Senaste nytt

Hur använder jag mina poäng från olika flygbolag?

Minna

Medlem
Hej, har försökt googla mig fram men även läsa här på forumet men hittar ingen information.

Jag har x antal poäng på Qatar, x antal poäng på FinnAir och x antal poäng på British Airways. Separat så räcker dessvärre inte poängen till en award biljett. Om jag däremot kombinerar poängen så räcker det till en t/r från Miami till bland annat Turks & Caicos med American Airlines.

Är inloggad på mitt konto på Qatars hemsida (har de flesta poängen här) och vill kunna samla alla flygbolagens poäng på ett och samma sida/konto - men hur tusan gör man det?

Jag här även SAS Eurobonus och där är ju allt registrerat (både SAS och Star Alliance) på mitt SAS konto. Hur gör jag så att det blir liknande för Oneworld flygen?

Tacksam för svar!
 

hco

Medlem
I framtiden, eftersträva att samla dina poäng (inom en viss alliance) på samma konto. Tex registrera alla OneWorld-flygningar på ett av kontona som ingår i OneWorld.

På samma sätt som du (verkar?) ha gjort med SAS och flygningar inom Star Alliance.
 

Tomas E

Medlem
Det här med att "kombinera" poäng (eller mer specifikt Avios) går mellan British Airways, Iberia och Aer Lingus, men enbart eftersom de ingår i samma koncern (IAG). Det är tyvärr inte något som går att göra generellt mellan flygbolag bara för att de är i samma allians.
 

intuition

Medlem
Eftersom både Finnair och Qatar har Accor som poäng partner går det att flytta poäng mellan programmen via Accor. Obs att det är vansinnigt dålig växelkurs så det är något man bara gör i nödfall.

Annars är det som sagt ovan att det är bara när du flyger och tjänar in poäng som du har chans att samla de i ett och samma program. Ett Finnair flyg kan du lätt samla i Qatars program tex vid flygningen men aldrig efter.
 

Minna

Medlem
Tack alla! Jag hoppades att jag ev kunde flytta/samla eller efter-registrera poängen på ett konto... men då vet jag att i fortsättningen ska jag boka/samla allt via ett konto, förslagsvis med Qatar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Det finns en bra webbsida som ger en överblick över vilka Frequent Flyer Program man kan kreditera flygningar till: Where to Credit | How Many Miles | Every Frequent Flyer Program
Fast givetvis är det inte så enkelt att t ex 1 Avios är värt lika mycket som t ex 1 mile hos Finnair, det finns flera aspekter att ta hänsyn till (hur ser spending chart:en ut, tillgänglighet på award-resor man faktiskt vill boka, penga-avgifter för att boka en resa, vill man tjäna ihop till ett statuskort, hur länge är miles:en giltiga och hur svårt är det att hålla dem vid liv, etc).
 
Last edited:
Toppen