Senaste nytt

Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige?

Uppdaterat 2013-10-03


Känner någon sig utmanad till ett HON run? Vilket alternativ i så fall?


Jag antar inte en officiell utmaning till ett HON run riktigt ännu eftersom jag håller på att reda ut lite planering inom företaget och hur mina närmaste 2-3 år kommer se ut planeringsmässigt. Var jag skall lägga fokus på resor osv. Detta är absolut klart innan årsskiftet men mer troligt i slutet av November.

Jag vill alla fall ha en hyfsat god chans 75%+ att kunna nå HON om jag skall anta utmaningen. Sen vet alla hur det oftast går med planering men kan vara en rolig utmaning att försöka sig på.

Låt mig få återkomma angående om någon månad eller så. Om jag antar erbjudandet kommer jag givetvis lägga upp en tråd och försöka "live rapportera" i den mån det går.

Jag tar gärna emot tips om hur jag skall kunna göra detta på bästa sätt. Använda ett lämpligt verktyg som Flightmemory och regga mina flightet där och länka in i forumet? Eller finns det något bättre?

Ett moment som oroar mig är hur jag ska HINNA sitta och jaga lämpliga rutter och boka dessa? Antar att det blir att boka själv direkt i LH system online för inter europa och använda sig av agent för Long haul? Vad är era erfarenheter av detta?

Ser fram emot denna eventuella utmaning. Tror inte det kommer komma så många fler tillfällen med dom förutsättningar som jag kommer ha nu.
 
jag använder ExpertFlyer för att leta priser och tillgänglighet. Sedan bokar jag via Lufthansa.com eller vissa fall ringer jag dom..
 
Uppdaterat 2013-10-03

Baserat på denna deal:
http://www.businessclass.se/forum/d...r-alliance-jv-fran-29-216-sek-inkl-skatt.html

är det nu möjligt att nå HON för ca 400 000kr över två år..

Se denna kalkyl:
http://www.businessclass.se/forum/l...ast-miles-more-fran-sverige-6.html#post179262


Uppdaterat 2013-05-27

Har uppdaterat möjliga rutter från Sverige här:
Hur blir man enklast/billigast Miles & More HON från Sverige? - Page 5

Tyvärr är pris och regler så pass dynamiska så det är svårt att hänga med
...


Vänner, om någon av er har alldeles för mycket pengar och framförallt tid så kommer en liten guide på vad ni kan hitta på för att nå denna åtråvärda status symbol: Miles & More HON.

Reglerna är nu rätt enkla; du måste enbart resa med bolag inom Lufthansa Gruppen. Det vill säga Lufthansa, Lufthansa Private Jet, Lufthansa Regional, Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines/Tyrolean Airways, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Luxair och SWISS. Det vill säga att t.ex. en code share som flygs av SAS inte räknas.

Från 1 September, 2012 måste alla dessa resor vara i affärsklass eller första klass. För att komplicera detta har Miles & More sänkt intjäning på bokningsklass ”P” och ”Z”.

För att få HON måste du flyga 600 000 Miles & More poäng. Dock måste du göra detta över två år. Min lilla guide här försöker att balansera med priser som finns året runt, och minimera positioneringsflighter som har en extra kostnad. Jag fokuserar inte på snabbreor som priserna exLON till Los Angeles t.ex.

Vi börjar med ett scenario där du går med i Miles & More den 1 januari, och du har ett mål; att nå HON per den sista december året efter. Ditt första steg är att så snabbt som möjligt ta dig till Frequent Traveller (FTL) nivå som är 35 000 miles. Varför? Jo, då trillar det in sådär 25% extra.

Låt mig börja med Europa resor
Ta en månad och köp en billig resa till London. Från London (LHR och LCY) har Swiss överlägsna priser till alla möjliga destinationer i Europa. Nu undviker vi ”Z” klass och går rakt på ”D” som är lägsta pris som ger 200%. Priset LON-BCN ligger på £450 och LON-PMI på ca £465. Med en valutakurs ni nu på runt 9,50 är detta lysande priser.

Tricket nu är segment. Du kan nämligen boka LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR, men du måste ha LX flygnummer på alla segment. Detta skulle bli 8 x 2 000 miles = 16 000 miles. När det har gjort detta 2 gånger + 2 segment till har du ditt FTL kort och därmed får du 500 miles till per sträcka. Så nu talar vi följande kalkyl:
Initialt 3 resor där du har: 16 000 miles x 2 = 32 000 miles + 2 segment a 2 000 miles + 6 segment 2 500 miles (som FTL) = 51 000 miles för ca 14 000kr
Nu har du “bara” 549 000 miles kvar under ingående tvåårsperiod

Så delar vi upp detta på samma LON-BCN så får du numera 20 000 miles per 8 segment. Det vill säga att det krävs 549 000 miles/20 000 miles = 27 och en halv resa extra utöver initiala resor till pris av £450 = £12 375 eller runda slängar en 120 000kr + 14 000kr och en jädrans massa tid. Går att göra på en månad om man orkar…:)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Long-haul affärsklass alternativ
Ja här är vi inne på något som är enklare att göra från Sverige. Bästa deal jag har hittat är Swiss till Bangkok som kostar 22 000kr t/r i D-klass som åter ger 200%. Samma scenario som ovan, vi börjar 1 januari. Om jag läser reglerna rätt så borde du kunna resa:
ARN-FRA-GVA-MUC-ZRH-BKK-MUC-FRA-GVA-ARN. Då skulle din första resa ge dig:
8 x 2 000 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles (200% av distansen) = 38 420 miles och FTL på en gång!

Nästa identiska resa ger då:
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 11 210 miles + 1 401 x 2 (25% av distans) = 45 222 miles

Så samma kalkyl som från London: 561 580 miles/45 222 miles = 12 och en halv extra resa till blir 275 000kr + 22 000kr med första resan, och mycket mer komfort och långt mer tidsbesparing men självklart dyrare.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Lyx varianten hela vägen
Den här gången väljer vi det lyxigaste och rutten ARN-SIN med LH där det är F i en A380 som gäller. Pris är 51 000kr, bland det bästa jag hittar med distansen och vi använder samma metodik som tidigare med följande rutt:
ARN-ZRH-MUC-GVA-FRA-SIN-GVA-MUC-ZRH-ARN och första resan ger dig:
4 x 2 000 miles på utresan + 2 x 19 161 miles + 4 x 2 500 miles på utresan. Vi antar här att M&M uppgraderar status efter hemresan på SIN-FRA. Så totalt får du 56 322 miles på din första resa, och direkt till FTL.

Nästa resa blir då
8 x 2 500 miles inom Europa + 2 x 19 161 miles + 1 597 x 2 (25% av distans) = 61 516 miles

Åter samma kalkyl som senast: 543 678 miles/61 516 miles = nästan nio resor till a 51 000kr stycken. Så total investering är 510 000kr över två år.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Känner någon sig utmanad till ett HON run? Vilket alternativ i så fall?

Hej!

HON medlem eller inte, men en sak är säker, det blir till att flyga mkt. Själv hade jag nog valt att flyga långt, ARN-FRA-SIN i First Class. Det ger 46.000 P om du nu är FT eller Senator. Själv har jag åkt några ggr till SFO vilket oxå ger mer än 40.000 P. Vill du stanna i Europa kan du flyga till Lissabon och tillbaka i C/D klass och få 10.000 P.
Flyga västerut från Europa är München bästa alternativet vad gäller att samla poäng. Annars är ju Zürich/Kloten ett bra ställe att hamna på, men jag har inget emot FRA. Deras First C lounges är toppenbra.

Lycka till

Norab/senator
 
Tjenare!

Speciellt billigt är det inte, men frågan var ju oxå hur vi enklast når dit. Oavsett vad det blir, blir det många timmar i flygplanet och kanske till en kostnad på minst SEK 350.000 kr, mer troligt att det blir över SEK 400.00 kr.
Något jag inte vet är hur mkt/många poäng du får om det flygs med Lufthansa Private Jet. Skulle gissa på att de räknar med samma antal Miles oavsett om det är med ordinarie flyg eller private jet.

Norab
 
LH PJ är inte bra längre för att nå HON. Det var otroligt bra för några år sedan men nu är det effektivaste att kuska runt i EU.
 
LH PJ är inte bra längre för att nå HON. Det var otroligt bra för några år sedan men nu är det effektivaste att kuska runt i EU.

Hej igen!

Vad gäller att samla poäng och att kanske få det svarta HON-kortet, så är det mkt pengar och tid i luften som gäller.
Själv flyger jag långa sträckor och här går det att spara på slantarna. Du kan t.ex. flyga ARN FRA SFO T/R i första C för c:a sek 36.000 om du bokar sisådär 6 veckor innan. Den resan ger drygt 41.000 P om du är silver el guldmedlem. Det första att se till är att bli minst silvermedlem hos Miles & More. Du behöver 35.000 p för att nå dit.

Personligen ör jag mkt Pro LH gruppen. Har alltid fått bra service och när vi flyger första kl så svansar de ännu mer för dig.
Flyga första kl i A380 är en dröm. Minst 10 timmar så hinner du sova ut och gott.

Det finns många varianter, korta som långa resor, men personligen tycker jag att det är bortkastad tid och pengar att hoppa runt i Europa och flyga business. Det tråkiga är att Miles & More bara accepterar minimum business biljett för att räkna HON-poäng. Annars kan du flyga i stort sett med alla flygbolagen inom Star Alliansen för att tjäna "status miles", men det betalar sig bättre inm LH-gruppen.

Lycka till

Norab
 
Uppdaterat 2013-10-03


Uppdaterat 2013-05-27

Tricket nu är segment. Du kan nämligen boka LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR, men du måste ha LX flygnummer på alla segment. Detta skulle bli 8 x 2 000 miles = 16 000 miles. När det har gjort detta 2 gånger + 2 segment till har du ditt FTL kort och därmed får du 500 miles till per sträcka. Så nu talar vi följande kalkyl:
Initialt 3 resor där du har: 16 000 miles x 2 = 32 000 miles + 2 segment a 2 000 miles + 6 segment 2 500 miles (som FTL) = 51 000 miles för ca 14 000kr
Nu har du “bara” 549 000 miles kvar under ingående tvåårsperiod

Förlåt en dum fråga från en nybörjare, men HUR går man tillväga för att boka en resa som LHR-GVA-FRA-ZRH-BCN-GVA-MUC-ZRH-LHR? Citatet ovan antyder ju att det ska gå att göra till samma pris som LHR-BCN-LHR. Men varje segment är väl en resa, med ett pris? Hur kan man boka så många resor till priset av en? Visst händer att man får upp resor med byten när man söker på flygbolagens bokningssidor, men aldrig har jag sett reseförslag med 4 byten enkel väg.
 
@Toranaga jag använder alltid Lufthansa.se och deras multi-stop funktion. Viktigt att välja "Lufthansa Group" under "Airline" för att få upp t.ex Swiss och Austrian.

Tyvärr är inte priserna längre relevanta. Det händer för mycket i marknaden. Min magkänsla idag säger Swiss Business i D-klass mellan ARN-ZRH/GVA-GVA/ZRH-PMI/NCE/ATH/IST verkar vara billigaste sättet att nå HON idag. Aten ligger runt 6 500kr i D-klass. Numera är Förstaklass till USA inte längre så förmånligt så det är inget alternativ tyvärr.
 
Toppen