Senaste nytt

Hur funkar det med sas poäng samt kreditkort kopplade till sas?

David P

Medlem
Halloj,

Är ny på eurobonus och funderar på hur det funkar. Som jag förstått det så när du handlat för 150000 kr på sas amex eller mc så får du ihop till en 2-4-1. Res 2 betala för 1 som jag tolkar det? Jag har dock läst att det enda som betalas är flygskatt?
Säg att resan görs efter 6 månader, i juli 2019 exempelvis. Vad kan man göra med de poäng som samlas in efter det? Det nollställs vid nyår förstår jag.
Har man någon fördel av att ha bonuspoäng på resor även om 241 är förverkat?

Tack på förhand

Halloj,

Är ny på eurobonus och funderar på hur det funkar. Som jag förstått det så när du handlat för 150000 kr på sas amex eller mc så får du ihop till en 2-4-1. Res 2 betala för 1 som jag tolkar det? Jag har dock läst att det enda som betalas är flygskatt?
Säg att resan görs efter 6 månader, i juli 2019 exempelvis. Vad kan man göra med de poäng som samlas in efter det? Det nollställs vid nyår förstår jag.
Har man någon fördel av att ha bonuspoäng på resor även om 241 är förverkat?

Tack på förhand
Hej, först och främst finns det massor skrivet redan om dina frågor, kanske inte i en specifik tråd då det handlar om lite olika saker.

1. Det finns olika typer av poäng.
Baspoäg som är poäng du tjänar in på att flyga, dessa läggs även i en pott på ditt konto.
Extra poäng som du får på shoppingportalen, hyrbilar, baserat på din spend amex etc., dessa samlas också i potten på ditt konto.
statuspoäng, dessa räknas mot din status för att höjs nivå, (silver, guld, diamant) men dessa poäng går inte att utnyttja.

2. Det finns inget Mastercard som är kopplat till någon 2-4-1. Dock något som heter fly premium. (se separata trådar).

Vid en bokning 2-4-1 så betalas halva poäng priset, dvs en business t/r till USA t.ex med SAS kostar 50.000 poäng per person istället för 100.000 men man betalar fortfarande skatter, bränsletillägg etc som du är inte på.

3. Beroende på vilken typ av poäng du pratar om "efter juli" så läggs de ju i potten, vilken i framtiden kan användas för ytterligare resor (med eller utan fler 2-4-1) eller uppgraderingar osv.
Vad som nollställs är spenen på ditt amex, dvs att om du redan handlat för 150.000 på ditt Amex (premium) så är vouchern 2-4-1 triggad och klar, men du får nya poäng för själva spenen (15poäng per 100kr). Du kan även ha ett Amex elite, som ger två vouchers, 20poäng per 100 kr samt även 20.000 statuspoäng

Dina poäng som samlas in (bas och extra poäng) har en livslängd på 5 år (tror jag det är) såvida du inte har Diamant status, då är det ingen expiry date på dem.

Hej David P,
Ser att du fått svar men ville bara tipsa om det är svårt att tolka rubriken och om man är tydligare med rubriken så ser folk vad man undrar över och då kan man få snabbare svar och ibland även bättre svar ;)

Toppen