Senaste nytt

Hur funkar olika biljetter/flygbolag med appar?

Miramar

Medlem
Om man ej köper hos SAS pga "overprise".
Om man köper 2 st biljetter på t.ex.Flygresor med 2 eller 3 olika flygbolag,hur detta funkar på praktisk sätt?

Ska man köpa en och en separat?

Eller ska man köpa som grupp biljett?

Isf hur det fungerar rent praktisk med app incheckning?Har man en code för båda eller samma code för en och en eller två olika coder som man kan skanna och göra på vanligt sätt?
Eller måste man ha app till varje flygbolag?
En i familjen använde Air Baltic+SAS flygningar och de är inte speciell vana med datorer/mobiler men hela resan laddades som folder i deras mobil och det var jätte smidig att checka-in,skanna...
Eller finns nån universal app som man kan ha flygningar/flygbolag samlade oavsätt hur/med vem man flyger?
Tacksam för lite tips hur man kan lösa detta på snabbaste och smidigaste sätt.

Om man ej köper hos SAS pga "overprise".
Om man köper 2 st biljetter på t.ex.Flygresor med 2 eller 3 olika flygbolag,hur detta funkar på praktisk sätt?
Flygresor.se säljer inga biljetter, de bara jämför olika resebyråer och presenterar deras priser för dig. Har man flera olika bolag i samma bokning så kan man få flera PNR:er (passenger name record; en kod på 6 tecken som tillsammans med passagerarens efternamn identifierar en biljett). Dessa PNR:er behöver man oftast känna till om man ska t ex checka in online.

Ska man köpa en och en separat?

Eller ska man köpa som grupp biljett
Är det ett sällskap som reser tillsammans så det bäst att alla är med i samma bokning. Däremot kan man ju ha en bokning för utresan och en bokning för hemresan, om man vill.

Isf hur det fungerar rent praktisk med app incheckning?Har man en code för båda eller samma code för en och en eller två olika coder som man kan skanna och göra på vanligt sätt?
Eller måste man ha app till varje flygbolag.
Det kan mycket väl bli så att man "behöver" olika appar, i synnerhet om flygbolagen inte är med i samma allians. Dock brukar man ju kunna göra samma saker och mer på flygbolagens hemsidor än deras appar så därför behöver man ingen app alls.

Eller finns nån universal app som man kan ha flygningar/flygbolag samlade oavsätt hur/med vem man flyger?
Nej, det finns ingen app som täcker alla flygbolag, men de vanligaste är CheckMyTrip, TripCase, ViewTrip och TripIt. Dessutom finns hemsidan https://mytripandmore.com. Kan även rekommendera dessa trådar:
https://www.businessclass.se/forum/threads/varför-ska-man-inte-boka-via-resebyrå.14109/
https://www.businessclass.se/forum/threads/några-fördelar-att-boka-via-resebyrå.19083/

Last edited:
1.PNR är väl samma som Booking Reference?
2.Men om alla är i samma bokning-hur det funkar med checkin och skanning,ska alla ha samma kod eller olika koder?

1.PNR är väl samma som Booking Reference?
Jag vågar inte ta gift på det påståendet, men i folkmun är det nog samma sak.
2.Men om alla är i samma bokning-hur det funkar med checkin och skanning,ska alla ha samma kod eller olika koder?
Jag förstår inte exakt vad du menar med "scanning" (gå igenom säkerhetskontrollen?) men jag lutar åt ett ja i den här frågan. Någon som är van vid att resa i ett sällskap får gärna fylla på med info.

Last edited:
Jag förstår inte exakt vad du menar med "scanning" (gå igenom säkerhetskontrollen?) men jag lutar åt ett ja i den här frågan. Någon som är van vid att resa i ett sällskap får gärna fylla på med info.[/QUOTE]

Ja vi brukar få samma bokningsreferens men inte biljett nr och då kan en av oss checka in alla 6 i familjen. Sen kan var och en logga in i appen för respektive flygbolag och själv scanna vid säkerhetskontrollen eller en av oss för alla då 6ggr.

Oki...men får alla samma code eller olika när varje person skannar själv efter inloggning in appen? Undrar mest från den tekniska sidan hur det funkar?

Oki...men får alla samma code eller olika när varje person skannar själv efter inloggning in appen? Undrar mest från den tekniska sidan hur det funkar?

På t ex SAS får jag 4 _QR-koder i appen när jag checkat in hela familjen. På flygplatsen går jag sedan oftast till en automat och skriver ut boardingkort på papper så att alla får varsitt att hålla i och blippa sig igenom security, lounge och boarding.

OK,så du får 4 --->OLIKA koder i appen eller SAMMA kod? OK,varför då skriva boardingkort? Kan man inte dela med resten av sälskapet dom koderna istället ha massa papper runt om sig.Det är det tekniska jag försöker luska ut hur det funkar. Paper och utskrifts tiden är lite förbi.

_QR-koderna är naturligtvis olika för varje passagerare.

Har man flugit lite så inser man lätt värdet i att snabbt ha en pappersbiljett per passagerare såsom @Canadien mycket förtjänstfullt redan nämnt för dig.

Toppen