Jag tycker det är nästan otroligt att flygbolag fortsätter erbjuda jordnötsrätter och -produkter ombord, är det inte en av mest riskfyllda allergierna? Dvs hur vanlig den är och hur kraftiga reaktioner som den kan orsaka, speciellt med åtanke att den i vissa fall inte ens behöver ätas utan partiklar in inandningsluften eller spår av jordnötter på handtag, dörrar, etc som kommer i kontakt med huden kan räcka att trigga reaktion. För att inte tala om korskontaminering.
Det är off topic men ämnen är så viktig så jag skriver det här ändå.
Det är en klen tröst, eftersom reaktionen mot luftburen jordnötsdoft är på riktig, men det är inte en allergisk reaktion, och därför är den livshotande på något sätt. Caroline Nilsson på Karolinska Institut har forskat i ämnet i flera år.
Man försöker att hitta "botemedel" för barn men jordnötsallergier eftersom det är en livsfarlig allergi.
https://astmaoallergiforbundet.se/lovande-resultat-i-jordnotsstudie-pa-sma-barn/
Där här kommer från Karolinska Instituts Facebook sida.
"En person med matallergi kan få svåra reaktioner av allt i matväg som innehåller protein, men livshotande reaktioner är vanligast vid äkta jordnöts- och nötallergi.
Det är livsviktigt för en sådan person att inte äta de nötter som hen är allergisk mot. Forskning har dock visat att jordnötsallergen inte sprids i luften.
- För den som har reagerat svårt tidigare är det inte konstigt att bli rädd av jordnötsdoft och reagera, men det är kroppen som spelar en ett spratt om man får symtom. Inga studier visar att man blir svårt allergisk av jordnötter i luften”, säger Caroline Nilsson, docent i pediatrik, anknuten till institutionen för forskning, klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet.
- Doftmolekylerna består inte av proteiner och vid luftburna provokationer händer ingenting. Varje gång som jag tar upp det här är det någon som blir arg, men jag vidhåller att det är så här, säger Caroline Nilsson.
Hittills har man bara kunnat råda den allergiske att undvika mat hen inte tål, men nu kommer det som kallas oral immunterapi. Först ges en liten dos av allergenet, därefter trappas dosen upp. Det pågår studier med oral immunterapi för mjölk och ägg, men längst har man kommit med jordnötsallergi.
- Nästa år får vi tillgång till ett läkemedel för svår jordnötsallergi. Läkemedlet består av standardiserat jordnötsprotein, används vid oral immunterapi och riktar sig till barn med jordnötsallergi mellan 4-17 år, säger Caroline Nilsson" 15 oktober 2024.
Nu är vårt barn vuxet så det blir ingenting för henne, men förhoppningsvis för andra, kanske några av er finns här.