Senaste nytt

Hur ”hanteras” växling på ex Forex på Amex?

Antecknade ner följande växelkurser precis:
9,40 - Revoluts växelkurs
9,40 - Googles kurs
9,87 - Bankomats kurs
10,15 - Forex växelkurs

Jag kan tycka att Bankomats växelkurs är "vettig" om man nu bestämt måste ha USD i kontanter innan man reser iväg.

En annan intressant jämförelse är köp- resp. säljkurs. Revolut säljer just nu 1 USD för 9,40 SEK och köper för samma pris. Forex säljer just nu 1 USD 10,15 och köper för 9,09...

Det är väl ingen som tror att Forex bedriver välgörenhet...
Lika lite som Revolut gör det. Men någonstans får de in pengarna och frågan är var. Det man förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna.

Nu hamnar vi kanske lite OT här - men rent historiskt sätt så har ju Forex tjänat sina pengar på traditionell växling av pengar, därav det påslag dem gör. Nuförtiden har de ju utökat sina intäktskällor lite, och fokus är mer på lån, sparkonton, och även till viss del kreditkort. Men växling är fortfarande en viktigt del av intäktskällorna.

Revolut däremot är en fintechbank. Växlingen är inte deras primära intäktskälla, utan snarare en funktion som är viktigt för att de ska vara branschledande. De tjänar sina pengar på transaktionsavgifter, medlemsavgifter (Revolut Premium etc) och även exempelvis ränteintäkter osv för alla pengar kunder har på Revoluts bankkonton.

Därför kan Revolut erbjuda bättre växlingskurs än Forex. Sedan ska vi också komma ihåg att medan fintechbanker som Monzo redan tjänar pengar, så är Revolut i det stadiet att de fortfarande inte är +/kund, utan de lever på sina riskkapital.

Nu hamnar vi kanske lite OT här - men rent historiskt sätt så har ju Forex tjänat sina pengar på traditionell växling av pengar, därav det påslag dem gör. Nuförtiden har de ju utökat sina intäktskällor lite, och fokus är mer på lån, sparkonton, och även till viss del kreditkort. Men växling är fortfarande en viktigt del av intäktskällorna.

Revolut däremot är en fintechbank. Växlingen är inte deras primära intäktskälla, utan snarare en funktion som är viktigt för att de ska vara branschledande. De tjänar sina pengar på transaktionsavgifter, medlemsavgifter (Revolut Premium etc) och även exempelvis ränteintäkter osv för alla pengar kunder har på Revoluts bankkonton.

Därför kan Revolut erbjuda bättre växlingskurs än Forex. Sedan ska vi också komma ihåg att medan fintechbanker som Monzo redan tjänar pengar, så är Revolut i det stadiet att de fortfarande inte är +/kund, utan de lever på sina riskkapital.

Bra förklarat där gamle Valpish:)

Js man ska definitivt ta med i beräkningen att de flesta fintechbanker förlorar rätt stora pengar - men medvetet.

Tjänar Monzo numera alltså? Sist jag läste om dem så gick de back nästan dubbelt så mycket som revolut per kund men det var 2018. Snabb turnaround!

Js man ska definitivt ta med i beräkningen att de flesta fintechbanker förlorar rätt stora pengar - men medvetet.

Tjänar Monzo numera alltså? Sist jag läste om dem så gick de back nästan dubbelt så mycket som revolut per kund men det var 2018. Snabb turnaround!

Varade i så fall inte så länge (googla rubriken)

JUNE 27 2019
Monzo boss upbeat on progress despite mounting losses
Costly ad campaign means losses will widen again, after jumping 54% last year
Subscribe to read | Financial Times

Varade i så fall inte så länge (googla rubriken)

JUNE 27 2019
Monzo boss upbeat on progress despite mounting losses
Costly ad campaign means losses will widen again, after jumping 54% last year
Subscribe to read | Financial Times

haha - intressant - det var denna artikel jag vände mig till när jag läste att Monzo tjänar pengar. Artikeln jag refererar till hävdar ju iofs att de tjänar pengar per kund, men inte de i slutändan går plus. Så jag får nog drar tillbaka lite av mitt påstående :)

Monzo - "We’re Now Making Money on Each Account"
Artikeln är från 28 Juni 2019

Toppen