Senaste nytt

Hur betygsätta SAS-flyg i appen?

Gnopps

Medlem
Efter landning brukar SAS-appen be mig betygsätta min flygning:
1. "How likely is it that you would recommend SAS to a friend or a colleague"?: 1-5 stjärnor definierade som "Very unlikely" till "Very likely"
2. "How would you rate the crew friendlieness and availability on the flight?": 1-5 stjärnor utan definition

Den här sista frågan där man ska betygsätta utan definition undrar jag över (kanske har jag skrivit om det här i forumet tidigare). Hur ska man använda stjärnorna, vad betyder 1, 3, 5 stjärnor? Om personalen motsvarade mina förväntningar, hur många stjärnor är det? Om personalen överträffade mina förväntningar, hur många stjärnor är det?

Detta är inte bara SAS, utan många andra tjänster där man ombeds betygsätta utan att veta hur man ska använda skalan. T ex för mig vore det naturligt att motsvara förväntan = 3, medan 5 är exceptionellt bra. Men ger jag 3 till en Uber-förare (också stjärnskala utan definition om jag minns rätt) så lär de bli svartlistade efter ett tag eftersom (jag tror) de måste ha minst 4,6 i omdöme. En annan person tänker helt annorlunda än jag och sätter medelbra = 5.

Så jag skulle önska att SAS skulle definiera sin skala. Fortfarande, antar jag att viss grov data ger det att samla in informationen, även om den inte blir exakt.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Jag tänker att detta inte är något du behöver lägga så mycket tankeverksamhet på för den som ska analysera det senare kommer inte tänka så mycket på det utan det blir en rad någonstans i någon verksamhetsberättelse. När det gäller SAS.

Uber är annorlunda men det är en annan grej. Det är ju inte som att SAS stänger av besättningen om det får 1-stjärniga betyg i service.
 
Jag tänker att detta inte är något du behöver lägga så mycket tankeverksamhet på för den som ska analysera det senare kommer inte tänka så mycket på det utan det blir en rad någonstans i någon verksamhetsberättelse. När det gäller SAS.

Uber är annorlunda men det är en annan grej. Det är ju inte som att SAS stänger av besättningen om det får 1-stjärniga betyg i service.
Helt rätt.

Moment of truth har spelat ut sin roll sedan 30 år.

Janne lever iof fortfarande men inte hans rivna pyramider.
 
Efter landning brukar SAS-appen be mig betygsätta min flygning:
1. "How likely is it that you would recommend SAS to a friend or a colleague"?: 1-5 stjärnor definierade som "Very unlikely" till "Very likely"
2. "How would you rate the crew friendlieness and availability on the flight?": 1-5 stjärnor utan definition

Den här sista frågan där man ska betygsätta utan definition undrar jag över (kanske har jag skrivit om det här i forumet tidigare). Hur ska man använda stjärnorna, vad betyder 1, 3, 5 stjärnor? Om personalen motsvarade mina förväntningar, hur många stjärnor är det? Om personalen överträffade mina förväntningar, hur många stjärnor är det?

Detta är inte bara SAS, utan många andra tjänster där man ombeds betygsätta utan att veta hur man ska använda skalan. T ex för mig vore det naturligt att motsvara förväntan = 3, medan 5 är exceptionellt bra. Men ger jag 3 till en Uber-förare (också stjärnskala utan definition om jag minns rätt) så lär de bli svartlistade efter ett tag eftersom (jag tror) de måste ha minst 4,6 i omdöme. En annan person tänker helt annorlunda än jag och sätter medelbra = 5.

Så jag skulle önska att SAS skulle definiera sin skala. Fortfarande, antar jag att viss grov data ger det att samla in informationen, även om den inte blir exakt.
Det är väl klassiskt USA betyg, allt under 5 är underkänt. I Sverige så anses ju dock 3 vara godkänt.

Om jag inte har något att anmärka på sätter jag en 5a.
 
Toppen