Senaste nytt

Hotellmörkt i sovrummet, hur?

Johan_A_M

Medlem
Med stigande ålder kommer tydligen ett ökat behov av att ha det totalt becksvart i sovrummet märker jag. Vanliga mörkläggningsgardiner från IKEA och liknande duger inte, de läcker för mycket i antingen kanterna eller små springor uppe och nere. Tillbringade en natt på Hilton Münich Airport nyss och insåg att man nog måste köra hotellnivå på gardinerna för att få till det. Jag kom dock på först i efterhand att jag borde fotat eller kikat mer på konstruktionen så nu undrar jag om någon som spenderar en natt i totalt mörker någonstans skulle kunna tipsa om hur bästa sättet är? Det får ju rimligen vara tunga gardiner med specialtyg, och sedan gå om lott någon decimeter med ganska tight mellanrum. Kanske måste det också vara en box som de hänger i? Är det dessutom mycket gardin över ute på kanterna för att det inte ska läcka in där?
Vet inte om frågan passar bättre under hotell-trådar (eller i Byggahus.se), men den tillför ju egentligen ingen specifik kedja.
Väldigt tacksam för tips och bilder, har inte själv någon hotellvistelse inbokad närmsta månaderna.

Med stigande ålder kommer tydligen ett ökat behov av att ha det totalt becksvart i sovrummet märker jag. Vanliga mörkläggningsgardiner från IKEA och liknande duger inte, de läcker för mycket i antingen kanterna eller små springor uppe och nere. Tillbringade en natt på Hilton Münich Airport nyss och insåg att man nog måste köra hotellnivå på gardinerna för att få till det. Jag kom dock på först i efterhand att jag borde fotat eller kikat mer på konstruktionen så nu undrar jag om någon som spenderar en natt i totalt mörker någonstans skulle kunna tipsa om hur bästa sättet är? Det får ju rimligen vara tunga gardiner med specialtyg, och sedan gå om lott någon decimeter med ganska tight mellanrum. Kanske måste det också vara en box som de hänger i? Är det dessutom mycket gardin över ute på kanterna för att det inte ska läcka in där?
Vet inte om frågan passar bättre under hotell-trådar (eller i Byggahus.se), men den tillför ju egentligen ingen specifik kedja.
Väldigt tacksam för tips och bilder, har inte själv någon hotellvistelse inbokad närmsta månaderna.

Måttbeställa, vi har mörkläggning 9/10 i sovrum. Beställde från Gardinex. Det blir exakt som du vill ha det och det finns hur många färger att välja mellan.

Köp mörkläggningsgardiner från en riktig textilbutik så blir det mörkt.

Jag vill dock slå ett slag för lager på lager. De mörka gardinerna blir väldigt varma. Så du kan sätta en rullgardin bakom som reflekterar värme, så blir det svalare i rummet också. På hotellrum märks inte effekten eftersom hotellen ofta har av och ibland tonade eller värmereflekterande fönster.

Håller med ovanstående. Sen måste de ju fästas i takskenor, men det kanske är överflödigt att skriva. Jag har även satt fast små magneter vid varje skarv för att det ska hålla "tätt", även i varsin ände så gardinerna sitter dikt an mot väggen.

Jag hade exakt samma önskemål som dig för ett par år sedan. Jag gick då till Moogio i Uppsala. De fixade en lösning som känns väldigt likt de mörkaste hotellrum jag sovit i. Två gardiner som löper hela vägen från tak till golv och från ena väggen till den andra. Totalt mörk mitt på dagen.

Markiser, gardiner och persienner i Uppsala | Moogio Solskydd

Du ska ha ”Kassettrullgardiner”, som de här:
Kassettrullgardiner - Måttanpassade av hög kvalité | Persiennbutiken

det blir absolut mörkt i o m kassetten överst och sidoskenorna (samt måttbeställningen såklart). Vi har såna i alla sovrum sedan flera år tillbaka.

Detta påminner ju om den lösning som finns i Sydeuropa som hjälper både mot värme och ljus, metalljalusier. Fast då måste man ju äga ett hus. Men det är sjukt effektivt.

European Rolling Shutters | German Rouladen & Window Shutters

Toppen