Senaste nytt

Hur fungerar Uppgraderingstillgänglighet?

KRYSS

Medlem
När man bokar som Guld och över så ser man Uppgraderingstillgänglighet. Är det då bekräftat att en avios uppgradering kommer gå igenom eller hamnar man ändå på någon form av väntlista?

Jag har inte Guld idag men rätt mycket avios jag tänkte försöka använda och uppgradera efter bokning. Så funderade på om det var värt att försöka få någon att ge bort Guld eller att be någon med Guld eller över att kolla diverse specifika flighter om det är tillgängliga uppgraderingar.

Garanterat är det ju inte, platserna kan ju försvinna medan du väntar på att få e-ticket.
Sedan finns det andra fallgropar också. (jag är t.ex. inte hundra på om den visar uppgradering för avios eller vouchers)
Men i teorin ska du kunna uppgradera en flight där du sett tillgänglighet i bokningen.

Finnair har kvar sin 24h-fri-avbokning, så det går det lite lättare. Boka, få din e-biljett, försök uppgradera. Går det inte kan du avboka.

Ja ok, det underlättar ju. Det gäller även icke avbokningsbara biljetter antar jag då?
Även om det blir lite omständigt. Släpps platserna direkt när man kan börja boka de datumen eller är det vid ett senare tillfälle?
Jag testade att söka för juni nästa år på ren award flights. men det fanns inget alls. Men det är kanske olika typer?

Det är samma platser för ren reward och uppgradering. På long-haul i BC för juni nästa år är du sent ute, brukar ta slut första veckorna biljetterna är ute. Tillgången på platser blir ju inte direkt bättre när Finnair slumpar iväg Guld på matchning där alla matchade får vouchers som ska brännas. Jag är av dessa anledningar klar med Finnair nu och kommer söka andra flygbolag, tills situationen blir bättre eller de sänker priserna rejält på sina BC resor (vilket verkar otroligt)

Om Rysslands luftrum skulle öppnas igen och Finnair åter blir snabbaste rutten, skulle de kunna bli värt att betala upp för Finnair också.

Det är samma platser för ren reward och uppgradering.
Det är inte riktigt sant. Ja, både awards och uppgraderingar bokas i U. Men det betyder inte att alla U är lika. Det finns en del rapporter om att finnairs bokningsmotor erbjudit award-platser men säger att det är väntelista på uppgraderingar. Eller att det fanns uppgradering men inte award.

Exakt hur de gör det vet jag inte men misstänker att de använder sin "continuous pricing" modell och deras Revenue management system har en anpassad Availability-förfrågan. Den ger olika svar på hur stor tillgängligheten är i en viss bucket beroende på vem som söker.

Det kan vara rent personligt (vissa medlemmar kan se bättre tillgänglighet i U) men också vilken funktion eller typ av API anrop som söker.
Det här används sedan 2023 för resebyråer och sökmotorer på nätet för att ge olika tillgång i vanlig revenue bokning och det är inte långsökt att tro att de även använder det för sina egna funktioner för att separera U-tillgång på use-case.

Last edited:
Det är inte riktigt sant. Ja, både awards och uppgraderingar bokas i U. Men det betyder inte att alla U är lika. Det finns en del rapporter om att finnairs bokningsmotor erbjudit award-platser men säger att det är väntelista på uppgraderingar. Eller att det fanns uppgradering men inte award.

Exakt hur de gör det vet jag inte men misstänker att de använder sin "continuous pricing" modell och deras Revenue management system har en anpassad Availability-förfrågan. Den ger olika svar på hur stor tillgängligheten är i en viss bucket beroende på vem som söker.

Det kan vara rent personligt (vissa medlemmar kan se bättre tillgänglighet i U) men också vilken funktion eller typ av API anrop som söker.
Det här används sedan 2023 för resebyråer och sökmotorer på nätet för att ge olika tillgång i vanlig revenue bokning och det är inte långsökt att tro att de även använder det för sina egna funktioner för att separera U-tillgång på use-case.

Intressant, jag har inte sett något sådant case, har nästan enbart bokat uppgrades och varje gång jag bokat en uppgrade har antal awards-platser minskat med lika mycket direkt efter.

Toppen