Senaste nytt

Hotellbokning med rocketmiles.com

Det vore trevlig om det fanns men inte lika förmånligt som till andra amerikanska/kanadensiska bonusprogram vid användning.

Berätta gärna mer - jag testade Rocketmiles lite nyss och valde USDM som "mottagare" av poängen. Visade 6000 poäng för sex nätter i Melbourne (oavsett hotell) som exempel. Finns säkert andra sätt - vore kul att lära sig!

Berätta gärna mer - jag testade Rocketmiles lite nyss och valde USDM som "mottagare" av poängen. Visade 6000 poäng för sex nätter i Melbourne (oavsett hotell) som exempel. Finns säkert andra sätt - vore kul att lära sig!

Min poäng är t ex 1.000 miles hos amerikanska/kanadensiska bonusprogram är mer värda än 1.000 SAS EuroBonus poäng.
  • Air Canada Aeroplan
  • Alaska Airlines Mileage Plan
  • American Airlines AAdvantage
  • United Mileage Plus
  • US Airways Dividend Miles
Därför att de har förmånligare award chart och utan bränsletillägg (exkl. AAdvantage när man flyger med British Airways och Iberia).

Om jag får uppge några konkreta exemplar:
  • 27.500 miles hos Alaska Airlines Mileage Plan kan man flyga inom Asien med Cathay Pacific i First class enkleväg.
  • 30.000 miles hos Alaska Airlines Mileage Plan kan man flyga mellan Hong Kong och Australien/Nya Zeeland med Cathay Pacific i Business class enkleväg.
  • 30.000 miles hos Air Canada Aeroplan kan man flyga inom Asien 1 (inkl. både Japan och Singapore) i Business class t/r.
  • 40.000 miles hos American Airlines AAdvantage kan man flyga Europa-Mellanöstern/Indiska subkontinent i First class enkelväg.
  • 40.000 miles hos United Mileage Plus kan man flyga Sydostasien-Australien/Nya Zeeland i First class enkelväg.
  • 40.000 miles hos US Airways Dividend Miles kan man flyga inom Sydostasien (inkl. Indien) i First class t/r.

Bland de förmånligaste award hos SAS EuroBonus är Business class award inom samma zon. Det brukar kostar 50.000 poäng för t/r men bränsletillägget tillkommer.
Sydamerika är som en zon då kan man flyga ganska mycket.

Instämmer, bra sammanställning, tack för den! Även om Rocket Miles eller någon annan tjänst erbjuder EuroBonus skulle även jag ändå välja något av de amerikanska bolagen för de skäl angivna ovan. Plus att SAS saknar awardbokning online för *A. Däremot hade jag gärna sett LifeMiles på Rocket Miles:p

Last edited:
Min poäng är t ex 1.000 miles hos amerikanska/kanadensiska bonusprogram är mer värda än 1.000 SAS EuroBonus poäng.
  • Air Canada Aeroplan
  • Alaska Airlines Mileage Plan
  • American Airlines AAdvantage
  • United Mileage Plus
  • US Airways Dividend Miles
Därför att de har förmånligare award chart och utan bränsletillägg (exkl. AAdvantage när man flyger med British Airways och Iberia).

Ok, du menar så. Jag trodde du menade att det fanns sätt att få betydligt fler poäng om man använde ett amerikanskt program. Jag gissar att 0,05% av landets resenärer har ett konto hos något av ovanstående. Bara en reflektion.

Bara för att reda ut Rocketmiles - får man poäng per natt även från hotellet (double dip) eller räknas det som tredjepartsbokning?

Det beror nog i praktiken på vilken receptionist som jobbar när man checkar in och hur pass hård hotellkedjan är. Så här står det på Rocketmiles FAQ:

"Will I earn hotel rewards points during my stay?

Generally, hotel rewards points will not be earned in addition to your Rocketmiles preferred currency. However, we are excited to be posting thousands of miles or points to your account, compared to the hundreds of miles you might be used to earning today."

Jag gissar att 0,05% av landets resenärer har ett konto hos något av ovanstående. Bara en reflektion.
Om du pratar om procent, jag gissar att det är mycket få procent av befolkning som samlar poäng aktivt så att de använder bokningssajter som Rocket Miles eller andra sajter som ger poäng vid hotellbokning.

Toppen