Kan säkert stämma, min jämförelse grundade sig som sagt endast på ett slumpmässigt valt hotell.Jag har uppfattningen att Hotels.com har lägre valutapåslag än AMEX, men jag kanske blir motbevisad här snart.
Kan säkert stämma, min jämförelse grundade sig som sagt endast på ett slumpmässigt valt hotell.Jag har uppfattningen att Hotels.com har lägre valutapåslag än AMEX, men jag kanske blir motbevisad här snart.
Lite off topic, men det finns en annan sak att beakta om man väljer mellan att betala nu, eller senare på hotellet.
Om man väljer att betala direkt så sker det över en säker förbindelse (https), precis som vilken webshop som helst.
Väljer man däremot att betala på boendet så behöver man ändå uppge kortuppgifter för att garantera rummet. Det är mycket oklart hur Hotels.com vidarebefordrar dessa uppgifter till hotellet, och hur de hanteras där. Vem vet om det blir som en utskrift i en pärm på kontoret?![]()
Ja det var booking.com som var i blåsväder sist jag hörde om detta. Ska dock nämnas att även hotels.com har påståtts lämna ut kortuppgifter på ett osäkert sätt. Om detta har förändrats vet jag dock inte.Nej, det är inte oklart vad gäller hotels. De har säkra överföringar och använder tillfälliga nummer. Bokningen garanteras av Hotels.
Det var Booking.com som var de som var i blåsväder för att skicka betalkorten i klartext. Men jag vet inte om de skärpt sig.
Tror inte detta stämmer. Har haft flera hotell bokat via hotels.com där jag uppgett kort som garanti, där de sedan har ringt och sagt att de behöver min CVV för att hotels enbart skickade de mitt kortnummer och utgångsdatum. De gånger jag gett CVV så har dragningen sedan skett. Jag får intrycket att de får kortuppgifter i klartext.Nej, det är inte oklart vad gäller hotels. De har säkra överföringar och använder tillfälliga nummer. Bokningen garanteras av Hotels.
Det var Booking.com som var de som var i blåsväder för att skicka betalkorten i klartext. Men jag vet inte om de skärpt sig.
Det är nog lite olika beroende på marknad, kanske andra faktorer också. I Sverige skickar Hotels.com absolut virtuella engångskortnummer (vilket i och för sig också kan ställa till med problem ifall hotellet försöker dra extrakostnader på det kortet, vilket erfaren personal vet att de inte ska göra, men alla är inte erfarna...). Lika säkert är att de i andra situationer skickar/har skickat i klartext; jag har sett mitt eget kortnummer i ett utskrivet mail i en pärm på hotell i Thailand (iofs några år sedan).Hotels skickar absolut kortuppgifterna till hotellet i läsbar form,
Det har jag bara varit med om på förbetalda bokningar, dvs där jag redan betalat till Hotels. Men det var ett bra tag sedan jag bodde på en hotels-bokning i Sverige, så du kan mycket väl ha rätt.I Sverige skickar Hotels.com absolut virtuella engångskortnummer
Ja nu blir jag osäker, det kanske stämmer som du säger att det skiljer sig mellan förbetalda bokningar eller betala-på-hotellet (jag använder nästan uteslutande förbetalda).Det har jag bara varit med om på förbetalda bokningar, dvs där jag redan betalat till Hotels. Men det var ett bra tag sedan jag bodde på en hotels-bokning i Sverige, så du kan mycket väl ha rätt.