Senaste nytt

Hur gör jag bäst av med 190.000 EuroBonuspoäng?

Jonas C

Medlem
Bra soft product? Jösses. Vilka referensramar.

Maten är bra, men jag sa väl inget om att besättningen var det? Servicen håller visserligen inte samma klass som LH/LX/OS/UA/mfl, men övriga produktaspekt kompenserar för en del av bristerna.

Man får ha lite filter påslaget när Jonas pratar om TK... Han har uppenbarligen haft bättre upplevelser med dem än alla andra här.

Jag utgår alltid från att servicen är kass och när den inte är det så blir man positivt överraskad. Bra kundbemötande är ingen del av värdepropositionen, så jag anpassar mina förväntningar därefter.
 

johhenrik

Medlem
När TK är bra så är det riktigt bra. De har allt bra crew också. Deras 777-300R produkt är kanon, deras business inom Europa på deras A321 är riktigt bra också med Do & Co chef ombord. Det finns ju en hel del snobbism här och det klassiska 'mitt bolag är bättre än ditt bolag' blir rätt barnsligt och löjligt efter ett tag anser jag. A380*G gillar LH Group och agehall gillar BA och de båda tycker man är dum i huvudet om man flyger med andra bolag. :) Man kan gärna föra fram sin mening, men varför dissa andra som gillar en produkt? Är ju bara översittarfasoner.

De du ska lyssna på är Senator eller Jonas C som ju faktiskt har flugit med TK vid många tillfällen, alternativt lyssna på mig, som ju också betat av ett par Miles på deras hårdvara. På deras "högprofilrutter", som Shanghai och JFK har de en seriös produkt anser jag, på andra, ptjaa, lite för gamla plan och dåliga säten tycker jag, men som betald C är de svåra att ignorera på vissa rutter. Deras crew har helt klart ryckt upp sig senaste året på dessa rutter. Är det en chansning? Inte mer än andra bolag idag anser jag. Jag har haft dålig service, dåliga säten och gamla plan på alla bolag i princip.
 

agehall

Medlem
När TK är bra så är det riktigt bra. De har allt bra crew också. Deras 777-300R produkt är kanon, deras business inom Europa på deras A321 är riktigt bra också med Do & Co chef ombord. Det finns ju en hel del snobbism här och det klassiska 'mitt bolag är bättre än ditt bolag' blir rätt barnsligt och löjligt efter ett tag anser jag. @A380*G gillar LH Group och @agehall gillar BA och de båda tycker man är dum i huvudet om man flyger med andra bolag. :) Man kan gärna föra fram sin mening, men varför dissa andra som gillar en produkt? Är ju bara översittarfasoner.

Ja, de flesta här har någon slags favoritbolag. Om du läser det jag historiskt skrivit, så inser du nog att jag har flugit ganska mycket med *A och SkyTeam. Främst då LH och AF/KLM och jag har haft varierande uppfattning om hur det varit. Mitt resmönster har skiljt sig från de flesta andras iochmed att jag mest rest till Afrika och det påverkar säkert till viss del. Jag har inget emot att rekommendera folk att flyga andra carriers än BA om det verkar smart. LH kan tex ofta ha bra alternativ om man ska sydöst - då är ju LHR en omväg... Däremot har jag aldrig haft en bra upplevelse ombord på TK.

Mitt uttalande baserar sig på att Jonas C ofta framhäver hur fantastiskt TK är och även ofta rekommenderar deras bonusprogram. Personligen har jag väldigt svårt att tycka att någondera är speciellt bra för gemene man i Sverige. Jag kanske har missat något i Miles&Smiles, men jag vet inte vad det skulle vara. Jag säger inte att Jonas har fel, men han verkar vara ganska ensam om att ha upptäckt det.

Jag tycker absolut inte att man, över lag, är dum på något sätt för att man flyger med andra bolag än BA, även om afrikanska carriers bör undvikas. Vi har alla olika behov, förutsättningar och erfarenheter som givetvis styr lite vad vi rekommenderar, men de flesta av oss försöker nog vara någotsånär objektiva.

Tittar man historiskt här på BC så finns det givetvis vissa personer som är större anhängare än andra av olika bolag. Concorde har varit en stor BA-förespråkare, men iaf jag anser nog att han mjuknat lite på sista tiden. Jonas C är en stor TK-fan. Jag föredrar BA då jag inte längre reser tillräckligt för att hålla status med mer än ett bolag och BA är bästa kompromissen för mig.

Usch, det här blev längre än jag tänkt mig men jag hoppas min poäng går fram. Jag är inte ute efter att starta något flame-war och jag tycker inte att någon är dum för att man flyger med ett visst bolag heller, men jag kan ha en annan åsikt i frågan om vad som är bäst.
 

Dr. Miles

Expert
Usch, det här blev längre än jag tänkt mig men jag hoppas min poäng går fram. Jag är inte ute efter att starta något flame-war och jag tycker inte att någon är dum för att man flyger med ett visst bolag heller, men jag kan ha en annan åsikt i frågan om vad som är bäst.

Jag tror att ditt budskap har förtydligats, i alla fall för mig. :)
 

johhenrik

Medlem
När har jag sagt att någon är dum i huvudet? När har jag sagt att LH Group är bäst? Ytterst låg nivå från dig. Det enda jag refererade till var Jonas egna ord om service han förväntar sig på Turkish.

Sorry, min smiley var tänkt som lite förklaring att jag skojade med uttrycket. Nej, jag menade inte att du bokstavligt talat anser att man är dum i huvudet. Men även detta visar hur olika vi tolkar skriven text på ett forum. Min poäng är: Du är en auktoritet här. Du besitter otroligt mycket kunskap som du gärna delar med dig. Att du föredrar LH är väl ingen hemlighet? Det finns väl ingen här som skulle säga emot mig baserat på alla dina inlägg?

Men inlägg som säger: "Jösses. VIlka referensramar." eller "Man får ha ett filter på när X pratar" är i mina öron nedsättande mot personen. Man kan ju säga: "Jag håller inte med. TK har inte alls en bra produkt anser jag" eller liknande. Jag anser inte att Jonas C behöver bli förlöjligad för att han gillar TK och det är ännu jobbigare när de sker av människor med stor kunskap och som är auktoriteter här. Det sätter, tycker jag, en dålig ton, speciellt för de som inte pratar så mycket. Vem ska våga säga att de vill prova Turkish? Om man blir klassad som en idiot av några av de kunnigaste och aktivaste på forumet? Självklart påverkar det inte alla, men det sätter en ton som iaf jag tycker är jobbig.

That's my 2 cents...
 

Senator

Moderator
Jag tänker kasta mig in i debatten och komma med ett förslag:
Skall man "värdera" ett flygbolag härinne så bör det baseras på a) att man inte har använt bäste vännen "Google" för att hämta sin input, men har de facto åkt med bolaget och då b) minimum ett antal gånger (kanske 4?) så man kan bilda sig en bättre uppfattning rent statistiskt.

Jag upplever (rätt eller fel) ofta stärka åsikter en eller annan väg utan att jag känner att personen har någon större erfarenhet med det bolag vi talar om och baserar enbart sin åsikt på det man har läst. Den juridiska, engelska termen för detta är "Hersay".

Min poäng när jag skrev 20 flights var att då hinner man bilda en relativt bra uppfattning själv rent statistiskt. Jag har upplevt rätt mycket trassel med Turkish som kan summeras i två delar:
** Avsaknad av enkla säkerhetsåtgärden. Två gånger handlar det om rökning ombord; senast i cockpit. Något som jag anser är helt förkastligt. Man plockar inte in glas och dyl, och jag har haft glas flyga förbi mig (bokstavligt talat) vid landning. Man struntar kolla bälten, bord och dyl.
** Jag tror att jag skulle klassificeras som en jovial, trevlig norrbagge i flesta sammanhäng. Så jag kan inte ha varit sur alla 20 gånger jag har åkt med Turkish. Men alltså, hur svårt skall det vara att le? Bjuda till lite?

Nej, hårdvara och mat/dryck är det inget fel på. Det är väl en kombination av växtvärk och kultur som gör att man inte kommer upp i genomgående standard (tror jag). Så åka till New York omväg via Istanbul när man skall prova affärsklass första gången skulle inte jag rekommendera. Då blir även Iceland Air Saga Class lyxigt om man inte har någon annan referensram.
 

Vaniljvodka

Medlem
Man får ha lite filter påslaget när Jonas pratar om TK... Han har uppenbarligen haft bättre upplevelser med dem än alla andra här.

Jag har rest fyra segment med TK och hade ju oturen att få gamla C-kabiner på alla flyg, men kan hålla med Jonas om att upplevelsen ändå var av toppklass. Bättre än SAS (inte så svårt kanske), bättre än BA och jämbördigt med EK (trots sämre hårdvara). Nästan helt och hållet pga maten.

EDIT: När jag läser klart resten av tråden inser jag att jag egentligen borde hålla truten. Har rest alldeles för lite i premium-kabiner för att uttala mig. Men: Maten hos Turkish ÄR fantastisk.
 
Last edited:
Toppen