Tack för alla svar.
Kanske var otydlig. Vi samlar poäng i Eurobonus, så bonusresorna kommer göras i SAS i C klass. Men utöver detta gör vi också en betald long haul per år i snål-klass. Jag är dock beredd att förlora lite poäng om resan blir drägligare. Eller så får man lägga några spänn extra och åka SAS PLus.
Jag vet inte om jag har för stora förväntningar men tycker både maten var dålig, och tråkigt att man inte får dricka eller snacks, och framförallt att det tog så lång tid innan maten serverades. (Men kanske mina småbarn som gjorde att jag upplevde det så).
Jag är också lite besviken på personalen, men även där kanske jag hade för höga förväntningar. FIck t ex inte ta en extra brödbit till yngsta dottern som hade knäplats. Barnen fick ingen leksak vilket de fick på båda matarflygen mellan ARL-OSL. En av IFE hade hängt sig, påtalade detta, fick som svar att hon skulle komma tillbaka senare, senare efter 4 timmar var den rebootad och fungerade.
Jag inser ju att när man skriver det så här så låter jäkligt gnälligt att klaga på att inte ungarna fick någon leksak, men det var helt enkelt många småsaker som inte fungerade vilket gjorde resan till tråkig helhetsupplevelse.
Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.
Visa bifogad bild 58846
Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.
Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.
Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.
Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.
Kanske var otydlig. Vi samlar poäng i Eurobonus, så bonusresorna kommer göras i SAS i C klass. Men utöver detta gör vi också en betald long haul per år i snål-klass. Jag är dock beredd att förlora lite poäng om resan blir drägligare. Eller så får man lägga några spänn extra och åka SAS PLus.
Vad var det som var dåligt?
Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?
Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.
Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.
Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.
Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.
Jag vet inte om jag har för stora förväntningar men tycker både maten var dålig, och tråkigt att man inte får dricka eller snacks, och framförallt att det tog så lång tid innan maten serverades. (Men kanske mina småbarn som gjorde att jag upplevde det så).
Jag är också lite besviken på personalen, men även där kanske jag hade för höga förväntningar. FIck t ex inte ta en extra brödbit till yngsta dottern som hade knäplats. Barnen fick ingen leksak vilket de fick på båda matarflygen mellan ARL-OSL. En av IFE hade hängt sig, påtalade detta, fick som svar att hon skulle komma tillbaka senare, senare efter 4 timmar var den rebootad och fungerade.
Jag inser ju att när man skriver det så här så låter jäkligt gnälligt att klaga på att inte ungarna fick någon leksak, men det var helt enkelt många småsaker som inte fungerade vilket gjorde resan till tråkig helhetsupplevelse.
Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i LH ekonomi för en månad sedan.
Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.
Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.
Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.