Senaste nytt

Humor: Pappersbiljetten återuppstår i svensk politik

AABack2ARN

Medlem
SJ har gått över till e-ticket. Förra året tror jag.

Var det inte magnetremsa bak på pappersbiljetterna? Eller var det gamla boarding pass?

Både biljetterna och boardingpassen hade magnetremsor. Många bolag skrev ut boardingkorten på samma pappersunderlag som biljetterna. Varje magnetremsa var väl dessutom kodad med pappersbiljettens id-nummer. Och kostade en del...
 

pitch

Medlem
Jag tycker mig minnas att magnetremsan var skriven med 200 bitar per tum. Säg att en gammal flygbiljett var sådär 8 tum lång och det blir generösa 1600 bitar att slösa bort på information. (Minus lite marginal förstås.)

Exakt vad som faktiskt skrevs tror jag inte jag nånsin ens brydde mig om att ta reda på, men visst helt säkert biljettnummer åtminstone. Däremot passagerarnamn, flight(er) och sånt är inte info som kunde hamna där, i och med att remsan skrevs samtidigt som biljettämnet tillverkades.
 

AABack2ARN

Medlem
Och om man fortsätter på ämnet finns lite mer info här: IATA - Airlines Complete Move to Bar-Coded Boarding Passes

Ej livsnödvändigt vetande, men kul för en nörd ;)

När jag rotar igenom förrådet av gamla boardingpass är det yngsta jag har daterat i januari 2012 och utfärdat av CX. Givetvis har boardingkortet även en barcode.

På en hel del boardingpass från AA utfärdade runt 2010-2012 så står texten "NOT FOR USE IN MAGNETIC STRIPE READERS" på platsen där magnetremsan normalt sitter. Alltid bra med lite tydlighet ;)
 

Jonas C

Medlem
Hur bar man sig åt för att komma in i loungen förr i tiden när det inte fanns streckkodsläsare?
 

AABack2ARN

Medlem
Man lämnade boardingkortet (med faststämplad flightkupong) till loungedraken. Hon tittade på den (och ditt bonuskort) och så var det lite klicketi-klick på tangenterna. Hon tittade på dig - och kortet - igen. Lite mer klicketi-klick. Tittade åter på dig, nu med ena ögonbrynet höjt. Lite mer klicketi-klick innan domen kom. Antingen "Välkommen" eller "The Computer Says No" :)
 

Jonas C

Medlem
Man lämnade boardingkortet (med faststämplad flightkupong) till loungedraken. Hon tittade på den (och ditt bonuskort) och så var det lite klicketi-klick på tangenterna. Hon tittade på dig - och kortet - igen. Lite mer klicketi-klick. Tittade åter på dig, nu med ena ögonbrynet höjt. Lite mer klicketi-klick innan domen kom. Antingen "Välkommen" eller "The Computer Says No" :)

Intressant! Måste nog ha blivit rätt lång kö bakom disken under rusningstid. Men å andra sidan var det nog färre som hade guldkort på den tiden ;)
 

Valley

Medlem
Vad gör man om man tappar bort dem? :p Antar att man fick Avios och TP som vanligt på dessa biljetter, eller blev man tvungen att efterregistrera.

Man fick dubbelt.
Flög jag med annat bolag i alliansen än SAS. Checkade jag in med EB-Kortet och efterregistrerade poängen hos det bolag jag flög med ;)
 

AABack2ARN

Medlem
Noterade att boarding passen som Cathay Pacific just utfärdade i London och Kuala Lumpur faktiskt var utrustade med magnetremsor. Så helt utdöda är de inte ;)

Kan även konstatera att det på de boardingkort man skriver ut på vanligt papper hos BA står "e-ticket / no coupon" vilket borde vara ett arv från tiden med biljettkuponger som nu skulle kunna tas bort ;)
 
Toppen