsförluster.

På de flesta sidor man bokar på kan man även se bokningsklass vid bokning, även om det kan vara väldigt dolt ibland.
Enklast om du vill få fram denna info är att skaffa expertflyer så kan du själv läsa på om alla fare basis och beroende på pris du betalar kan du med största sannolikhet även räkna ut exakt vilken fare basis du bokas i.

Jag ser två alternativ som är rätt enkla så länge köpställe lämnar ut hela prisbilden: base fare + skatter och avgifter till dig:

1. Precis innan du trycker ”köp” så emulera samma rutt i ITA Matrix. Där finns både Fare Basis och bokningsklass så du kan se vad som gäller

2. Eller gör samma sak i ExpertFlyer
Tack för tipsen.

Om frågan gäller hitta bäst program att lägga intjäning är bokningsklass intressant, men Fare Basis irrelevant.
Men det brukar ju alltid vara den första bokstaven i Fare Basis som är bokningsklassen, eller hur?

På mitt boarding pass står det "Fare: LIGHT", men "LIGHT" är väl ingen fare basis och jag kan väl inte dra slutsatsen att bokningsklassen var L (första bokstaven)?

Korrekt, LIGHT är en s.k. Fare Family i Amadeus-världen för att blanda in ännu ett begrepp. En Fare Family innehåller de tjänster som ingår (bagage, säte, miles, lounge etc.) samt ett antal regler. Till denna Fare Family kopplas ett antal bokningsklasser med tillhörande Fare basis. Hur dessa är mappade ligger i Amadeus GDS. Saken är att de flesta online resebyråerna alltid visar det lägsta priset i resp. Fare Family vilket gör det svårt att plocka ut den önskade bokningsklassen. Detta kan göras av en resebyrå med tillgång till Amadeus direkt då du där kan kombinera och prissätta vilka bokningsklasser du vill.

Du gör det väldigt omständigt för dig. Nog för att expertflyer kostar några kronor men med hjälp av det sparar du in hur mycket tid som helst.

Toppen