Senaste nytt

Hotell och övrigt i Washington D.C

toer00

Medlem
Hej,

I slutet av April bär det av till USA och Washington D.C. Vi har varit i New York flera gånge och det tillhör en av våra favoritstäder alla kategorier, men Washington D.C. är helt nytt för oss. Nu behöver vi tips, var bor vi? Var äter vi? Vad skall vi se/göra? Vi är jag och fru toer00. Vi bägge gillar att sätta guldkant på tillvaron, så hotell blir alltid 4-5 stjärnor och gärna lite bättre restauranger.
 

pswe

Medlem
Hej,

I slutet av April bär det av till USA och Washington D.C. Vi har varit i New York flera gånge och det tillhör en av våra favoritstäder alla kategorier, men Washington D.C. är helt nytt för oss. Nu behöver vi tips, var bor vi? Var äter vi? Vad skall vi se/göra? Vi är jag och fru toer00. Vi bägge gillar att sätta guldkant på tillvaron, så hotell blir alltid 4-5 stjärnor och gärna lite bättre restauranger.
Guidad tur i Capitolium om det är tillgängligt är en upplevelse.
Annars bör väl på det här forumet Air and Space museum nämnas, Spirit of St Louis startade ju trots allt det hela, sedan finns där mycket annat, inte minst rymdrelaterat på museet som är sevärt.
Tycker också monumentet över ändra världskriget är en fin plats för reflektion.
God tur!
 

Hubert

Medlem
Ta kontakt med en kongressledamot för att få en chans till en rundtur i vita huset. Är man ute i god tid kan man ha en chans även om man inte är en väljare :)
Edit: Kan vara att man behöver kontakta ambassaden i Washington när jag tittar lite snabbt nu. Jag hade en mailkonversation med en ledamot för några år sedan och då verkade det inte omöjligt.
 

Big Birger

Medlem
Soluppgången vid Lincoln Memorial för knappt 2 veckor sedan var magisk.

Det kan vara något om vädret är gynnsamt och om ni ändå är uppe med tuppen första morgonen pga tidsomställlningen.

774EDBA2-ABD9-4F15-B07D-809022CA7E7E.jpeg 64035241-1E6B-410A-BD21-517DEABE7CC6.jpeg 7D53B2F8-B4EF-4CD6-92CE-D3EC4C308826.jpeg
 

Harnos

Medlem
Hej,

I slutet av April bär det av till USA och Washington D.C. Vi har varit i New York flera gånge och det tillhör en av våra favoritstäder alla kategorier, men Washington D.C. är helt nytt för oss. Nu behöver vi tips, var bor vi? Var äter vi? Vad skall vi se/göra? Vi är jag och fru toer00. Vi bägge gillar att sätta guldkant på tillvaron, så hotell blir alltid 4-5 stjärnor och gärna lite bättre restauranger.
Rekommenderar ett besök i toppen på Washington Monument, förköp av biljett krävs.
 

MrRob

Medlem
När vi var där ett par nätter för tio år sedan så bodde vi på The Churchill Hotel. Bra hotell, bra område och gissningsvis prisvärt eftersom vi valde det..

Området runtomkring var fint och den halvtimme det tog att gå ned till t.ex. Vita Huset var en trevlig promenad via Dupont Circle. Massvis av fik och restauranger längst vägen.

Edit: Hade även en resa dit planerad mitt i pandemin som vi ställde in. Då hade vi bokat ett par nätter på The Normandy Hotel som ligger bara ett stenkast från mitt första tips. Det var prisvärt och såg bra ut när vi bokade för två år sedan.
 

Big Birger

Medlem
Tips på Hotell?
Jag bodde på "Hilton Washington DC National Mall The Wharf" av den enkla anledningen att det är 50 meter från busshållplatsen för "5A" som går direkt till/från flygplatsen och ganska nära till "National Mall".

Själva hotellet var helt ok, men inget att skriva hem om. Finns säkerligen betydligt finare hotell.

Ute vid flygplatsen bodde jag en natt på Hampton Inn innan hemresa för att också hinna se flygplanen. De var schyssta att skjutsa till flygmuseét med sin gratis shuttle. Väldigt smidigt.
 
Toppen