Senaste nytt

Hur besöka Vita huset - någon som lyckats ?

plover

Medlem
He), på väg till Washington DC i hös5, någon som lyckats ordna en spons på white house tour utan svenska ambassadens inblandning? White house hemsida hänvisar till ambassaden som har en tydlig policy att inte hjälpa till med detta. Plan B verkar vara att skicka en förfrågan till någon senator eller medlem i representanthuset ? Någon som lyckats med det och har tips på vem jag kan vända mig till ?

Jag har försökt utan att lyckas. Jag har medborgarskap också i ett annat EU-land men de hjälpte, liksom svenska ambassaden i Washington, inte till med detta. Att gå via en senator eller kongressledamot kräver att man är amerikansk medborgare och bosatt i valkretsen som vederbörande är invald för, som jag förstått det.

Det slutade med ett foto en tidig morgon vid staketet framför Vita huset var journalister brukar stå (vi var helt ensamma där då och det blev bra foton) och sen en tur i Vita husets besökscentrum som ligger i närheten av Vita huset - det var faktiskt riktigt bra.

Det är svårt även för amerikaner, eftersom relativt få släpps in per år.

På liknande tema, missa inte att besöka Kapitolium. Förbokning online rekommenderas (men det är enkelt att hitta tid), och det är gratis.

OK, tack för snabba svar - då droppar jag den. Tänkte köra någon cykeltur om bra väder, en dag knalla runt the Mall och då blir det Visitor centret ovan, sedan 1/2 dag på Smithsonian - någon som har tips på annat sevärt ? Vi har tre dagar.

OK, tack för snabba svar - då droppar jag den. Tänkte köra någon cykeltur om bra väder, en dag knalla runt the Mall och då blir det Visitor centret ovan, sedan 1/2 dag på Smithsonian - någon som har tips på annat sevärt ? Vi har tre dagar.
Åk upp i Washingtonmonumentet (obelisken mitt i National Mall). Biljetterna är gratis (avgift 1$) och släpps kl. 10 på förmiddagen dagen före. De tar slut med en gång förstås men vi lyckades på andra försöket. Fords theatre var Lincoln blev skjuten kan man besöka utan att se en teaterföreställning (finns ett litet museum i byggnaden). Kongressens bibliotek är lite kul att besöka, reservera biljetter i förväg. Några kvarter från kongressen finns ett dinerhak som heter Jimmy T som ger en väldigt lokal känsla trots sitt centrala läge. Bara öppet dagtid, inga rättigheter och bara kontant betalning. Känns som en resa 30-40 år bakåt i tiden. Vill man äta frukost på ett snuthak är Lincolns Waffles rätt ställe.

Last edited:
Blir det cykel hade jag passerat house of Sweden på väg till Georgetown, därefter ett besök på Arlingtonkyrkogården.

Man kan lätt spendera en hel dag på Smithsonian!

Jag vet inte hur det är i dagsläget, men när jag var där för en massa år sedan så hade samtliga museum fri entré, således en mycket prisvärd dag om man gillar sådant, med alla de museum som finns bör man kunna hitta något som lockar, National Museum of American History var en personlig favorit bredvid National Air and Space Museum.

Washington D.C är en härlig stad, speciellt när det är lite väder på vår/sommar/höst.

National Archives är intressant om man vill se Declaration of Independence i original som finns där. Även Bill of Rights och konstitutionen finns på display. Annars kan jag rekommendera spionmuseet men det kostar pengar. I övrigt håller jag med om tipsen ovan. Vill man upp i Washington-monumentet tror jag de även släpper vissa biljetter 30 dagar i förväg.

Toppen