Senaste nytt

Hur är Delta Airlines i business resp economy?

Att jämföra amerikanska flygbolag med Europeiska/Asiatiska är som att jämföra äpplen med apelsiner. Skulle nog säga att förväntningarna på amerikanska bolag bör hållas låga oavsett kabin.

Rent generellt stämmer det du säger om amerikanska flygbolag. De vinner sällan några priser för sin servicenivå. Men det finns helt klart flera exempel på framför allt Europeiska flygbolag som slår samtliga amerikanska flygbolag i snålt tilltagen service i ekonomi. SAS är helt klart ett utav de. Där erbjuds long haul passagerare i ekonomi ett uråldrigt IFE och endast alkoholfri dryck (vatten, kaffe och te undantaget) till maten, därefter mot betalning. Så snåla är inte ens de amerikanska flygbolagen på sina inrikesflygningar.

Så den som har SAS ekonomi eller annat lågprisbolag som referens kan helt klart kosta på sig höga förväntningar på de amerikanska flygbolagens service ombord! Bortsett från Delta som har blandad kompott (50/50?) så har de amerikanska flygbolagen oftast ett mycket modernt IFE ombord.

SAS är helt klart ett utav de. Där erbjuds long haul passagerare i ekonomi ett uråldrigt IFE och endast alkoholfri dryck (vatten, kaffe och te undantaget) till maten, därefter mot betalning.

Fast det stämmer väl ändå inte? Flög ORD-ARN i december i eco, fick både öl och grogg till maten utan kostnad.

EDIT: Saxat från sas.se. "I Economy ingår all dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker, utöver det som serveras till maten, kan du köpa från CloudShop från vilken vi även erbjuder snacks, läsk och godis till försäljning mellan serveringarna."

Last edited:
Fast det stämmer väl ändå inte? Flög ORD-ARN i december i eco, fick både öl och grogg till maten utan kostnad.

EDIT: Saxat från sas.se. "I Economy ingår all dryck till maten. Alkoholhaltiga drycker, utöver det som serveras till maten, kan du köpa från CloudShop från vilken vi även erbjuder snacks, läsk och godis till försäljning mellan serveringarna."

Jo det stämmer fint. All dryck ingår till maten, precis som jag skrev. MEN därefter är det CloudShop som gäller till och med för en ynka läsk.

Men om du uppfattar SAS service som generös i ekonomi så fint för mig. Själv gör jag det inte.

EDIT: Nu insåg jag att du tolkade det som att jag menade att man bara fick alkoholfria dryckesalternativ till maten. Det var kanske otydligt skrivet från min sida.

Eftersom jag personligen så gott som endast dricker champagne så reflekterar jag inte så mycket över de alkoholhaltiga dryckerna som erbjuds i ekonomi. Det jag syftade på var att SAS begränsar det alkoholfria utbudet (vatten, te och kaffe undantaget) till att endast serveras kostnadsfritt till maten på long haul. I mina ögon en direkt skrattretande dumsnål besparing på en långflygning.

Last edited:
Varm handduk delas åtminstone ut ut på AF, AY, CX och KL, sen finns det garanterat en hel del andra bolag som också delar ut varma handdukar. Har även varit erbjuden 2 kötträtter på AF och CX samt när jag flugit charter som sagt.
Drinkrundor brukar dem ha med jämna mellanrum antingen med vagnen eller att flygvärdinnorna har brickor som dem går runt med, så nu vet du det ;)

Jag har inte sett varma handdukar på varken AF eller KL longhauls. Det brukar finnas chicken or pasta att välja på men inte så mycket mer. Jag tror du har en sned uppfattning om vad man får i economy faktiskt. Och jag har spenderat fler timmar/år i economy än de flesta här. Det du beskriver låter mer som premium economy.

Undvik Delta. Satsa på att försöka få in returen med AF istället om nu inte KLM passar dina tider. AF:s ekonomiklass är klart bättre än Deltas.

Jag har inte sett varma handdukar på varken AF eller KL longhauls. Det brukar finnas chicken or pasta att välja på men inte så mycket mer. Jag tror du har en sned uppfattning om vad man får i economy faktiskt. Och jag har spenderat fler timmar/år i economy än de flesta här. Det du beskriver låter mer som premium economy.
På TATL både DL och KL har det, det är en kleenex låda med hällt vatten i och värmd i mikron. Handduk - check, varm - check. ;)

I economy hos DL får man hela paketet: varm handduk, fisande grannar, chicken or pasta, Coca-cola drycker, vatten och juice med jämna mellanrum, bloody mary och tetra pak vin till behövande, pizzaslice som andra måltid, Duty-free, utmärkt IFE om man har tur och fina säten om man har otur. ;)
Hos AF eco får man nog nöja sig med godaste Coca-cola, champagne som apperitif, bra vin, likör till kaffet och capuccino eller espresso. Allt gratis förstås.
Hos KL kan man förbeställa mat och det är nog allt, vin, dryck och snack ingår om man behöver, i burkar vilket är superb.
Hos SK om du har otur att bli törstig måste du köpa din Sprite efter maten, vet inte om vattenflaskan fortfarande finns eller inte.

Jahopp, då är det något de gör TATL. Jag har inte sett det på afrika-destinationerna eller till asien och Indien.

Jahopp, då är det något de gör TATL. Jag har inte sett det på afrika-destinationerna eller till asien och Indien.

Konstigt egentligen. Det känns som att varma handdukar hade behövts mer på just de destinationerna!

Men jag liksom du brukar sällan/aldrig vara med om varma handdukar i ekonomi. Oavsett det är till USA, Asien eller Afrika. Vi kanske reser i ekonomi med fel flygbolag?

Toppen