Senaste nytt

Hur gör jag nu, problem i Bogota

Inget kunde vara mer fel. När du har motvind blir din ground speed lägre trots att din air speed är densamma. Problemet är att om du då försöker kompensera och öka din ground speed genom att öka air speed så kan du lätt få overspeed.

Här ska man tänka sig för både en och tre gånger innan man driver ett ärende. Om väder (vind i detta fall) inte undantas är risken stor att vi får se mycket längre MCT eller planerade flighttider vilket inte alls gynnar oss i slutändan.
Nja, du kan öka på cost index index i Flight management computer eller manuellt öka på mach.
Cost index används för att justera bränsleutnyttjande vs bränslekostnad. Så oftast går det alltid att ”gasa på” lite eller efterfråga en genväg från ATC om möjligt för att kapa tid.
Angående fart så måste du givetvis hålla dig inom gränserna för flygplanstypen.
Så full gas som en bil kommer givetvis resultera i overspeed.
 
Toppen