Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Alf

Medlem
Det finns ju två sidor på detta. För det första handlar det om så lite pengar så det är rena förlusten för staten att bedriva process mot någon för de belopp det handlar om. Den andra sidan är att det handlar om moral och etik hos de folkvalda, därför borde inte någon försätta sej i denna situation. Tyvärr är det nästan alltid så, att den har vill ha mer. Jag kan ju tycka att den som tjänar de belopp en riksdagman kasserar in, runt 60 000 kr i månaden plus alla fringisar, borde ha råd att betala vin och mat själv och inte via ett skattesubventionerat kort.
 
Jag tycker att förmåner via årskort eller bonuspoäng som arbetsgivare eller staten betalar via fasta kostander på årskort ska kunna användas privat. Vad spelar det för roll? Det finns så mycket annat att fokusera på som sparar pengar till oss skattebetalare så vi har inte tid med detta.....
 

Sofia

Medlem
Jag tänker som så att jag skulle ju ändå flyga i jobbet, med den billigaste biljetten förvisso, men resan skulle ändå genomföras så om jag tjänar poäng på det eller inte tycker jag inte spelar någon roll alls.
Sen är det ju skillnad på att börja med krånglig routing eller köpa dyrare biljetter för att tjäna mer poäng, då tycker jag personligen att det har gått över gränsen om inte arbetsgivaren är med på det.
Jag tror dock att en dialog med ansvarig resebokare eller chef är det bästa sättet, då undviks ju framtida konflikter och tråkigheter.
Vi har en resebokare på mitt jobb (statlig verksamhet), som ska boka resor i tjänsten men jag har snackat med honom om att jag föredrar att boka mina resor själv och ärligt sagt att jag tjänar poäng på mitt Amex genom att betala mina egna resor och lämna in reseräkningar istället. Han har inget att invända mot detta så länge jag bokar resorna enligt företagspolicyn, men skakar på huvudet åt mig ;)
Han har heller inget emot att jag flyger till Arlanda istället för Bromma, som ju oftast är nån 100-lapp billigare. Schysst snubbe helt enkelt!
 
Jag håller med till fullo. En rättvis beskattning är jätteviktigt, det är essentiellt med millimeterrättvisa här.

Sålunda måste ju också de som inte flyger naturligtvis beskattas för den förmånen. Det är ju mängder med timmar av både arbetstid och fritid de bara gratis får av sin arbetsgivare genom att inte behöva flyga. Samt massiva skatteintäkter som alla dessa skattesmitare undanhåller staten genom att aktivt undvika att resa, och som då naturligtvis staten tar ut av de få som konstant tvingas resa av sina arbetsgivare. Det ett oerhört osolidariskt och orättvist beteende av dessa människor, och just den typen av subtil skatteplanering som jag tycker det är viktigt att kraftfullt stävja.
 

Sofia

Medlem
Jag håller med till fullo. En rättvis beskattning är jätteviktigt, det är essentiellt med millimeterrättvisa här.

Sålunda måste ju också de som inte flyger naturligtvis beskattas för den förmånen. Det är ju mängder med timmar av både arbetstid och fritid de bara gratis får av sin arbetsgivare genom att inte behöva flyga. Samt massiva skatteintäkter som alla dessa skattesmitare undanhåller staten genom att aktivt undvika att resa, och som då naturligtvis staten tar ut av de få som konstant tvingas resa av sina arbetsgivare. Det ett oerhört osolidariskt och orättvist beteende av dessa människor, och just den typen av subtil skatteplanering som jag tycker det är viktigt att kraftfullt stävja.
Jag utgår ifrån att du är ironisk :)
 

Myllys35

Medlem
Jag utgår ifrån att du är ironisk :)

Ska man vara helt korrekt så är bonuspoängen, för det fall de kommer från resor i tjänsten betalda av arbetsgivaren, en skattepliktig förmån. Huruvida man tar upp detta i deklarationen är ju en annan sak. Jag tror inte heller att det är ett prioriterat område från Skatteverkets sida.
 

Sofia

Medlem
Ska man vara helt korrekt så är bonuspoängen, för det fall de kommer från resor i tjänsten betalda av arbetsgivaren, en skattepliktig förmån. Huruvida man tar upp detta i deklarationen är ju en annan sak. Jag tror inte heller att det är ett prioriterat område från Skatteverkets sida.
Förvisso, det krångliga skulle ju vara att urskilja dessa poäng från de man tjänat för övrigt :) Hoppas att Skatteverket har viktigare saker att bry sig om.
 

Nemo

Medlem
Men det är inte brottsligt.
"Resorna som Moderaternas partisekreterare T.T. gjorde privat på de bonuspoäng han tjänat in i tjänsten var inget brott. Det anser åklagaren, som nu väljer att lägga ner förundersökningen.
'Skälet till att jag lägger ned förundersökningen är att riksdagen inte har lidit någon ekonomisk skada. Därför finns det inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats', skriver chefsåklagare M.T. i ett pressmeddelande.
"
T:s bonusresor inget brott | Aftonbladet
 
Toppen