Senaste nytt

Hur fasiken tar jag mig till Poltava?

ulagun

Medlem
Skulle nog avstå försöka köpa biljett direkt på stationen om du inte behärskar ryska.
Vi försökte köpa nattågbiljett Odessa-Jalta för några år sedan. Hjälpsam receptionist på hotellet hade skrivit ned alla uppgifter som tågnummer, tider m.m. på ryska.
Frustrerade gick vi från kö till kö på stationen där vi möttes av buttra damer som vägrade sälja biljetter till oss. Kikade på lappen, skakade på huvudet och sände tillbaks den i luckan. De måste nog ha gått samma charmkurs!
Slutade med att vi tvingades köpa våra biljetter på en resebyrå till avsevärt högre pris. Att sedan själva resan genom Ukrainska slättlandskapet var en upplevelse tillbaks i tiden med virkade gardiner, blomstervas m.m i kupén är en annan historia
 
Jag tänkte att det vore trevligt med en weekend i Poltava och ser att man numera kan köpa bussbiljetter från/till Kiev online (t ex Bus tickets online / Tickets.ua ). Men, jag tycker detta verkar riskabelt ifall flyget skulle bli försenat. Jag har sett att det finns en massa mini-bussar några hundra meter ifrån Kievs centralstation, kan man bara bege sig dit och köpa biljett på plats och så går mini-bussarna typ var 15:e minut, eller?
 

richard87

Medlem
Östeuropa är supersmidigt att resa i. Har aldrig behövt vänta längre än 20 minuter på en Marshrutka, de går hela tiden. Åk till stadens busstation och hoppa in. Betala chauffören och bussen går när den är full. Kostar runt 60kr Kiev -> Poltava.

När vi åkte så hyrde vi dock en bil och körde sträckan. Ukraina är enkelt att köra i, men se upp för potthål utanför motorvägarna.
 

majoren

Medlem
Jag reser regelbundet till Poltava. Det går ett lite bättre tåg från Kiev "Capital Express" Kiev-Poltava-Kharkiv. Bekvämt. Brukar också hyra bil med chaufför, kostnad ca 150 USD. Går säkert komma billigare undan än så. Annars fungerar säkert minibussarna också bra. Mina ukrainska vänner brukar ta dem. Vägen Kiev-Poltava är bra. Kan rekommendera matuppehåll på vägrestaurangen "tre systrar" någon timmas körning från Poltava.
 
Toppen