Senaste nytt

Hur bokar ni resa, via flygbolagens hemsidor eller online resbyrå?

NyfikenGrau

Medlem
Mestadels direkt hos flygbolagen, men med detta sagt har jag hittills aldrig haft problem när jag bokat via billigflygsida; bokningen har alltid reggats korrekt hos flygbolaget och jag har sedan använt flygbolagsidan för att lägga in statuskort, välja platser osv.

Är det något alliansfritt bolag som det är lönlöst att samla poäng på kan det kvitta, då kan jag lika gärna boka på mellanhandssida för att få ner priset.
 

Magnus_K

Medlem
Jag tjänade precis 7k SEK mot det billigaste priset hos en resebyrå och då använde jag ändå en discount code och sedan på det priset tjänade jag 7K.
Finns alltid möjligheter för att hitta bättre priser om man som många sagt ovan förhandlar direkt med säljaren av tjänsten/produkten.
 
Oftast bokar jag direkt på flygbolagets sida när jag reser själv. Expedia tar jag till om multistop eller så inte går att få till direkt med flygbolaget.
Bokar även en hel del åt andra och då blir det mer på Expedia eftersom vissa bolag är kinkiga om man bokar åt annan direkt på deras sidor eftersom de kan efterfråga kreditkortet man använde vid bokning när man checkar in.
 

Alf

Medlem
Bokar aldrig via resebyrå. Bokar alla resor både privat och i företaget direkt på resp flygbolags hemsida. Så även hotell. På detta sätt har jag själv helt koll på vad som är bokat, vilket är en enorm fördel vid om- eller avbokningar.
 

Timotey

Medlem
Oftast bokar jag direkt på flygbolagets sida när jag reser själv. Expedia tar jag till om multistop eller så inte går att få till direkt med flygbolaget.
Bokar även en hel del åt andra och då blir det mer på Expedia eftersom vissa bolag är kinkiga om man bokar åt annan direkt på deras sidor eftersom de kan efterfråga kreditkortet man använde vid bokning när man checkar in.
Stämmer det att vissa flygbolag efterfrågar kreditkortet? Har aldrig varit med om det, men har inte heller flygit med udda bolag
 

henrik l

Medlem
Beror på. För enkla resor i jobbet bokar jag på Via Egencias sida som är kopplade till vår resebyrå. För lite mera komplicerade resor ringer jag och talar om exakt vad dom ska boka. Brukar aldrig vara något tjafs. Men senast när jag skulle boka HKG-BKK i jobbet kostade resan med Cathay ca 5000 kr på Via Egencia och 2500 kr hos Cathay och det var marginell skillnad mellan bokingsklasserna och jag slösar inte statens pengar i onödan:) Inget tjafs för att jag bokade själv. Akademien är hyfsat flexibel i dom här fallen.Privat bokar jag nästan uteslutande via bolagen hemsidor.
 

Jakob K

Medlem
Det förkommer ju rätt flitigt användande av anekdotisk bevisföring här i tråden tycker jag. Bara för att man ibland "hittat lägre priser direkt hos flygbolaget" än via en resebyrå så bevisar det ju inte att det även kan vara tvärt om.....?
 
Toppen