Senaste nytt

Hur billigast växla till Euro?

Behöver växla omkring13 000 sek till euro. Vad är era tips på att göra det på bästa sätt, både när det gäller växlingsavgift och kursen? Jag har SAS Mastercard, ska jag använda det eller betala med svenska kontanter? Växlingskontor eller växlingsautomat? Vill helst göra växlingen i Sverige eller blir det bättre på bank i landet (Spanien i detta fall)?

Skynda dig att skaffa ett Lunar-kort innan 15 juni (då de lägger till växlingspåslag) och ta ut från t ex Kutxabank på plats. Dock kan det finnas beloppsgränser (t ex du får ta ut max 400 Euro per dag), dessa har jag inte koll på.

Absolut billigaste är att betala med ditt kort.

Alla växlingskontor kommer ta ut avgifter eller ha dåliga kurser oavsett Sverige eller utland och det skiljer inte jättemycket mellan de seriösa växlingskontoren. Så bara bite the bullet så att säga och växla där det är smidigast för dig. Jag hade föreslagit Forex här hemma. De må inte vara billiga men är seriösa iaf.

Annars är ju alternativet att du sätter in pengarna på ditt konto och betalar kortfakturan med dem bara.

Ta ut pengar ur en automat i ett Euro land är billigaste. Ta kortet med minsta (eller utan som tipsat) avgift. Ta en automat/bank som inte tar en avgift själv. Näst billigaste är nog bankomats automater som har Euro om du absolut måste ha med pengarna på vägen ner.

Edit: obs inga poäng på kontantuttag på dem flesta kort! Och vissa kreditkort räknar ränta från dag ett för uttag! Efter neobankarna är min egen banls visa kort klart billigaste för kontantuttag utomlands.

Skynda dig att skaffa ett Lunar-kort innan 15 juni (då de lägger till växlingspåslag) och ta ut från t ex Kutxabank på plats. Dock kan det finnas beloppsgränser (t ex du får ta ut max 400 Euro per dag), dessa har jag inte koll på.
Lunar är bra ide om det är innan 15 juni. Du kan även starta ett konto hos Northmill som har uttag i euro utan avgift eller valutapåslag. Ha bara lite koll på max uttag per dag/vecka/månad.

Behöver det vara kontant? Annars är det nog enklast att bara göra banköverföring.

Är det engångsövning, om så är väl frågan om det är värt en massa nya tjänster för att möjligen spara någon hundring på kursen?

Toppen