Senaste nytt

Hur hanterar Lufthansa försenat bagage?

Dr. Miles

Expert
Visar sig efter ny kontakt med den trevliga damen i Charlotte att det är tullen som varit in i vår väska. De har inte tillgång till TSA nycklar och bryter således upp väskor som blivit på efterkälken om de har lust. Och de lämnar heller inga meddelanden. Meningen med TSA låsen blir alltså begränsad om bagaget slarvas bort. Någon ersättning är inte att räkna med.
Nåväl ny väska fick ändå inköpas för att rymma inköpen. :D
När min väska var på vilovägar mer än 3 dagar var jag tvungen att köpa en ny väska och jag fick ersättning för väskan genom kortförsäkring. (Folksam genom Diners Club kortförsäkring den tiden)
 

Stefan62

Medlem
Visar sig efter ny kontakt med den trevliga damen i Charlotte att det är tullen som varit in i vår väska. De har inte tillgång till TSA nycklar och bryter således upp väskor som blivit på efterkälken om de har lust. Och de lämnar heller inga meddelanden. Meningen med TSA låsen blir alltså begränsad om bagaget slarvas bort. Någon ersättning är inte att räkna med.
Nåväl ny väska fick ändå inköpas för att rymma inköpen. :D

Med den förklaringen kan Du säkert använda någon försäkring.
 

drW

Medlem
Fick när vi ringde beskedet att LH endast ersätter upp till 50% av kostnaden för kläder. Är det deras vanliga standard? Trodde att det var samma regler för alla europeiska bolag med ersättning upp till 1131 SDR (Montrealkonvensionen) men bolagen kanske får hitta på lite egna regler också, eller?
 

drW

Medlem
Liten uppdatering. Nu har det snart gått en månad sedan jag anmälde mitt försenade bagage till lufthansa och jag har ännu inte hört något överhuvudtaget från dem. Måste säga att de är bland de sämsta jag varit med om vad gäller svårighet att få kontakt med någon som vet något. De är dessutom bedrövliga på att svara på epost. Har bara fått automatsvar att de fått mitt brev och ett ärendenummer. Brukar de vara på det här viset?
 

Mikael64

Medlem
God kväll, japp Lufthansa är ingen höjdare när det gäller borttappat bagage. För några år sedan flög jag MLA-FRA-ARN och bagaget kom bort. Efter 6 veckor fick jag det tillbaka och samma dag var det första gången som dom orkade svara på mina mail. Rekordet har nog BA.... Flög LHR-ARN , väskan kom bort och efter 3 månader fick jag ett brev från BA att jag skulle nog kontakta mitt försäkringsbolag....det var enda gången dom hörde av sig trots att jag säkert mailade 20 ggr till dom.
 

drW

Medlem
Det verkar ju inte så lovande.... Finns det någon metod att jaga på LH som har fungerat?
 

drW

Medlem
Uppdatering: Idag meddelade LH att de ersätter mig med 9700kr. Dvs ca 50% av utläggen. Inte direkt snabb handläggning men jag fick ersättning i alla fall. Summa summarum har jag nu, helt utan oärlig hantering, fått ut 18500kr+ 3000kr+9700kr plus att jag har nya kläder för 18500kr:D. Bra försäkring är trevligt!
 

Kandinsky

Medlem
För att skaka liv i en gammal tråd: Sitter nere i Barcelona utan bagage, skall vidare till en liten kustby. Har svårt att tro att Lufthansa lyckas få fram väskan innan 24H, är det värt att börja handla eller skall jag avvakta? Lufthansas villkor är ju medvetet luddiga.
 

drW

Medlem
Mitt råd är att handla enligt övriga reseförsäkringars villkor. LH är bedrövliga att ha att göra med. Något klart besked från dem lär du då inte få. Får du något från LH som jag fick så är det en bonus!
 

Kandinsky

Medlem
För att återkoppla:

Skickade in min claim, fick svar en vecka senare och det var absolut inga problem; skicka kvitto och vi ersätter. Jag skickade och fick svar en dag senare att man ersätter värdet till 50%, pris enligt tidigare. Min väska hade fått sig en liten smäll, det ersatte man också utan några problem.
Nu väntar jag bara på att pengarna ska trilla in på kontot.
Summa sumarum tycker jag att Lufthansa är ljusår bättre än SAS på att hantera bagageförseningar, så det verkar som det hänt något sedan drW hade att göra med dem.
Är EBG vet inte om det spelade in.
 
  • Gilla
Reactions: drW
Toppen