Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

intuition

Medlem
Siktar på Göteborg eftersom det måste till personligt besök.
Jag hade en s.k. passbild med digital kopia, men den digitala kopian godkändes inte.
Det är lite svårt att förstå varför det ska laddas upp en bild och en annan bild ska lämnas in fysiskt. Försöker de screena mot ogiltiga bilder så att de slipper avslå ansökningarna? Då måste det ju verkligen vara exakt samma bild vid båda tillfällena, annars är uppladdningen helt meningslös.
 

Pho

Medlem
Siktar på Göteborg eftersom det måste till personligt besök.
Jag hade en s.k. passbild med digital kopia, men den digitala kopian godkändes inte.
Det är lite svårt att förstå varför det ska laddas upp en bild och en annan bild ska lämnas in fysiskt. Försöker de screena mot ogiltiga bilder så att de slipper avslå ansökningarna? Då måste det ju verkligen vara exakt samma bild vid båda tillfällena, annars är uppladdningen helt meningslös.
Sist jag sökte så sa de att de inte behövde något foto eftersom det som var uppladdat och med i ansökan var bra nog. Jag lämnade dock ett nytaget ifrån automaten för att vara på säkra sidan.
Kontentan är alltså att det är krångligt och jobbigt, ingen uppenbar logik och inget krav på att samma bild skall användas på de olika ställena. Dessutom fotograferar de dig också....
 

intuition

Medlem
Där är en post under "Important news" från april 2018 som uppmanar alla att ett foto på fotopapper KRÄVS när man lämnar in ansökan.
 

Grusja

Medlem
Stämmer väl. Receptionisten går igenom alla papper och häftar bilden till blanketten (efter att ha kontrollerat mått med en linjal :D) innan man ens får lämna in det hela till handläggaren.
 

intuition

Medlem
Vet inte om det var otur eller Göteborgskontorets nya policy om money-grab, men min senaste erfarenhet gör mig extremt tveksam till att överhuvudtaget någonsin söka visa igen.

En (fd) kinesisk medborgare med svenskt pass sökte som vanligt 12månaders multiple-entry visa i kategorin familjeanledningar.
Göteborgskontoret godkänner handlingarna och tar betalt. Några dagar senare kommer visat i posten och är ett 6-månaders 2-entry turistvisa. Inte ett ljud om varför eller vad som eventuellt saknades i ansökan. Tar kontakt med kontoret men de tänker inte förklara eller hjälpa till: "Det är konsulatet som bestämmer". (Kommunikationen är på mandarin med väl valda förolämpningar på kantonesiska men inget hjälper).

Har tidigare sökt postledes via Stockholmskontoret och då har ansökan om 12månaders alltid beviljats. Vid något tillfälle har ambassaden önskat kompletteringar, och då har Stockholmskontoret alltid hört av sig på telefon och mail och förklarat vad de behöver.

Men inte så denna gången. Utan ett ljud beviljar man ett visa som personen inte sökt och behåller alla pengarna. Nästan 2000kr för ett visa som alltså täcker en resa.

Så nu behöver personen söka ett nytt visa för att kunna resa hem vid kinesiska nyåret. För mig känns detta som planerat och "smart" av kineserna. Byter man pass så ska man straffas med ett "bötesbelopp" om 4 000kr om året för att få visa. :mad:
 
Vet inte om det var otur eller Göteborgskontorets nya policy om money-grab, men min senaste erfarenhet gör mig extremt tveksam till att överhuvudtaget någonsin söka visa igen.

En (fd) kinesisk medborgare med svenskt pass sökte som vanligt 12månaders multiple-entry visa i kategorin familjeanledningar.
Göteborgskontoret godkänner handlingarna och tar betalt. Några dagar senare kommer visat i posten och är ett 6-månaders 2-entry turistvisa. Inte ett ljud om varför eller vad som eventuellt saknades i ansökan. Tar kontakt med kontoret men de tänker inte förklara eller hjälpa till: "Det är konsulatet som bestämmer". (Kommunikationen är på mandarin med väl valda förolämpningar på kantonesiska men inget hjälper).

Har tidigare sökt postledes via Stockholmskontoret och då har ansökan om 12månaders alltid beviljats. Vid något tillfälle har ambassaden önskat kompletteringar, och då har Stockholmskontoret alltid hört av sig på telefon och mail och förklarat vad de behöver.

Men inte så denna gången. Utan ett ljud beviljar man ett visa som personen inte sökt och behåller alla pengarna. Nästan 2000kr för ett visa som alltså täcker en resa.

Så nu behöver personen söka ett nytt visa för att kunna resa hem vid kinesiska nyåret. För mig känns detta som planerat och "smart" av kineserna. Byter man pass så ska man straffas med ett "bötesbelopp" om 4 000kr om året för att få visa. :mad:

Administratörerna hos min arbetsgivare som hjälper oss med diverse researrangemang inklusive visumansökningar har sagt att kontoret i Göteborg inte kan utfärda 12 månaders multiple visa. Om vi ska ha detta måste vi alltid söka i Stockholm. Vad jag förstår så har det varit så i många år.
 

intuition

Medlem
OK! Tack för värdefull info!
I Göteborg finns det "bara" ett kinesiskt konsulat som jag minns det, medan det finns en ambassad i Stockholm. Det skulle kunna vara förklaringen.

Men sjukt lumpet av "service-centrat", som garanterat vet om detta, att inte säga ett ljud utan bara ta betalt. Skurkar.
 
Administratörerna hos min arbetsgivare som hjälper oss med diverse researrangemang inklusive visumansökningar har sagt att kontoret i Göteborg inte kan utfärda 12 månaders multiple visa. Om vi ska ha detta måste vi alltid söka i Stockholm. Vad jag förstår så har det varit så i många år.

Jag har fått multipelt 1års visa från Göteborgs kontoret.
2017-11/2018-11
Då var det inga provlem iallafall, dock krävdes att man hade gjort 2 besök inom 6 månaders på det vanliga 6 månaders innan detta.
 

intuition

Medlem
Intressant. Vilken typ? Var det ett L-visa (turist)?

I det här fallet hade sökande redan ett aktivt 1års multiple entry family reunion visa som skulle gå ut några veckor senare och ville såklart ha det förlängt. Och som sagt, ingen förklaring lämnades till varför det nekades. Om det finns en regel om att tidigare visa måste ha nyttjats x antal gånger borde de kunna säga det tänker jag.
 

ELOS

Medlem
Hej

Jag gör en stopover i Beijing 36 timmar och flyger sedan vidare till Hong Kong.
Är det då turistvisum på plats i Beijing airport som gäller och inget visum till Hong Kong?
 
Toppen