Senaste nytt

Hur gör flygbolag ökonomi utav det? (Qatar Airways, Turkish Airlines etc)

flying

Medlem
Kunde bara inte motsta...

”Norrmnnen mest inavlade i hela vrlden” - DN.SE

Jeg ser Turkish selger business class-billetter Oslo-Bangkok til 8000 kroner. Qatar selger også businessclass-billetter til 9-10k til hele sydøstasia og folk finner vel billetter helt til Australia omtrent for rundt 10k i biz.

For all del, kjempefint for forbrukere at man kan reise jorda rundt for mindre enn hva det faktisk koster per passasjer å operere en flyvning.... Men hvordan får flygbolagene dette til å gå opp?

Hvis produksjonen av X koster 1000 kroner, og man selger X til 800 kr, så går man med minus 200 for hvert salg. Hvordan går dette opp? Jeg vet at Qatar som land er relativt "fritt fram" hva gjelder slavearbeid, men de er jo ikke alle i flygbolaget piskede nepalske fattigfolk (ala de som måtte bygge fotballstadionen til Fotball VM). Får de enormt med statsstøtte? De har jo en "annerledes" ansattepolicy hva gjelder regler og skikk, men lønnsnivået er vel ikke helt Primera Air allikevel? Jeg skjønner det ikke, det er iallefall ikke mye bærekraftig å selge business-billetter til economy-pris :confused::confused:
 
A

Aurora

Guest
Tack för ditt mycket korrekta och väldigt informativa inspel i debatten. Troligtvis det sämsta jag har sätt under hela BC.se tiden. Stort grattis till dig för att du jobbar hårt att hålla uppe både stämning och kvalité.

Mvh,
En norsk medborgare i Stockholm

I bring the best out of people :p
 
Villket gir en skjønn ironi til alla dom som hatar på SAS för at dom är sånne förbannade statssubsidierte loosers, mens dom samma som hatar handlar tickets hos Qatar, Emirates etc... :)
Hvorfor? Jeg er bedøvende ligeglad med hvordan mellemøstlige regeringer forvalter deres statsbudgetter og statsejede flyselskaber.. Men at mine skattekroner går til det sorte hul bedre kendt som SAS er jeg godt nok lidt træt af..

Kort: Jeg er ligeglad med hvad andre bruger deres penge til, mine egne penge vil jeg helst selv styre.
 

flying

Medlem
Tack för ditt mycket korrekta och väldigt informativa inspel i debatten. Troligtvis det sämsta jag har sätt under hela BC.se tiden. Stort grattis till dig för att du jobbar hårt att hålla uppe både stämning och kvalité.

Mvh,
En norsk medborgare i Stockholm


Tack!!

Inlagget kanske dock belyser att allt som kan lankas till / citeras fran natet kanske inte ar relevant/sant!?
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Hvorfor? Jeg er bedøvende ligeglad med hvordan mellemøstlige regeringer forvalter deres statsbudgetter og statsejede flyselskaber.. Men at mine skattekroner går til det sorte hul bedre kendt som SAS er jeg godt nok lidt træt af..

Kort: Jeg er ligeglad med hvad andre bruger deres penge til, mine egne penge vil jeg helst selv styre.

Det var - som vanlig - en litt morsom bemerkning, ikke ta det for seriøst :)

----

Forøvrig en fascinerende sammenlikning, lavpannede litauske ekstremister i en artikkel fra en svensk avis som har sitert en norsk useriøs avis, sammenliknes med rapporter og offisielle uttalelser fra fagpersonell. Det legger et utrivelig og uinteressant lokk over en uhyre viktig diskusjon. Men igjen, heldigvis tas den diskusjonen mellom fagpersoner i virkelighetens verden og forhåpentligvis vil ting endre seg etterhvert :)
 
Det var - som vanlig - en litt morsom bemerkning, ikke ta det for seriøst :)
Jeg synes faktisk ikke misbrug af danske skattekroner er specielt morsomt - uanset tonelejet... Så nemt tjener jeg desværre ikke mine penge :(

Forøvrig en fascinerende sammenlikning, lavpannede litauske ekstremister i en artikkel fra en svensk avis som har sitert en norsk useriøs avis, sammenliknes med rapporter og offisielle uttalelser fra fagpersonell. Det legger et utrivelig og uinteressant lokk over en uhyre viktig diskusjon. Men igjen, heldigvis tas den diskusjonen mellom fagpersoner i virkelighetens verden og forhåpentligvis vil ting endre seg etterhvert :)
Uhyre vigtig diskussion? Det er ihvertfald en diskussion, så langt er vi enige...

Forøvrigt tror jeg ikke @flying var igang med en sammenligning af noget som helst. Han citerede bare en irrelevant kilde som ikke har noget med diskussionen at gøre - virker det bekendt? ( :p:p )
 

Homer

Medlem
Som nämnts i ett tidigare inlägg kan man aldrig sälja gårdagens flygplats så där finns en faktor som påverkar prissättning. En annan faktor är att bara för att Qatar säljer mycket billiga biljetter till Asien från Skandinavien kanske de inte alls säljer lika billiga biljetter från andra marknader. (Vet inte hur deras rea-struktur är i överiga Europa). Dessutom räcker det med ett fåtal fullprisbiljetter för att kompensera en ganska stor mängd rea-biljetter. "The magic of yeild management" ;)

Jomen det gör de ju, men inte så extremt billigt som från Sverige/Norge.
Emirates har ju också ofta haft kampanjer med väldigt låga priser, 1:a klass och Business för null og nix från Aten var ju länge en favorit.
 
Toppen