Senaste nytt

Hur är det att bo/leva/jobba i Singapore?

m10

Medlem
Ni som bor i SG, vilka kreditkort ska man ha for bast miles/poang-intjaning och hur "churn-vanligt" ar det?

Flyttar till SG april 6, så börjat kolla på vilka kort som gäller. Hittills verkar Citi Prestige vara helt ok med 25 000 miles vid signup, SPG Gold, Priority Pass, airport limousine transfer vid varje SGD 1 500 spend, "Complimentary night at any hotel of your choice after a minimum 4-consecutive-night booking" och lite annat. Ungefär som Amex Platinum, men något lägre avgift. Inte den högsta ration spend vs miles jag sett; "1.4 miles for every [SGD] $1 spent locally or 2 miles for every [SGD] $1 spent overseas".

UOB PRVI Miles Platinum Card har en ratio på 1.6 miles/SGD lokalt och 2.5 abroad. 20 000 miles bonus varje år.

MoneySmart.sg ger en överblick, om än något grund.

Bara kollat på ytan. Ser inte ut att vara i närheten av USA, men bra mycket bättre än i Sverige (och Japan). Hittar du något bra så posta gärna i tråden!

(Ingen koll på churn-vänligheten.)

Efter 5 ar i AU ser det ut som nasta boplats blir SG. Endast detaljer aterstar.

Grattis!
 

staff

Medlem
@m10

Snyggt! Gillar din research. Ska lasa pa lite de narmsta veckorna ocksa. Amex erbjuder ju mojligheten att flytta over ens engagemang mellan olika lander, men om det innebar en devalvering av Membership Rewards sa behaller jag nog mina MRs i Australien, och haller mitt Plat Edge levande tills det ar dags att overfora till ett frequent flyer-program.

Har blivit lite av en sport att churna kreditkort har i Australien (drar in ett antal hundra tusen poang varje ar bara genom att ansoka om nya kort och sedan avsluta dem nar bonusen kommit in). Far se om man kan fortsatta med det i Singapore, men vad jag last till mig hittills sa verkar det som att det ar mycket lattare att bli approved som icke-citizen/permanent resident i jamforelse med i Australien. Troligtvis pga. att 25% av Singapores befolkning ar utlanningar/expats. Minimumgranserna for inkomst verkar vara ganska laga ocksa.

Blir detta av sa ses vi i SG i borjan av April. For mig blir det troligtvis runt den 12e.
 
  • Gilla
Reactions: m10

staff

Medlem
@m10

Antar att du bor i SG nu. Hur har dina forsta tva manader varit? Trivs du? Boende? Jobb? Resmonster? osv...

Gallande kreditkort sa sitter jag med tva stycken UOB-kort hittills, PRVI Miles Mastercard samt Preferred Platinum Visa. Anvander det forstnamnda som mitt standardkort forutom i butiker som har Visa Paywave samt for online shopping, dar Preferred Platinum Visa ger 4x miles per dollar spenderad (eller rattare sagt 10x UNI$ per $5).

Har fortfarande inte tittat pa Amex men det kanns generellt som att dera utbud har ar ganska mycket samre an i Australien -- framforallt nar det galler conversion rate av Membership Rewards (man far mindre miles per MR).
 

m10

Medlem
Antar att du bor i SG nu. Hur har dina forsta tva manader varit? Trivs du? Boende? Jobb? Resmonster? osv...

Stämmer. Trivs bra! Hittat boende i Skysuites at Anson. Jobbar vid Raffles Place så smidig transport (<10 min med buss). Hur har det börjat för dig?

Har Citibank Prestige (MasterCard) enligt tidigare plan. Ger en hel del extragrejer, som fullt Priority Pass, SPG Gold, ett gäng green fees, 4 hotellnätter för 3 osv. 25 000 miles signup bonus och vid årsförnyelse. Också ett Citibank PremierMiles (Visa) pga paywave och Visa. Prestige ger 2 Citi Miles för varje S$1 utomlands och 1.3 Citi Miles per S$1 lokalt. Inte speciellt bra alltså. Går att knyta månatliga rullade fakturor till båda. Använder PremierMiles som backup. Rätt bra restaurant-deals och rabatter på GSS med Citibank-korten.

Ska signa upp för Citibank Rewards Card som ger 10x på department stores och kläder/skor/väskor i allmänhet, och en del online shopping. Dock inte resor; olyckligt.

Har tittat på Mybank Prepaid Card som ett sätt att ladda kort från credit card, ta cash ur ATM och sen in på kontot igen. Har inte fattat huruvida det går att ladda från credit card, och om det genererar miles/points. Har du koll?
 

staff

Medlem
Stämmer. Trivs bra! Hittat boende i Skysuites at Anson. Jobbar vid Raffles Place så smidig transport (<10 min med buss). Hur har det börjat för dig?
Mitt kontor ar pa Anson Rd, sa det ar ju riktigt nara din lagenhet. Har varit pa nagot rooftop party i Skysuites -- verkar vara en bra byggnad! Jag bor fn. i Katong, vilket ar ett riktigt trevligt omrade. Enda problemet ar att det inte ar supersmidigt att ta sig in till stan da det inte finns nagon MRT-linje i narheten. Bussen till jobbet tar ca 40 min.

Har Citibank Prestige (MasterCard) enligt tidigare plan. Ger en hel del extragrejer, som fullt Priority Pass, SPG Gold, ett gäng green fees, 4 hotellnätter för 3 osv. 25 000 miles signup bonus och vid årsförnyelse. Också ett Citibank PremierMiles (Visa) pga paywave och Visa. Prestige ger 2 Citi Miles för varje S$1 utomlands och 1.3 Citi Miles per S$1 lokalt. Inte speciellt bra alltså. Går att knyta månatliga rullade fakturor till båda. Använder PremierMiles som backup. Rätt bra restaurant-deals och rabatter på GSS med Citibank-korten.

Ska signa upp för Citibank Rewards Card som ger 10x på department stores och kläder/skor/väskor i allmänhet, och en del online shopping. Dock inte resor; olyckligt.
Har tittat lite grand pa Citibanks kort, generellt verkar det vara Citi och UOB som har de basta rewards-korten pa marknaden. Har SPG Gold via mitt UOB PRVI Miles-kort och Priority Pass via ett av mina australiska kreditkort, men nar jag avslutar det kortet sa kan det vara lage att titta pa Citi Prestige.

Tittar aven pa UOB Preferred Platinum Account (Amex + Mastercard) som ger 4x miles pa all dining, bade lokalt och utomlands. Att ha ett kort for varje inkopskategori sa att man kan maximera intjaningen verkar vara den basta approachen.

Har tittat på Mybank Prepaid Card som ett sätt att ladda kort från credit card, ta cash ur ATM och sen in på kontot igen. Har inte fattat huruvida det går att ladda från credit card, och om det genererar miles/points. Har du koll?
FAQ pa sidan du lankar till sager foljande:

Where can I top up my Prepaid Card?
You may top up your card at any Maybank Branch in Singapore with cash only; no cheques will be accepted. If you are a registered Cardmember, your card may also be topped up via Maybank 2u.com.sg (Online Banking), from a Maybank ATM via fund transfer from a deposit account, or at any AXS Station with your Maybank ATM card, ATM MCE or Credit Card linked to a savings/current account.

Verkar som att du endast kan anvanda Maybank-kreditkort som ar kopplade till ett konto, och da tror jag knappast att de tillater poang-intjaning. Generellt sett tror jag det blir svart att toppa up prepaid kort med kreditkort tyvarr.
 

m10

Medlem
Jag bor fn. i Katong, vilket ar ett riktigt trevligt omrade.

Verkligen! Är där en del på helgerna, senast i söndags. Burgare på Fat Boys på Joo Chiat. Ingen fantastisk burger-stund, men bra område!

FAQ pa sidan du lankar till sager foljande: […] your card may also be topped up via Maybank 2u.com.sg (Online Banking), from a Maybank ATM via fund transfer from a deposit account, or at any AXS Station with your Maybank ATM card, ATM MCE or Credit Card linked to a savings/current account.

Aha. Ska se till att lära mig läsa. Kan tydligen vara en bra kunskap…

Kanske att det blir en mini-BC-träff i Singapore någon gång framöver?
 

staff

Medlem
Verkligen! Är där en del på helgerna, senast i söndags. Burgare på Fat Boys på Joo Chiat. Ingen fantastisk burger-stund, men bra område!
Deras wasabi-mayo sas ar ganska god, men haller med-- knappast den basta burgaren i SG! Jag spenderade ocksa sondagskvallen pa Joo Chiat-- pa the Cider Pit lite langre norrut.

Kanske att det blir en mini-BC-träff i Singapore någon gång framöver?
Definitivt! Kanske bast att ta det runt Tanjong Pagar? Kan ju ta en ol en kvall efter jobbet. PMa mig nar det passar dig sa organiserar vi!
 
Väcker tråden med en fråga. Funderar på hur dyrt det är att bo och jobba i Singapore.

Jag har fru och två små barn. I Sverige kan jag räkna med en lön 60-65000 kr/mån före skatt i dagsläget. Frun jobbar deltid och drar väl in 17000 före skatt. Det jobb som jag möjligen skulle kunna ta är åt ett av universiteten i Singapore där jag skulle gissa att jag landar på runt 100 000 kr/månad (mycket stort lönespann, kan vara 50000 kr mer också, men troligen krävs mer erfarenhet för att nå den lönen). Med bostad och barnomsorg deltid hur skulle det stå sig mot den svenska lönen?
 

Abbs

Medlem
Väcker tråden med en fråga. Funderar på hur dyrt det är att bo och jobba i Singapore.

Jag har fru och två små barn. I Sverige kan jag räkna med en lön 60-65000 kr/mån före skatt i dagsläget. Frun jobbar deltid och drar väl in 17000 före skatt. Det jobb som jag möjligen skulle kunna ta är åt ett av universiteten i Singapore där jag skulle gissa att jag landar på runt 100 000 kr/månad (mycket stort lönespann, kan vara 50000 kr mer också, men troligen krävs mer erfarenhet för att nå den lönen). Med bostad och barnomsorg deltid hur skulle det stå sig mot den svenska lönen?
Vilket av universiteten?
 

Dr. Miles

Expert
Väcker tråden med en fråga. Funderar på hur dyrt det är att bo och jobba i Singapore.

Jag har fru och två små barn. I Sverige kan jag räkna med en lön 60-65000 kr/mån före skatt i dagsläget. Frun jobbar deltid och drar väl in 17000 före skatt. Det jobb som jag möjligen skulle kunna ta är åt ett av universiteten i Singapore där jag skulle gissa att jag landar på runt 100 000 kr/månad (mycket stort lönespann, kan vara 50000 kr mer också, men troligen krävs mer erfarenhet för att nå den lönen). Med bostad och barnomsorg deltid hur skulle det stå sig mot den svenska lönen?
Inte mig själv men min japansk bekanta som var stationerad i Singapore förut hade lön ca 600.000 JPY per månad (ca 48.000 SEK med dagens växelkurs) men firman betalade bostad, maid samt utbildning för barn så det var en bra deal för honom.
Vad jag har förstått, både bostad och utbildning är ganska dyra som expats i Singapore.
 
Toppen