Även om diskussionen börjar glida långt bort från CAU är frågan om CPHs upptagningsområde intressant, eftersom detta område ibland framförs som ett argument för CPH som hubb.
Dels har jag samma erfarenhet som
Hall, att tyskar bara tittar konstigt om man frågar hur de ser på CPH som hubb.
Dels är TXL den nordtyska flygplats som har klart mest SAS-trafik, ändå bleknar CPH-trafiken fullständigt jämfört med FRA/MUC, kolla följande tabell:
Berlin Tegel Airport - Wikipedia, the free encyclopedia
Notera även skillnaden CPH-ARN i samma tabell. Visst, det går fler flyg till CPH, men det kan lika gärna bero på att det är ett närmare grannland, alltså mer origin-destination-trafik.
Jag drar slutsatsen att det säkert existerar en viss matartrafik, men att den är helt inriktad på att slussa pax vidare till inomskandinaviska destinationer.
CPH som hubb för Nordtyskland<->longhaul anser jag däremot är helt obefintlig, så länge SK inte visar siffror som tyder på motsatsen. Jag tror inte ens det är ett realistiskt alternativ för de som bor allra närmast Danmark (i Flensburg). Fortfarande lättare att ta sig till FRA än CPH till och med om man bara räknar landvägen.
Jag kan bara förmoda att man dragit till med "Nordtyskland som upptagningsområde" som ett argument som väldigt många nordbor tycker låter rimligt utan att ifrågasätta det.