Senaste nytt

Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino

Vet inte om jag varit naiv tidigare, men på något sätt har jag trott BC var bättre än andra. Fast när en reseaktör äger ett forum kanske det blir så här? Så jag kan väl anta att Emirates trots allt betalade / hotade / erbjöd någonting för att få tråden låst? http://www.businessclass.se/forum/threads/nedgradering-från-first-till-business-på-emirates.14373/

http://www.businessclass.se/forum/t...s-trådar-pga-relationen-till-flygbolag.17988/
"1. Du har döpt tråden om "opartiskhet" men egentligen handlar det om mer än det vilket jag ska förklara nedan. Jag tror ärligt talat inte att någon misstror BusinessClass opartiskhet nämligen."

Jahapp....

Last edited by a moderator:
Som någon skrev, ni kunde ha skrivit detta som en artikel (helst informerar tydligt om att detta är en sponsrad artikel) och inte som en recension.
I vissa artiklar får jag en känsla att resan (flyg oftast) är kanske betald av ett flygbolag. Speciellt när någon är med på invigningsflyg.

Om jag skriver en recension om flygbolag A och resan är betald av min firma (inte av mig själv), påverkar det inte mitt omdöme om flygbolag A.
Däremot om flygbolag A har betalat för min biljett för att de vill att jag ska skriva något gott om dem, då är det reklam. Inte recension längre.

Exakt @Dr. Miles. Denna "recension" påminner mer om en reklaminlaga i en dagstidning än en recension. Det borde stå klart och tydligt att detta är en sponsrad artikel och inte en normal recension. Trovärdigheten sjunker om BC gör sådana "recensioner" som publiceras som normala, även fast de är betalda reklaminlägg, speciellt om allt på hotellet/flygresan (eller vad det nu kan vara som recenseras) utges att vara perfekt utan minsta fel.
Som @SAS404 skriver har jag inte heller något emot att BC tar in reklam för att få inkomster, men då ska det stå tydligt, inte som i denna sponsrade artikel.

Som någon skrev, ni kunde ha skrivit detta som en artikel (helst informerar tydligt om att detta är en sponsrad artikel) och inte som en recension.
I vissa artiklar får jag en känsla att resan (flyg oftast) är kanske betald av ett flygbolag. Speciellt när någon är med på invigningsflyg.

Om jag skriver en recension om flygbolag A och resan är betald av min firma (inte av mig själv), påverkar det inte mitt omdöme om flygbolag A.
Däremot om flygbolag A har betalat för min biljett för att de vill att jag ska skriva något gott om dem, då är det reklam. Inte recension längre.

Hej Dr. Miles,

Det er en bra diskusjon om en post som dette skal publiseres som en recension eller en artikel. Den tar vi gjerne. Neon vil mene at for å være en recension så skal den være negativ? Uavsett, dette er ikke en sponsrad artikel, og vi har ikke fått betalt for å besøke / skrive om Hotel Splendido. Forøvrig er nok mange invigningsflyg "by invitation", men igjen, jeg mener at det ikke skal påvirke innholdet. BusinessClass får aldri betalt for å skrive om hverken flyg, hotell eller lounger, i så fall skal vi såklart informere om det...

Hej Dr. Miles,

Det er en bra diskusjon om en post som dette skal publiseres som en recension eller en artikel. Den tar vi gjerne. Neon vil mene at for å være en recension så skal den være negativ? Uavsett, dette er ikke en sponsrad artikel, og vi har ikke fått betalt for å besøke / skrive om Hotel Splendido. Forøvrig er nok mange invigningsflyg "by invitation", men igjen, jeg mener at det ikke skal påvirke innholdet. BusinessClass får aldri betalt for å skrive om hverken flyg, hotell eller lounger, i så fall skal vi såklart informere om det...
Hej, ursäkta att min norska är dålig, det kanske är besvarat högre upp i tråden? Jag har förstått att ni inte fick betalt men kostade vistelsen er något eller bjöd hotellet på övernattning m.m.?

Så otroligt besviken jag blir. Jag är ledsen, men det här är inget annat än ren reklam i mina ögon. Ni har blivit köpta, och försöker dessutom smyga med det. Att du inte inser att innehållet i en recension påverkas av om man blivit bjuden på resan/upplevelsen tycker jag är sorgligt.

Hej RichardG,

Jeg er oppriktig lei meg for at du tar på denne måten. For oss har dette aldri ment å være reklam og vi har hatt kostnader, ikke inntekter, med å besøke hotellet / publisere denne recensionen/artikkelen om Hotel Splendido. Men igjen, det er et fantastisk hotell, da forstår jeg at det kan fremstå som reklam. Liker ikke å henvise til TripAdvisor, men også her vil man se at det nesten utelukkende er fantastiske user reviews.

Vet inte om jag varit naiv tidigare, men på något sätt har jag trott BC var bättre än andra. Fast när en reseaktör äger ett forum kanske det blir så här? Så jag kan väl anta att Emirates trots allt betalade / hotade / erbjöd någonting för att få tråden låst? http://www.businessclass.se/forum/threads/nedgradering-från-first-till-business-på-emirates.14373/

http://www.businessclass.se/forum/t...s-trådar-pga-relationen-till-flygbolag.17988/
"1. Du har döpt tråden om "opartiskhet" men egentligen handlar det om mer än det vilket jag ska förklara nedan. Jag tror ärligt talat inte att någon misstror BusinessClass opartiskhet nämligen."

Jahapp....

Hej SAS404,

BC eies av en reiseaktør, det er sant. Men eieren har aldri påvirket forumet og jeg håper at ved at eieren til stadighet tilfører BC midler, så kan det med tiden bli et enda mer innholdsrikt og komplett reisenettsted. Hvilken retning det hele skal ta, der vi vil ha oppfatningen til dere som bruker BC og forumet...

Det klär dig inte att hacka på konkurrenter, bättre kan du.

+1

Hej Agö,

Jo, du har rett. Jeg mente heller ikke å hacka på konkurrenter, det var mer i relasjon til kommentaren fra ACervin, der man undrade om recesionen var skrevet av noen som hadde en økonomisk interesse i at flest mulig bokade seg inn på hotellet som var recensierad. Og der jeg svarade at det ikke er slik, selv om vi jo vet det er vanlig på blog's etc ellers.

Jag vet inte om jag förstår dig korrekt men du menar alltså att kvalitet/trovärdighet inte påverkas av vem som betalar för en vistelse?

Jag hoppas innerligen att detta resonemang INTE gäller för de hundratals flyg- och hotellrecensioner som görs på sajten av redaktionen. Det vore mycket olyckligt.
Just denna artikeln har fatt mig att undra over innehallet pa hela siten. BC har ett stort gang med inbitna anvandare som reser validigt mycket, att utnyttja dessa och blanda recensioner och rapporter fran dessa anvandare med proffsresare med en dold agenda kanns inte bra. Vad vore BC utan dessa anvandare? Det vore ju inte sarskilt svart att skapa ett nytt forum utanfor BC dar inget foretag lag bakom och alla eventuella intakter kom anvandarna till godo......

Det handlar inte om resenären hade bra vistelse på detta hotell. Det kan hända även för andra medlemmar.
Om någon annan medlem skriver gott om detta hotell, då är det helt okej.

Jag är också som andra, inte bra på norska men spontant känns det som ditt svar är rökridå för att inte svara på om vistelsen är betald eller inte..

Det som ni bör se över er rutin/process om ni skriver likadant recension framöver är, att ha tydlig kommunikation/markering om detta är sponsrad av hotell/flygbolag/annat. Som @johhenrik skrev i en annan tråd, trovärdighet är ingenting man får det gratis utan man måste jobba för många många år.

Men Martin, du svarar ju inte ens på frågan. Jag kan verkligen förstå att ni lägger ert liv på detta företag, jag har själv drivit företag i många många år. Jag vet också att min trovärdighet är inget jag får gratis mot mina kunder, utan jag måste förtjäna den. Jag reser världen runt av den enkla anledningen och har detta fantastiska forum till min hjälp och därmed tackar jag er. Men mina ursprungliga post kvarstår ju obesvarad.
Stänger BusinessClass trådar pga relationen till flygbolag? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jag blir jätte besviken på dig och mina förhoppningar om BC sjönk precis som en sten. Det handlar inte om att ha någon policy där ni ska vara skyldiga att ange exakt vad ni betalat för hotell, flyg och allt vad det nu kan vara. Däremot är det en förtroendefråga när det kommer in 3 otroligt välskrivna vad som vid första anblick ska vara en recension av ett lyxhotell. Och eftersom du inte vill uppge vad ni har betalat antar jag att det är en form av dold marknadsföring som är beställd av hotellen i fråga.

Det där med kvalitet rakt igenom oavsett vem som betalar fungerar inte, samtidigt som jag förstår att man inte biter den hand som föder en så är det ett stort problem med tilliten om man inte är öppen med hur exempelvis en alldeles för positiv recension kommer ifrån. Lite som att man smiter in betalda reportage bland vanliga reportage från användare för att få det att verka mer legitimt.

Hädanefter kommer jag alltså anta att allt som skrivs med avsändare Businessclass är betalda reportage och ren reklam tills motsatsen bevisas.

Hej SAS404,

Jeg har ved rett mange innlegg her forsøkt å forklare hva dette er. Igjen, det er inte en "dold marknadsföring som är beställd av hotellen i fråga". Det er ingenting som er bestilt. Det er ingenting som er betalt og jeg håper du kan anta for fremtiden at det du leser på BC er redaksjonelt innhold, inntil vi informerer om noe annet. Men, jeg håper du kan besøke hotellet i fråga, og jeg ser frem til å høre mer om hva du selv mener er feil med hotellet eller hvordan du istedet mener vi skulle skrevet om det. Jeg tror at alle har sin skrivestil. Noen vil la seg inspirere av det Lena skriver, andre vil la seg inspirere (eller ikke) av det Jacob skriver etc. Det vil være opp til hver enkelt å følge den skribenten de liker stilen på og som de mener er troverdige...

Toppen