Senaste nytt

Hur har ni koll på era kort?

Tonton

Medlem
Har funderat på hur mycket av räkningarna jag ska köra på kortet via betalo/bilihop. Har en hel del räkningar via företaget som jag skulle kunna betala så, men hur beräknar jag om det är värt? Detta är säkert en fråga som behandlats många gånger kan jag tänka mig, och det finns säkert olika sätt att se på det. Hur tänker du/ni?

Jag har gett ett längre svar på detta för något år sedan. Forfarande lika aktuellt.Se nedan inlägg:
Köper inte riktigt påståendet kring poängkostnaden då du verkar ha fel i din uträkning? (eller jag som misstolkar dig...) Låt mig förklara.

Först och främst, oavsett om du betalar in på din kvarskatt till skatteverket, eller betalar en random faktura - så är avgiften densamma för allting 2,5%, (ja, jag bortser från att ett fåtal folk har rabatt).

Amex Premium ger 15p/100kr och max en (1) voucher per år.
Amex Elite ger 20p/100kr och max två (2) vouchers per år.
I och med att du nämner att du vill ha större chans att nå två vouchers i år, så gör jag antagandet att du har ett Elitekort - och beräkningen nedan är utifrån denna premiss.

Faktura att betala: 30 000 SEK
Avgift att betala: 750 SEK
Totalbelopp att betala: 30 750 SEK
Poäng: 6150 poäng
Kostnaden blir således 12,2 öre per poäng när du gör en transaktion genom billhop. Kostnaden att köpa poäng av moderskeppet SAS är 20 öre per poäng. Således 64% dyrare. Det skulle jag inte kalla snarlikt ;) Ekvationen blir ju dock sämre om man använder Amex Premium.


Med det sagt så vill jag ändå passa på att visa värdet av att använda Billhop, oavsett. Så att du kan känna att du gjorde ett rationellt beslut ;) (Om vi bortser från risken att Eurobonus försvinner och andra tråkigheter i världen sker :rolleyes:)

Personligen lägger jag all möjligt spend jag kan hos Billhop. Varför kan man undra? Jo, för att jag vill resa, och för en relativt billig peng så kan jag komma iväg och resa i Business/First till en mycket billigare peng än det kostar att köpa revenuebiljetter i dessa klasser. Ibland lika billigt som ekonomibiljetter!

Om jag lyckas hitta fakturor om 244 000 SEK per år att betala så får jag följande uträkning:

Faktura att betala: 244 000 SEK
Avgift att betala: 6100 SEK
Totalbelopp att betala: 255 100 SEK
Poäng: 50 020
Antal vouchers: en (1)

Skatterna för en SAS Business T/R till USA/Asien ligger kring 900 SEK. Således har jag alltså lyckas "köpa" mig en Business Class resa till USA/Asien hos SAS för en totalkostnad om 6100 SEK (avgift för billhop) + 900 SEK (skatter och avgifter för att boka resan hos SAS) = 7000kr. För mig är det supervärde.

Sorry för långt inlägg :D

Jag knappade in mina siffror en gång (tröttnade) och skrev sedan ett script som skannar AMEX-fakturan och behandlar allt så det kommer ut en trevlig csv-fil. Sedan post processing med matchning av kategorier etc på det.

Kanske någon här som är intresserad av det? Ser ju att @Tonton knappar in sina köp, vad folk tycker är kul är väl som baken :D

Kul och kul - Jag har inte tekniska kunskaper att skriva script osv. Jag är en enkel säljare ;)

SAS MC går ju iaf få ut i en XLS/CSV-fil. Det underlättar när jag ska föra in min dator.
Amex är värdelösa när det kommer till detta, tyvärr.
 

mha321

Medlem
Jag knappade in mina siffror en gång (tröttnade) och skrev sedan ett script som skannar AMEX-fakturan och behandlar allt så det kommer ut en trevlig csv-fil. Sedan post processing med matchning av kategorier etc på det.

Kanske någon här som är intresserad av det? Ser ju att @Tonton knappar in sina köp, vad folk tycker är kul är väl som baken :D
Jag kör ett script som scrapear deras webbsida istället :) så slipper jag vänta på fakturan.
 

mha321

Medlem
Brukar vara 2.5% avgift när man betalar fakturor via billhop. Sen vet jag inte hur förmånsbeskattning räknas ut men enligt skatteverket räknas poängen som en förmån.
Jag använder det om det krävs för att trigga en voucher i slutet av året.

edit: Rent privat då. Ska man ta kostnaden på bolaget så blir det en del skatteproblematik....
Man ska definitivt inte ta den delen på bolaget, det riskerar problem både hos revision och skatteverket. Men det är enkelt:

Faktura 1000kr från leverantör.
Betalar med privat kort, kostnad 1025kr.
Gör utläggsräkning mot bolaget för 1000kr med original fakturan som underlag.

På det sättet syns avgiften inte någonstans för skatteverket tex, så de har inget att klaga på.

I övrigt håller jag med - de andra fallen det är värt att betala 2.5% är dels i slutet på året för att komma upp över en spending gräns, för motsvarande om det är en kampanj, eller om man kortsiktigt behöver poäng för att kunna boka en resa.

För "ordinarie spend" är det betydligt svårare att räkna hem - men det går tex om man är flexibel med tider och lyckas hugga en bra bokning i first...
 

Davvelavve

Medlem
Faktura 1000kr från leverantör.
Betalar med privat kort, kostnad 1025kr.
Gör utläggsräkning mot bolaget för 1000kr med original fakturan som underlag.

På det sättet syns avgiften inte någonstans för skatteverket tex, så de har inget att klaga på.
Lite OT nu men det är ju poängen som skatteverket vill beskatta som du kommer dra in på den 1000-lappen, avgiften på 2.5% har inget med det att göra.
 

TP12

Medlem
Lite OT nu men det är ju poängen som skatteverket vill beskatta som du kommer dra in på den 1000-lappen, avgiften på 2.5% har inget med det att göra.

De skulle kunna ifrågasätta avgiften också om den bara är tagen för att gynna vederbörande privat då bolaget sannolikt hade kunnat undvika den kostnaden genom att betala fakturan utan att använda Betalo/Billhop.
 

mha321

Medlem
Lite OT nu men det är ju poängen som skatteverket vill beskatta som du kommer dra in på den 1000-lappen, avgiften på 2.5% har inget med det att göra.
De ska beskatta något av det. De kan också se det som att du använde företagets pengar för att betala 25kr av dina privata utgifter. Och då ska det skattas som lön.

Skillnaden här mot rena flygpoäng är att det finns dokumentation som visar exakt hur många kronor företaget betalat, som därmed kan beskattas. När du köper en vanlig flygbiljett framgår inte hur långa kronor som betalar för poängen du får, och därmed hamnar du I hela diskussionen om vad poängen faktiskt är värda. Men här är det tydligt.

Det man också kan säga är att poängen *definitivt* inte är värt det om du åker på en granskning av skatteverket som resultat av det. Inte ens om du I slutändan skulle få rätt mot dem..
 

srg

Medlem
Jag kör ett script som scrapear deras webbsida istället :) så slipper jag vänta på fakturan.
Jag med.. Ledsnade på att Tink la ner, använde och gillade det skarpt. Nu har jag egen scraping av alla kort och banker till en egen databas med automatisk (dock inte crowdsourcad :p) kategorisering. Tyvärr inte i mobilen och tyvärr är det ju få, om någon, som tillåter någon form av API access och det börjar bli mer och mer 2fa/qr koder.
 

mha321

Medlem
Jag med.. Ledsnade på att Tink la ner, använde och gillade det skarpt. Nu har jag egen scraping av alla kort och banker till en egen databas med automatisk (dock inte crowdsourcad :p) kategorisering. Tyvärr inte i mobilen och tyvärr är det ju få, om någon, som tillåter någon form av API access och det börjar bli mer och mer 2fa/qr koder.
Många tillåter api access - men bara om du är registrerad hos eu som payment data handler eller något i den stilen. Tyvärr är lagstiftningen helt anpassad för att du ska kunna välja en annan leverantör som får tillgång till din information, och inte ett dugg intresserad av att du själv skulle få tillgång till din information....
 

srg

Medlem
Många tillåter api access - men bara om du är registrerad hos eu som payment data handler eller något i den stilen. Tyvärr är lagstiftningen helt anpassad för att du ska kunna välja en annan leverantör som får tillgång till din information, och inte ett dugg intresserad av att du själv skulle få tillgång till din information....
Ja absolut, tyvärr är jag ju inte det privat ;)
 
Toppen