Senaste nytt

Hur är Swiss business class i Europa?

Senator

Moderator
Aha, så de har inte fast antal stolar i C utan ändrar beroende på efterfrågan. Däremot så ska sätena ha en annan pitch än i Economy (34 inches vs 31), hur fixar de sådant om de måste konfigurera om kabinen innan en flight?

Går det att få ner priset ännu mer via kreativ routing i Europa? Läste någonstans att om man åkte t.ex. via Luxemburg att priset åkte ner rejält.

Hej, tror inte man flyttar stolar fram och tillbaka. Jag gissar att ett antal rader beroende av flygplanstyp har en annan pitch. T.ex. har jag för mig att en SAS B737-600 har bättre pitch rad 1-5. Det kan vara SeatGuru anser att första 18 rader har bättre pitch. Jag tar allt som står på SeatGuru och Skytrax med stora doser salt :)
 

Porsan

Medlem
Vissa bolag använder stolar där en del av ryggkudden/stödet går att fälla och där igenom så får man även det bord som nämns. Då antalet business resenärer varierar kraftigt mellan olika rutter så vill bolagen ha flexibilitet och inte ha ett permanent blockerat mittsäte, har inte flugit Swiss på länge men misstänker att det är denna typ man använder. Dessa säten känns ofta lite hårdare om man hamnar på ett i eco. Hur det ligger till med pitchen varierar nog en del.
 
Hej, tror inte man flyttar stolar fram och tillbaka. Jag gissar att ett antal rader beroende av flygplanstyp har en annan pitch. T.ex. har jag för mig att en SAS B737-600 har bättre pitch rad 1-5. Det kan vara SeatGuru anser att första 18 rader har bättre pitch. Jag tar allt som står på SeatGuru och Skytrax med stora doser salt :)

Tackar, det förklarar saken :)
 
Går det att boka tex Economy hos Swiss och sedan uppgradera till Business saver med pengar eller måste bokningen göras direkt i denna fare class? Swiss verkar har något erbjudande där det ska gå att uppgradera till saver, men vet ej hur det fungerar i praktiken, någon som testat?
 

AABack2ARN

Medlem
Går det att boka tex Economy hos Swiss och sedan uppgradera till Business saver med pengar eller måste bokningen göras direkt i denna fare class? Swiss verkar har något erbjudande där det ska gå att uppgradera till saver, men vet ej hur det fungerar i praktiken, någon som testat?

På ett engelskspråkigt forum har jag läst att det skall gå att boka om en redan existerande bokning till Business Saver med pengar (dock måste det ske innan avresa). Detta var dock tvunget att ske av Swiss kundservice och de tog en hygglig avgift för detta. Har även för mig att det spekulerades i huruvida bokningen måste vara gjord på swiss.com eller om det kunde vara en resebyråbokning. Mitt tips är att kolla med swiss. Själv har jag bara bokat Business Saver direkt. Ofta en riktigt bra deal även om de har höjt priserna på senaste tiden.
 
På ett engelskspråkigt forum har jag läst att det skall gå att boka om en redan existerande bokning till Business Saver med pengar (dock måste det ske innan avresa). Detta var dock tvunget att ske av Swiss kundservice och de tog en hygglig avgift för detta. Har även för mig att det spekulerades i huruvida bokningen måste vara gjord på swiss.com eller om det kunde vara en resebyråbokning. Mitt tips är att kolla med swiss. Själv har jag bara bokat Business Saver direkt. Ofta en riktigt bra deal även om de har höjt priserna på senaste tiden.

Som jag trodde då, lika bra att boka direkt i C saver. Just nu ligger en resa på 215 euro per väg från BCN till CPH via ZRH. Vet ej om detta anses dyrt eller om det är ungefär samma pris som de brukar ha?
 
Kan berätta att det går utmärkt att uppgradera till business från coach. Man får en länk via sin personliga sida på swiss.com och betalar mellanskillnaden. Detta funkar dock bara enbart på LX flighter hela vägen och inte på codeshares.
 
Toppen