Senaste nytt

Hur fungerar POS (Point Of Sale)?

Jag har funderat på detta när det gäller beräkning av yq på awards, om det räknas från avreseorten eller var biljettkontoret finns?
Där det biljetteras.

T ex för en resa som börjar ifrån Brasilien behöver man inte att betala bränsletillägget om flygbiljetten biljtteras i Brasilien men om biljettering sker t ex i Sverige behöver man att betala för bränsletillägget ändå.
Prova att kolla detta på ITA Matrix.

Finns det något sätt att kolla upp point of sale på sin biljett? Förutom att kontakta flygbolaget per telefon och dylikt
Det verkar tydligen vara lite kinkigt med point of sale för att man ska få sin limo när man bokat LUfthansa/Swiss First.

Finns det något sätt att kolla upp point of sale på sin biljett? Förutom att kontakta flygbolaget per telefon och dylikt
Det verkar tydligen vara lite kinkigt med point of sale för att man ska få sin limo när man bokat LUfthansa/Swiss First.

Hur menar du nu? Om resan börjar i Sverige med svenska fare basis är väl Point of Sales Sverige?

Om resan börjar i Sverige med svenska fare basis är väl Point of Sales Sverige?
Är det alltid så? Isåfall är det inga problem.

Jag tänkte att point of sale kunde vara t ex USA även för en biljett till exempel Sverige-Asien t.o.r.

Jag lyckades inte boka vad jag ville ha på Lufthansa/Swiss webb. Det enda stället som jag hittade som kunde boka det jag ville ha var en amerikansk online-resebyrå.

Är det alltid så? Isåfall är det inga problem.

Jag tänkte att point of sale kunde vara t ex USA även för en biljett till exempel Sverige-Asien t.o.r.

Jag lyckades inte boka vad jag ville ha på Lufthansa/Swiss webb. Det enda stället som jag hittade som kunde boka det jag ville ha var en amerikansk online-resebyrå.

Nu blir jag osäker, men jag tror inte i det avseende det spelar någon roll. Min uppfattning av PoS handlar om inventory: hur mycket plats får en specific marknad.

Däremot fick jag lära mig att biljetter som inte bokas i Sverige inte räknas under mitt PartnerPlus medlemskap. Jag köpte några biljetter från en resebyrå i Amsterdam som ett test, och det var NEIN-VERBOTEN när det kom till PartnerPlus.

Det är ju klart att flygbolagen segmenterat upp marknaden och gör allt för att tvinga en att betala just de priser de anser att den lokala marknaden tål. Därför undantar de också, så långt det är möjligt, alla försök att kringgå deras segmentering av olika länder/regioner. Katten vet om det egentligen borde tillåtas?!

Nu blir jag osäker, men jag tror inte i det avseende det spelar någon roll. Min uppfattning av PoS handlar om inventory: hur mycket plats får en specific marknad.
Det kan ha påverkan på fler saker i fare rules, men det är extremt sällan det är något man behöver bry sig om i EU. I praktiken är det som du säger för oss i Sverige.

Priset är en sak och inventory är en annan sak.
Flygbolaget kan visa olika inventory beroende på vilken marknad man söker platsen ifrån.

När Northwest Airlines och KLM hade ett djupt samarbete, kunde jag ofta hitta bättre priser (lägre bokningsklass) på Northwests webbsida i USA än på KLM :s webbsida i Sverige.
Och det var som KL flightnummer.

Kortfattat som tidigare nämnts påverkas enbart inventory av Point of Sell, förenklat kan man säga att på sträckan Paris-Stockholm är bokningsklass D (2000kr) öppet för försäljning från Sverige medan bokningsklass Q från Frankrike (2500kr).
Försäljningsland påverkas var biljettering sker eller rättare sagt hur systemet är inställt. Tex kan Expedias system vara inställt på försäljning i Tyskland samtidigt som säljaren sitter i England.

Det är enkelt att prova olika försäljningsställen hos Kayak, se exempel här: Slå mig på att hitta billigaste resan till USA/NYC från Göteborg | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Jag har själv satt i system att jämföra priser i olika länder innan jag köper mina biljetter och har sparat tusentals kronor på det genom åren. Dessutom får jag kortförsäkringen när jag betalar med kort istället för med banköverföring, som är det billigaste sättet att betala hos svenska resebyråer.

Toppen