Senaste nytt

Hur fäller man upp seat-blockarmstödet på en Airbus 321?

Är inte C-stolarna på Aeagan konverterade så att de blir 2+3 (dvs vänster sida får en ihopklämd mittstol och höger sida får tre lite bredare stolar)? Så som BA hade det förr (på den gamla goda tiden)?
 
Är inte C-stolarna på Aeagan konverterade så att de blir 2+3 (dvs vänster sida får en ihopklämd mittstol och höger sida får tre lite bredare stolar)? Så som BA hade det förr (på den gamla goda tiden)?

Nej, de använder den modernare varianten av stol som bland annat LH använde efter den varianten som du menar som gjorde att 3+3 blev 2+2 med ett brickbord på vardera säte i mitten och dessutom med fördelen att armstöden åkte in ett par centimeter för att man skulle få lite mer svängrum. Faktiskt en oerhörd smart lösning om det inte vore för att den var så oerhört tung att NEK var någonstans 6-8 kilo lättare per stol om jag minns rätt. Upp mot 150-200 stolar i ett flygplan, matematiken fixar ni själva.
 
Med anledning av Aegeans "enhanced" Miles & Bonus tror jag att vi kommer att få se en ökning av den här problematiken. Många kommer nog behöva flyga 4 segment med Aegean för att behålla sina guldkort och många kommer nog välja Rhodos, Kos, Ayia Napa, etc. På dessa ställen blir det ju gärna en drink eller tolv och då kan det ju finnas behov av att ligga i horisontalt läge om man flyger hem dagen efter... :)

Det är inte samma sorts armstöd i Aegeans flygplan.
 
Det är rätt lätt att justera armstöden så att de går att fälla upp. Det sitter en liten "metallpigg" på undersidan av armstödet i bakkant där det viks ut för att få ett bredare säte. För att kunna svänga in armstödet så får man hålla "metallpiggen" intryckt samtidigt som man trycker in knappen som används för att fälla stolen bakåt.
 
Det är rätt lätt att justera armstöden så att de går att fälla upp. Det sitter en liten "metallpigg" på undersidan av armstödet i bakkant där det viks ut för att få ett bredare säte. För att kunna svänga in armstödet så får man hålla "metallpiggen" intryckt samtidigt som man trycker in knappen som används för att fälla stolen bakåt.
Syns denna metallpigg på någon av mina bilder? Det du beskriver låter som hur man gör på Turkish Airlines, men samma teknik fungerade inte hos Aegean.
 
Det är tappen man kan se sticka ut på undersidan i den här bilden, man trycker in den samtidigt som man håller knappen för stolsfällning intryckt. Det har i alla fall funkat på de aegeanflighter jag har tagit.
Visa bifogad bild 32523 #4. Underifrån (upp-och-ner). Här syns hålen jag stack in en penna i och de små metalltapparna jag försökte trycka in.
 
Lite offtopic, jag hittade följande
"I'm not sure about other airlines lay flat business, but when you are flying SAS (Scandinavian Airlines) the beds are not quite 180 degrees flat, rather 170 degrees. There is a hidden lever behind a plastic panel on the asile side :) This will make the seat extend fully into a 180 degree "Fully lay flat" design." i en kommentar, och undrar om den funkar och om det är någon som har en bild, ska flyga A340 i "old-biz"...
 
Är det inte lika bra att lägga ut den tekniska manualen på BC. Då kan ni ju också se vilka verktyg ni skall ta med er på nästa resa när ni skall demontera inredningen.
Utmärkt, då vet vi ju att vi kan rädda det hela med gaffa efter fail på att plocka ihop inredningen igen :D
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen