Senaste nytt

Hur fungerar courtesy upgrade och op-up?

Hoj! Försöker hitta någon sorts sammanfattning om hur systemen fungerar, vad som styr vad, när man (eventuellt) får besked... och vad skillnaden mellan CU och op-up är. Flyger en massa mellan Sverige och USA den här våren och blev uppgraderad från Go till Business för några veckor sedan vilket var kanon. Försökte hitta mer information om hur allt… well, fungerar, men blev inte riktigt klok. Med reservation för att det finns trådar redan – sorry isf! – men hittade bara den om/med EBD/P.

Vad är skillnaden mellan CU och op-up?
Hur fungerar respektive?
När, och hur, får man besked för respektive?
Och båten går bra?

(Är EBS och blir EBG efter nästa resa nu på lördag!)

Välkommen hit, @jacobastrom !

CU står för Courtesy Upgrade och är möjligt för EBD/P. Besked per mail före avgång, lite olika tider finns rapporterade men dagen före vanligen. Se Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Op-up är "operational upgrade" och sker till exempel då det är överbokat i en viss klass och man måste uppgradera några passagerare för att få plats med alla. Vanligen brukar bolagets statuskunder uppgraderas först men det kan ibland ske lite random... Besked kan komma mycket kort före avgång, till exempel vid incheckning på flygplatsen eller vid boarding. Man märker det genom att få man får ett nytt boardingkort (digitalt/på papper) eller att det piper när man boardar och man får ett kvitto med ny plats.

Räkna inte med att något av ovanstående kommer att hända som EBG, dock...

@taxvalp ahh, tack! Och @palmen! Nu förstår jag lite mer. Blev så förvånad att vi blev uppgraderade från Go till Bizzzzzz så ville se om det gick att... optimera för mer :D Men får helt enkelt hoppas på slumpen framgent. Tror inte jag kommer resa mig upp till EBD/P inom den närmsta framtiden.

• Gilla
Reactions: Gus
… så om man är sugen på att uppgradera sin flight med poäng eller $$$ är det bäst att ta det vid gaten, om man hoppas på en (osannolik!) op-up då med andra ord?

… så om man är sugen på att uppgradera sin flight med poäng eller $$$ är det bäst att ta det vid gaten, om man hoppas på en (osannolik!) op-up då med andra ord?

Nej, med SAS är det smartast att göra det i förväg med hjälp av Plusgrade (där du även får poäng för den uppgraderade klassen). Om du just fick en op-up från Go till Business så har du nog förbrukat din tur för ett tag framåt och du ska inte hoppas för mycket framöver ;)

Har som EBG fått op-ups mellan Ewr/Arn ett flertal gånger, både när bokningen varit för fyra personer och för två personer. Har precis blivit EBD och ser med spänning fram emot första CUn, men har förstått att den kan komma lite när som......,

@taxvalp ahh, tack! Och @palmen! Nu förstår jag lite mer. Blev så förvånad att vi blev uppgraderade från Go till Bizzzzzz så ville se om det gick att... optimera för mer :D Men får helt enkelt hoppas på slumpen framgent. Tror inte jag kommer resa mig upp till EBD/P inom den närmsta framtiden.
Att du som är EBS blir uppflyttad till Business är det bara tacka och ta emot för, det tillhör definitivt ovanligheterna.
De kanske dock ser att du har många bokningar framöver och att du kommer bli EBG snart och vill premiera det för att du ska åka än mer med SAS framöver (vet inte om SAS har denna förmåga att se sånt och göra något åt det).

Kul med uppgradering.
Kan nämna att efter att ha gjort över 130+ flyg med SAS inom EU att jag ej blivit uppgraderad en enda gång..

Erfarenheten med BA har däremot varit raka motsatsen med CU mer regelbundet

Kul med uppgradering.
Kan nämna att efter att ha gjort över 130+ flyg med SAS inom EU att jag ej blivit uppgraderad en enda gång..

Erfarenheten med BA har däremot varit raka motsatsen med CU mer regelbundet
I och med att SAS Courtesy Upgrade enbart delas ut på longhaul är det inte så konstigt att du inte fått det inom EU.

Jag har aldrig fått en upgrade inom EU oavsett bolag trots EBD och One World Emerald. Det är med andra ord rätt ovanligt då man sällan ser folk rapportera om detta.

På longhaul får jag Courtesy Upgrade med SAS på varannan resa i snitt.

Toppen