Senaste nytt

"How much longer may I stay in the US"-meddelande....

joa

Medlem
Reste via Houston till Mexico för knappt tre månader sedan. Hemresan gick inte via USA.
Fick detta meddelande som jag inte kan dra mig till minnes jag fått tidigare. Är det standard numer?
De borde ju rimligen veta om att jag inte är kvar i USA eftersom jag reste vidare from Houston....
 

Attachments

  • Screenshot_20230111_081648_Chrome.jpg
    Screenshot_20230111_081648_Chrome.jpg
    53,9 KB · Visningar: 179
  • Gilla
Reactions: Gus

Fredrik

Medlem
Reste via Houston till Mexico för knappt tre månader sedan. Hemresan gick inte via USA.
Fick detta meddelande som jag inte kan dra mig till minnes jag fått tidigare. Är det standard numer?
De borde ju rimligen veta om att jag inte är kvar i USA eftersom jag reste vidare from Houston....
Nej,

du är kvar i USA enligt deras sätt att se på saken. Du har rest till Mexiko. Resa till Mexiko räknas in i dina 90 dagar.
 

SK989

Medlem
Nej,

du är kvar i USA enligt deras sätt att se på saken. Du har rest till Mexiko. Resa till Mexiko räknas in i dina 90 dagar.
Nja, så är det inte riktigt. Man får vistas 90 dagar i USA och måste sedan lämna landet. För att få 90 nya dagar duger det inte att lämna USA genom att resa till Mexiko eller Kanada men det är inte samma sak som att vistelser i Mexiko eller Kanada räknas in i de 90 dagarna. I OPs fall verkar det som att utresan med flyg från USA till Mexiko inte har registrerats korrekt, därför tror amerikanska myndigheter att han är kvar i USA.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Nja, så är det inte riktigt. Man får vistas 90 dagar i USA i sträck och för att få 90 nya dagar duger det inte att resa till Mexiko eller Kanada men däremot så har man inte förbrukat sina 90 dagar i USA om man vistas 1 dag i USA och 89 dagar i Mexiko. I OPs fall verkar det som att utresan med flyg från USA till Mexiko inte har registrerats korrekt, därför tror amerikanska myndigheter att han är kvar i USA.

Nja,
det blir en tolkningsfråga. Frågan har varit uppe på forumet här tidigare.

If I fly into the United States and out of Canada or Mexico, do I need a visa?


It will depend on your itinerary. If you have an onward ticket for each stage of your journey, including the journey between the United States and Canada or Mexico, you may travel without a visa. Should you choose to travel this way, you must be in possession of the tickets for each stage of your journey on your initial entry into the United States. You cannot buy the ticket for the journey between the United States and Canada or Mexico on your arrival in the United States. If you will depart the United States for Canada or Mexico by private transport, you will require a visa.

If I am transiting through the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands in the Caribbean under the Visa Waiver Program, does the 90 day period begin on my initial entry into the United States, even though I am there for only a couple of hours? If I fly into the United States and out of Canada or Mexico, do I need a visa?


The regulations are the same as if you entered the United States for a holiday. If you will transit the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean the total trip, including both periods of time spent in the United States, Canada/Mexico, Bermuda, or the Caribbean islands cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa, unless you are a legal permanent resident of the country.
 

SK989

Medlem
Nja,
det blir en tolkningsfråga. Frågan har varit uppe på forumet här tidigare.
Verkligen en intressant fråga. Jag blir inte klok på hur amerikanska myndigheter menar här egentligen. Om man reser till Mexiko eller Kanada via USA (man byter endast flyg i USA) och stannar i Mexiko eller Kanada i mer än 90 dagar då får man inte flyga tillbaka hem via USA på hemvägen utan visum. Fast det gäller inte om man under dessa 90 dagar också lämnat Mexiko eller Kanada utan att åka till USA eller hem. D.v.s. enligt informationen som amerikanska myndigheter publicerat skulle det vara så här:

1. Man reser från Sverige till Mexiko och byter flyg i USA på vägen dit. Man stannar i Mexiko i 91 dagar och får då inte flyga hem till Sverige via USA utan att ha visum.
2. Man reser från Sverige till Mexiko och byter flyg i USA på vägen dit. Man stannar i Mexiko i 90 dagar, åker 1 dag till Guatemala, och sedan tillbaka till Mexiko. Då får man flyga hem till Sverige via USA utan visum.

Kanada tillåter sex månaders visumfri tid, generellt sett, för bl.a. svenskar. Om man som svensk flyger till Kanada via USA och sedan vistas i Kanada i fyra månader har man då på något obegripligt sett brutit mot amerikansk lag genom att ha vistats mer än 90 dagar i Kanada utan amerikanskt visum? Informationen som amerikanska myndigheter publicerat blir lite märklig, för de påstår att man behöver visum om man vistas mer än 90 dagar totalt i "United States, Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean". D.v.s. om jag flyger till Kanada via USA och stannar fyra månader i Kanada så behöver jag amerikanskt visum redan på ditvägen, d.v.s. för att resa få till Kanada i mer än 90 dagar via USA trots att Kanada inte kräver visum. Det skulle jag säga är inkorrekt information på hemsidan för det är inte vad som t.ex. publiceras i Timatic.

Informationen står på hemsidan för amerikanska ambassaden i London. Jag hittar inte samma information publicerat på CBP:s hemsida så det kan vara någon anställd på ambassaden i London som skrivit lite för snabbt utan att tänka också. Ungefär som när svenska ambassaden på Island skriver att det kan behövas pass för att resa till Island från Sverige och att ID-kort inte duger, trots den nordiska passfriheten.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Informationen står på hemsidan för amerikanska ambassaden i London. Jag hittar inte samma information publicerat på CBP:s hemsida så det kan vara någon anställd på ambassaden i London som skrivit lite för snabbt utan att tänka också. Ungefär som när svenska ambassaden på Island skriver att det kan behövas pass för att resa till Island från Sverige och att ID-kort inte duger, trots den nordiska passfriheten.
Det finns info även på US State Departments sidor, men det är svårt att hitta. Men på https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html står:
If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less. See the CBP website. Citizens of VWP countries* who reside in Mexico, Canada, or a nearby island are generally exempted from the requirement to show onward travel to another country* when entering the United States. Learn more on the CBP website.
Klickar man vidare på CBP-länkarna finns där ingen ytterligare information.

Jag har sett den där länken på UK embassy också, och framförallt undrat över scenariot:
1. Reser in från Sverige til Mexico och byter flyg i USA. Estra registreras som inresa.
2. Reser hem från Mexico utan att passera gå (USA)
3. Reser tillbaka till USA 100 dagar senare. Räknas man då som overstay?

Jag tolkar detta som den situation som @joa befinner sig i.

Min tolkning utifrån ambassadens sida är att man i detta fall måste informera personalen vid immigration i USA att man planerar att göra så, och visa på biljetter för den vägen. Hur skulle de annars se skillnad på att jag faktiskt har åkt hem eller inte. Det står visserligen bara att man måste vara in possession of biljetten, men det rimliga är ju att man måste visa den vid immigration och att de på något sätt registrerar det.

En normal utresa till Kanada tex från USA räklas ju som en domestic departure.

D.v.s. om jag flyger till Kanada via USA och stannar fyra månader i Kanada så behöver jag amerikanskt visum redan på ditvägen, d.v.s. för att resa få till Kanada i mer än 90 dagar via USA trots att Kanada inte kräver visum.
Jag skulle tolka det som att så länge du kan visa på en biljett för returresa från Kanada >90 dagar senare så borde det vara OK, men du måste ha den biljetten redan innan du ankommer USA.

Men fan vet. Det är väldigt otydligt. Spontant suklle jag i ett sådant fall helt enkelt se till att inte byta i USA, för det är för stor risk dels till feltolkning dels till att någon personal gör fel...

Man kan ju se en del intressanta saker på https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search Nu var det några år sedan sist, men enligt den siten så har de iaf loggat separata inresor och utresor när jag passerat gränsen till Kanada på Europa-USA-Kanada-USA-Europa-turer, och även på Europa-Kanada-USA-Europa. Men det är ju inte samma sak som att räkna mot de 90 dagarna...
 

SK989

Medlem
Man kan ju se en del intressanta saker på https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search Nu var det några år sedan sist, men enligt den siten så har de iaf loggat separata inresor och utresor när jag passerat gränsen till Kanada på Europa-USA-Kanada-USA-Europa-turer, och även på Europa-Kanada-USA-Europa. Men det är ju inte samma sak som att räkna mot de 90 dagarna...
Det är i detta jag tror förvirringen (vad gäller den ibland motstridiga informationen) ligger. Att man inte får 90 nya dagar genom att passera gränsen mellan USA och Mexiko eller Kanada är klart men att de 90 dagarna skulle fortsätta att ticka när man faktiskt gjort en utresa från USA till Kanada eller Mexiko är det oklara. Den lagstiftning jag hittat, oklart om den är aktuell, tyder bara på att man inte får 90 nya dagar vid passerande av gränsen mellan USA och Kanada eller Mexiko men inte att man måste ha visum för att resa hem via USA om man vistats mer än 90 dagar i Mexiko eller Kanada om man reste dit via USA.
 

gdaily

Medlem
Man kan ju se en del intressanta saker på https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search Nu var det några år sedan sist, men enligt den siten så har de iaf loggat separata inresor och utresor när jag passerat gränsen till Kanada på Europa-USA-Kanada-USA-Europa-turer, och även på Europa-Kanada-USA-Europa. Men det är ju inte samma sak som att räkna mot de 90 dagarna...
Sjukt att den sajten finns egentligen, om någon får tag på mitt passnummer så kan de alltså se hela min resehistorik i USA.
 

mha321

Medlem
Sjukt att den sajten finns egentligen, om någon får tag på mitt passnummer så kan de alltså se hela min resehistorik i USA.
Inte ens bara resor på det passet, utan de kopplar glatt ihop den med dina tidigare pass så du får resehistorik som går betydligt mer än 5 år tillbaka.

Formellt sett kan man ju fråga sig var de får den kopplingen ifrån. Eftersom man inte anger sitt gamla passnr när man söker ny ESTA tex. Men vissa saker ska man nog bara låta bli att gräva i....
 

SK989

Medlem
Sjukt att den sajten finns egentligen, om någon får tag på mitt passnummer så kan de alltså se hela min resehistorik i USA.
Jag visste inte om att den fanns tidigare och nu när jag kollade min resehistorik så är det inte bara resorna med mitt aktuella pass som kommer fram utan även resorna med mitt förra pass, trots att jag alltså bara knappar in passnumret för mitt nuvarande pass. En utresa har enligt systemet skett via "okänd ort". Jag var tvungen att kolla upp hur jag reste då och det var via Newark...
 
Toppen