Senaste nytt

Hur gör jag nu, problem i Bogota

Vi skulle landa 0350 lokal tid men vi landade 05:35 flighten skulle vara 11.10h men den effektiva flygtiden blev över 12h. Ordinarie Lima flyg skulle avgå 0630 med boarding 05.20 och då bokade Avianca självmant oss till den 7h senare flighten. Trots att vi försökte övertala dom att vi skulle hinna var det bara ett stort no, no, no
Var det försenad avgång från London? Problemet är att om ni bara har haft otur med vindarna så blir det svårare att få ersättning då det går under väderomständigheter = extraordinära omständigheter.

Troligen var anledningen att de bokade om er trots 55 min mellan landning och avgång är att ni då hamnade under MCT på BOG som är 1 h och 30 min(!) för internationell till internationell.

Ingen aning faktiskt men kan vara mycket väl vara vindarna och det låter ju som @Agö skriver något verkligen ordinärt.

Hur som helst stort tack för all hjälp och engagemang uppskattas, ni är Bäst.

• Gilla
Reactions: Gus
Resan är en Awardresa och bränsletillägg och skatter är betalda med Amex premium ca 4000kr per pax. Jag har nyligen skaffar ett Elitekort.

I övrigt gäller Amex Premium försäkring både för bagaget och för missed connected

Eftersom Amex nyligen börjat applicera försäkringsärenden "per kort" och inte "bästa försäkringen gäller så länge du betalat med något Amex" så är ju frågan om @Mattias7205 fortfarande har kvar sitt Premium eller om han sa upp det när han skaffade Elitekortet, och vad som gäller isf? På samma sätt så kan det nog vara bra att se till att lägga andra kostnader kring resan (hotell, utflykter, osv) på Premiumkortet om det är möjligt så att 75% av resan verkligen kan anses betald med det.

Det vore intressant att veta om det finns ett case på att motvind (om det är det som avses) är extraordinärt. Jag kan personligen inte tänka mig något mer ordinärt.
Umgicks med de tankegångarna också, om man har motvind är det bara att gasa eller hur? Om de inte kört tillräckligt fort så har de inte gjort vad de kan, alltså inte extraordinärt. Givetvis skall soppan räcka ända fram också. Vi får leta case.

Edit: Fann detta på flightright. Stark motvind skall normalt sett inte ge ersättning. Länkats tidigare i annan tråd.

Bad flight weather? Your right for compensation | Flightright

Last edited:
På konsumenteuropa.se kan man läsa:
"Flygbolaget är inte skyldigt att betala kompensation om det inställda flyget beror på "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits".

Det finns inte några bestämda situationer som är extraordinära, men exempel på omständigheter som kan vara extraordinära är:

• politisk instabilitet
  • väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga
  • säkerhetsrisker
  • oförutsedda brister i flygsäkerheten
  • när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.
Det är upp till flygbolaget att bevisa att förseningen berodde på en extraordinär omständighet."

Har läst på en del i samband med ett pågående ärende mot Delta/KLM. Motvind är inte extraordinärt. Till och med blixtnedslag och snöfall ger ofta ersättning. Vulkanutbrott och tät dimma är däremot något annat.

I mitt fall försöker KLM hävda att det är ATC (flygledningsbeslut) som orsakade förseningen, men jag är 99% säker på att det faktiskt var motvind och att de försöker skylla på ATC eftersom det faktiskt är en giltig "extraordinär omständighet". När jag ber dem presentera bevis (som de är skyldiga att göra) duckar de och hänvisar till att det är internt material.

Jag kom inte längre som privatperson, och beslutade att anlita Airhelp. Fick faktiskt mejl från dem idag där de skriver:

Nästan så att diskussion om (varierande grad av) motvind ger rätt till ersättning borde brytas ut, för det är intressant! (och vi vi har ju nördat ner oss i ämnet innan OP ens bekräftat det är aktuellt :D)

@palmen

Jag ska själv åka London-Bogota i nästa vecka i Avianca Business med resa vidare därifrån med hyfsat thight connection.

En fråga, om det blir ombokningar av detta slag som för @Mattias7205 , brukar man bokas om till I-klass (business award) eller kan det vara så att man bokas till en bokningsklass som ger poäng kanske?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag ska själv åka London-Bogota i nästa vecka i Avianca Business med resa vidare därifrån med hyfsat thight connection.

En fråga, om det blir ombokningar av detta slag som för @Mattias7205 , brukar man bokas om till I-klass (business award) eller kan det vara så att man bokas till en bokningsklass som ger poäng kanske?
Beror väl på om det finns platser eller ej.

Umgicks med de tankegångarna också, om man har motvind är det bara att gasa eller hur?
Inget kunde vara mer fel. När du har motvind blir din ground speed lägre trots att din air speed är densamma. Problemet är att om du då försöker kompensera och öka din ground speed genom att öka air speed så kan du lätt få overspeed.

Här ska man tänka sig för både en och tre gånger innan man driver ett ärende. Om väder (vind i detta fall) inte undantas är risken stor att vi får se mycket längre MCT eller planerade flighttider vilket inte alls gynnar oss i slutändan.

Toppen