Senaste nytt

Hur försäkrar man sig mot inställda Star Alliance flyg efter SAS övergång till SkyTeam?

Jag (och säkert många fler här) har resor bokade som avgår efter SAS utträde från Star Alliance.

Själv har jag blanda annat en resa till Seychellerna bokad som två enkel med Turkish dit och Etiopian + Turkish hem.

Det har redan varit flera tidtabell ändringar men än så länge har resorna klarat sig. Såklart är jag ju lite nervös för att inte komma iväg.

Om jag nu bokar hotell för typ 50 lax (som inte är avbokningsbart) så kan det ju bli riktigt surt.

Så nu till frågan, hur skyddar jag mig på lämpligt sätt? Har Amex Platinum men under inställt flyg står ju 2000kr per person.

Jag vet att ämnet i sig har diskuterats otaliga gånger men när jag söker så hittar jag ingen lämplig tråd.
Ingen hjälp men som jag har skrivit tidigare - vill man sova lugnt skulle jag inte poänga med *A efter sista aug.

Problemet är ju att ex på Hilton så är Flex rate bara flex fram till 5 dagar före. Har ni tips på hotell som är avbokninsbart fram till samma dag så tas detta gärna emot.
Jag är lifetime i Marriott så det är ett icke problem för mig ;):)

Ingen hjälp men som jag har skrivit tidigare - vill man sova lugnt skulle jag inte poänga med *A efter sista aug.
Vad är det för scenario du är orolig över? Om du väl är ticketed så åtnjuter du samma skydd som inom Alliansen. Det har funnits individuella carriers som bara tvärvägrat efter inställningar och tidtabellsbyten såsom Turkish, men det är ett problem som existerat även under Star Alliance tiden för awards.

Vad är det för scenario du är orolig över? Om du väl är ticketed så åtnjuter du samma skydd som inom Alliansen. Det har funnits individuella carriers som bara tvärvägrat efter inställningar och tidtabellsbyten såsom Turkish, men det är ett problem som existerat även under Star Alliance tiden för awards.
Precis.
Personligen tror jag att tex Thai kommer att fula sig.
Vad hjälper "gentlemans agreement " om man får kalla handen och ta det hela vua ARN.

*Boka avbokningsbart hotell tidigt - När du kommer närmare resan i tid (säg 2v), gå in och kolla av alla hotellbokningar och se om du kan få ett bättre pris

*Boka med flygbolag som har ett etablerat record för att lösa tidtabellsändringar och IRROPS - Lufthansa, ANA och Swiss brukar utan bråk gå oavkortat på EU261/04 och fixa det mesta. Austrian ligger nära dom även om det finns några få anekdoter från forumet om strul. Singapore löser allt (men går inte att boka med *A Award). LOT och Brussels är hyffsat oprövade kort, tror vi inte har sett några katastrofrapporter om dessa på forumet men sample size är liten på awards med dessa. Thai löser oftast saker men är nyckfulla och har väldigt opålitlig tillgänglighet. Turkish har antagligen värst historik med dussintals rapporter om ändringar som innebär helt inställda biljetter som kan lösas i visa fall och i andra inte alls.

*Amex (platinum) gruppreseförsäkring garanterar ej försäkringsskydd på boende om flygbolag ställer in - Avbokningskydd gäller egentligen endast 3 kategorier 1) sjukdom/dödsfall inom familj 2) Rättsangelägenheter inkl förlust av jobb 3) Infrastrukturhinder

Har någon sett nån track record på hur EVA agerat vid tidstabelländringar?

Jag har försökt att boka alla leg på flighter som har stor punktlighet och regelbundenhet, samt tittat på tidigare års utbuden flygbolagen utökat rutterna, för att sedan välja den flight som inte är nytillagd. Har också försökt boka med generösa tider för transfer samt i vissa fall med övernattning om jag ändå vill besöka transitstaden. Inga garantier så klart, men det kanske kan innebära att man minskar risken för inställning och klarar åtminstone tidtabellsbyten.

• Gilla
Reactions: hco
*Boka avbokningsbart hotell tidigt - När du kommer närmare resan i tid (säg 2v), gå in och kolla av alla hotellbokningar och se om du kan få ett bättre pris

*Boka med flygbolag som har ett etablerat record för att lösa tidtabellsändringar och IRROPS - Lufthansa, ANA och Swiss brukar utan bråk gå oavkortat på EU261/04 och fixa det mesta. Austrian ligger nära dom även om det finns några få anekdoter från forumet om strul. Singapore löser allt (men går inte att boka med *A Award). LOT och Brussels är hyffsat oprövade kort, tror vi inte har sett några katastrofrapporter om dessa på forumet men sample size är liten på awards med dessa. Thai löser oftast saker men är nyckfulla och har väldigt opålitlig tillgänglighet. Turkish har antagligen värst historik med dussintals rapporter om ändringar som innebär helt inställda biljetter som kan lösas i visa fall och i andra inte alls.

*Amex (platinum) gruppreseförsäkring garanterar ej försäkringsskydd på boende om flygbolag ställer in - Avbokningskydd gäller egentligen endast 3 kategorier 1) sjukdom/dödsfall inom familj 2) Rättsangelägenheter inkl förlust av jobb 3) Infrastrukturhinder
Helt enligt ABC boken vad man skall göra.

@Fredah Jag skulle vara betydligt mer orolig för att hemresan ställs in när du är på plats, eftersom du har enkelbiljetter och inte täcks av EU-reglerna för den. Sedan vet jag inte hur stor risken är på det stora hela…
Vad säger ni om risken, är den så pass stor att man bör fixa en backup-hemresa någon dag senare som man kan boka av?
Undvika att boka hotell som inte är avbokningsbara.

Det finns inget sätt att garantera att man inte hamnar på ett flyg som blir inställt.
Hotellet jag har bokat är Hilton award med en vecka före så, bättre flex än så hittar jag inte.
Men om jag tolkar det rätt så ska man så pass nära inpå kunna bli ombokad på flygplatsen

Toppen