Senaste nytt

Hotell i Johannesburg + lämplig statusmatch?

Intressant, verkar vara samma till CPT.
Flyger du J så har BA oftast 3 flighter varje kväll som är framme 6,7 och 9 på morgonen.

Ang. hotell, eftersom de flesta bra hotellpromos baseras på vistelser och inte nätter är bästa affären för den som
är ute efter gratisnätter att byta då och då, och du har ju flera hotell i samma kedjor (2 Radisson och 3 IHG) stenkast ifrån varandra.

@agehall
Tack för referenspunkten kring flygpriserna. Ska se om jag kan flexa en dag eller två. Men hur kommer det sig att du föredrar LH framför LX? LX brukar vara milsvidd bättre i Y enligt min erfarenhet (för att inte tala om C)

@homer
Börjar med Radisson/Club Carlsson om de accepterar min status match, så får kan jag hoppa mellan de två till att börja med. De var rejält mycket billigare än Intercontinental

Last edited:
Dina tider verkar lite knepiga för att få fram bra priser, sannerligen...

Normalt hade jag föredragit LH, som Agehall skriver... Det ger dig iaf minst byten. LX är ju inte heller något dåligt alternativ, och detsamma gäller TK.

Om du ska åka just de angivna datumen hittar jag bara en möjlig resa med rimligt pris, och det är med Ethiopian. MUC-FRA(LH)- CAI-ADD-JNB & JNB-ADD-CAI-ARN tillbaka. Som du ser blir resan ganska omständig, och du behöver nog transitvisum för ADD? Men å andra sidan kostar den bara 9.500SEK.

Vilket FFP använder du förresten? :)

@Palazzi: Tack för förslaget! Blir dock lite väl omständligt i detta fall...

Om SA ska undvikas så ger LH (FRA) och LX (ZRH) lika många byten. Bästa pris jag hittat är 15KSEK MUC-ZRH-JNB-ZRH-ARN med LX. Denna biljett finns dock bara på deras egen sajt - syns inte på exempelvis ITA.

Jag är EBS med goda chanser till EBG denna period. Så Star är ju klart att föredra

@Homer. Ingen schablonersättning på gott och ont

Hittar för övrigt en mycket bättre deal på "vanliga" Radisson än Gautrain. Ser också sjysst ut. Någon erfarenhet av detta?

Är biljetterna för 15K fortfarande Y? Har du kollar bokningsklassen, så att det iafär 100% till EB? (Allt annat vore ju givetvis katastrof).

Även om de blir mer omständigt: Du kan inte flyga MUC-ARN enkel med SAS 30Sept och sedan flyga ARN-(CAI)-ADD-JNB T/R 1-8oct? Ethiopian har en kampanj på deras hemsida som gäller de datumen. 6150SEK T/R i Ekonomi Flex. Bokningsklassen är Q och ger 100% miles till EB!!

Jag ska inte krångla till det för dig, men du får 13.000miles för en resa som kostar 6.000SEK.

Tänkte bara uppdatera lite kring hur detta landade

Hotell: Blev statusmatchad till CC Gold och bokade Radisson Gautrain fyra nätter med 4 for 2 och två separat.

Flyg: Gav upp Star och bokade BA istället. WT+ på utvägen och CW på hemvägen kostade lika mycket som en ekonomibiljett med valfritt Starbolag (undantaget Ethiopian eller Egyptian men jag har inte tid för den långa omvägen - tack iaf Palazzi). Återstår nu att se om jag kör BA på mina framtida resor eller återvänder till Star.

Toppen