Senaste nytt

Hur ”hanteras” växling på ex Forex på Amex?

nja.. kanske är ändrat nu på sistone förvisso. Men mitt köp av AUD på Forex ARN för drygt ett år sedan sågs som ett vanligt köp och jag fick poäng som ett sådant.

Jag köpte US dollar på Forex i Sundsvall för 3-4 dagar sedan och det stod i kortläsaren att det var "KONTANTUTTAG". Det vill säga 24% i ränta istället för 15% och inga poäng.

Det finns en Bankomat i Sundsvall där man kan ta ut USD till vettig kurs utan andra avgifter:

Vi finns på fler än 500 orter runt om i Sverige - Bankomat

Fast är det så vettig kurs? Tycker det ser ut som ca 5% valutapåslag.

Antecknade ner följande växelkurser precis:
9,40 - Revoluts växelkurs
9,40 - Googles kurs
9,87 - Bankomats kurs
10,15 - Forex växelkurs

Jag kan tycka att Bankomats växelkurs är "vettig" om man nu bestämt måste ha USD i kontanter innan man reser iväg.

Antecknade ner följande växelkurser precis:
9,40 - Revoluts växelkurs
9,40 - Googles kurs
9,87 - Bankomats kurs
10,15 - Forex växelkurs

Jag kan tycka att Bankomats växelkurs är "vettig" om man nu bestämt måste ha USD i kontanter innan man reser iväg.
Fast om man promt inte måste ta ut så tycker jag nog det är en relativt ovettig kurs. Men det beror ju helt vilket behov man har av cash vid ankomst.

Fast om man promt inte måste ta ut så tycker jag nog det är en relativt ovettig kurs. Men det beror ju helt vilket behov man har av cash vid ankomst.

Naturligtvis är det dyrare att växla på tex Forex, men i mitt fall ska jag till Beirut och det finns enligt uppgift inga dollar att ta ut längre i uttagsautomater. Slut helt enkelt.

Toppen