Senaste nytt

HSBC Premier World Elite tillgängligt för svenskar?

O_B

Medlem
Någon som har erfarenheter av dem, synpunkter?

För mig så kvarstår mitt huvudproblem, hur för jag lite större belopp från SEK till dem och pund. Mindre belopp hanteras ju enklast med Revolut och Curve. Dvs med kort är det enkelt nå perfekt växelkurs men riktiga billiga sätt överföra pengar, specifikt utan procentpåslag saknas fortfarande.

1687163386180.png

Intressant såklart :) Inte funnits några bra alternativ i Sverige sen Amex drog ner växlingskursen i källaren.

Är inte tanken med expat-kontot att du använder HSBC som din huvudsakliga bank när du globetrottar runt i världen mellan välbetalda jobb (så du slipper byta bank regelbundet) och bl.a. sätter in den lön om > £ 100 000 per år som är ett av de alternativa behörighetskraven?

Något specifikt Oneworld-kort är det väl inte, de har British Airways, Etihad, Asia Miles (= Cathay Pacific) och Singapore Airlines som flygbolagspartners, så två Oneworld, en *A och en annan.

Är inte tanken med expat-kontot att du använder HSBC som din huvudsakliga bank när du globetrottar runt i världen mellan välbetalda jobb (så du slipper byta regelbundet) och bl.a. sätter in den lön om > £ 100 000 per år som är ett av de alternativa behörighetskraven?
Detta står:

Save or invest at least £50,000 (or currency equivalent) with HSBC Expat within 3 months of opening your account, or
Have a salary of at least £100,000 (or currency equivalent)

Utöver lönealternativet så noterar jag att de verkar ha en fungerande online aktiehandel på större antal marknader (vilket var en anledning jag postade här för att få ev erfarenheter, den andra för att få ev input om sätt flytta och växla större belopp till annan bank&valuta, typ större belopp för köpa lgh dvs xmkr etc).

Man kan alltså öppna konto, sätta aktie eller fondsparande där om man inte störs av att som svensk hamna utanför ISK systemet. Alt, har planer på att flytta ut i framtiden.

Kort sagt kraven i sig känns inte omöjliga. Det som stökar för mig är att få pengarna till pund och till ett sådant HSBC expat konto utan höga växlings/överföringsavgifter.

Säkert inte intressant för de flesta men tänkte det inte skadar lägga en tråd om för feedback innan jag kanske prövar om 1-2 år.

Kort sagt kraven i sig känns inte omöjliga. Det som stökar för mig är att få pengarna till pund och till ett sådant HSBC expat konto utan höga växlings/överföringsavgifter.
Det är nog inte ditt enda problem. I likhet med typiska brittiska kreditkort är det en avgift på 2,99% på användning i utländsk valuta. Att ha brittiska kort och spendera i annan valuta än GBP är ingen särskilt bra deal.

Jag bor i Gibraltar stor del av året.

Sen borde väl Curve lösa det för konsumtion runt om i världen, tex Sverige? Fungerar väl precis lika bra som att använda SAS Mastercard + Curve i annan valuta, eller har jag missförstått Curve?

Ett tips om du vill diskutera dessa kort är nog att titta på Flyertalk och vad som skrivs där eller någon av de större brittiska bloggarna som brukar ha bra koll på kreditkort.
Kunskapen på ett svenskt forum om ett UK Expat kort är troligtvis inte direkt stort, även om det självklart är intressant om det finns kort utomlands som vi kan få tag på (tex Amex Platinum från Holland när det begav sig).

Ett tips om du vill diskutera dessa kort är nog att titta på Flyertalk och vad som skrivs där eller någon av de större brittiska bloggarna som brukar ha bra koll på kreditkort.
Kunskapen på ett svenskt forum om ett UK Expat kort är troligtvis inte direkt stort, även om det självklart är intressant om det finns kort utomlands som vi kan få tag på (tex Amex Platinum från Holland när det begav sig).
Tack för tipset. Min tanke är att detta forumet har en mängd olika typer av läsare. Från de som reser mkt i tjänsten, de som försöker nå en resa om året via sin spend i Sverige till de som kanske liknar mer mig, de som lever stor del utomlands men har sina inkomster i Sverige.

Så även om majoriteten här tycker ett sånt här inlägg inte har något intresse för dom så kan det rimligen finnas folk som antingen tycker detta är intressant för dom och om jag har riktigt tur, någon som har är svensk och letar efter samma lösningar som jag.

Gissar det är få av de sistnämnda i ett internationellt forum där få är svenskar.

Tack för tipset. Min tanke är att detta forumet har en mängd olika typer av läsare. Från de som reser mkt i tjänsten, de som försöker nå en resa om året via sin spend i Sverige till de som kanske liknar mer mig, de som lever stor del utomlands men har sina inkomster i Sverige.

Så även om majoriteten här tycker ett sånt här inlägg inte har något intresse för dom så kan det rimligen finnas folk som antingen tycker detta är intressant för dom och om jag har riktigt tur, någon som har är svensk och letar efter samma lösningar som jag.

Gissar det är få av de sistnämnda i ett internationellt forum där få är svenskar.
Ja det finns massa olika typer av personer här på forumet, men kunskapen om just dessa typer av kort är extremt begränsad, därför det inte skrivs om dom nämnvärt. Då är det bättre att vända sig till den marknaden kortet huvudsakligen är avsett för om man vill ha bästa möjliga information.

Tråden passar dock utmärkt här i forumet, det är nog bara det att du kommer kunna få mycket bättre svar på andra ställen än här. Om du hittar något banbrytande som är av intresse för oss så är det självklart jättepositivt om det rapporteras tillbaka oss, lex Amex Platinum i Holland (som inte är ett kort avsett för Sverige, men gick att skaffa ändå).

Finns en hel del expats här på forumet som lever i USA, England och andra delar av Europa. De brukar ju dock först och främst använda de lokala korten i landet de befinner sig i.

Ja, min situation är mer som för de andra svenskar som är skrivna i Sverige.

Jag kommer inte åt dom och söker sätt att komma åt fler allianser.

Förhoppningsvis finns det några enstaka här med samma intresse.

Toppen