Senaste nytt

Hongkong tips? Behövs visum om transit via Kina?

Heggemon

Medlem
Hej, planerar min första resa till Hongkong. Bokat med Air China där man mellanlandar i Beijing. Jag blir inte klok på om kinesiskt visum behövs, det är ju trots allt bara en mellanlandning. Någon som vet? För Hongkong och Macao behöver man inte något visum som jag förstått det.

För en förstagångare till Hong Kong, har ni tips om vad man inte får missa? Blir en 6 dagars resa (i effektiv tid, exkl restid) på plats. Vart ska man bo/inte bo?
 

intuition

Medlem
För en mellanladning - där man stannar air-side mellan flygen - behöver man inget visa alls.

Vad man kan få, om man vill, är ett s.k. transit-visa där man under några dagar (beror på region i Kina) får stanna på orten. Dvs gå ut från flygplatsen och röra sig fritt inom ett begränsat område (tex staden eller regionen)
 

intuition

Medlem
Du kan söka detaljerad info på "China 24 hour visa free transit" eller "china TWOV".

Om du har blivit nekat ett kinesiskt visa någon gång, eller stannat längre än tillåtet kan du få problem med visa fri transit, men annars fungerar det klockrent. På PEK går man igenom en transit-fri-visa kanal vid bytet där de kollar att du uppfyller kraven. Därefter en våning ned och säkerhetskontroll. Sedan är man igenom.
 

Heggemon

Medlem
För en mellanladning - där man stannar air-side mellan flygen - behöver man inget visa alls.

Vad man kan få, om man vill, är ett s.k. transit-visa där man under några dagar (beror på region i Kina) får stanna på orten. Dvs gå ut från flygplatsen och röra sig fritt inom ett begränsat område (tex staden eller regionen)
Jag bestämde mig för att boka om till en 24hr layover, prick 24h för att hinna utforska lite i Beijing. Då borde 24h transit-visat räcka antar jag.
 

intuition

Medlem
Jag skulle tro att du får en 144 timmars. Peking har en utökad typ av transit visa.
De har gjort om en del under covid Men tror att de nyligen återgått /utökat på fler orter.
 

pswe

Medlem
För en förstagångare till Hong Kong, har ni tips om vad man inte får missa? Blir en 6 dagars resa (i effektiv tid, exkl restid) på plats. Vart ska man bo/inte bo?

Boende blir lite beroende på budget. Om det ryms är RitzCarlton fantastiskt med utsikt och hög nivå på allt. Mandarin oriental ett alternativ.
Har du status hos Hilton är Conrad inte dumt men inte samma upplevelse.
För mig är maten en av de största upplevelserna i Hongkong, och då kanske främst enklare ställen som man nästan bara råkar ramla över.
Att åka upp på Victoria Peak och kanske i kombination med Stanley så får man fortfarande en god portion av den gamla kronkolonin och en del natur på köpet.
Bron över till Macao är en upplevelse och en natt där sparar rejält till reskassan om man ser till rumspriser.
 

intuition

Medlem
Jag låg lite lågt med mina HK tips, eftersom jag tänkte att jag nog är lite "annorlunda". Och det är jag, så läs det som ett komplement till ovanstående!

Jag får själv spunk på Nathan road och "turist-kommersen" däromkring så jag undviker just TST (Tsim Sha Tsui). Gillar HK island och områden som Wan Chai men det är kanske inte för nybörjare. Men det är mer genuint. På kowloon drar jag mig upp till MongKok av den anledningen. Där kan man få rätt OK rum på Cordis Langham Place med club-access utan att det kostar skjortan. Nära till Ladies Market är det också. Men vill man ha utsikt över Victoria Harbour är det omkring TST och Hung Hom som gäller eller motsvarande på HK island.

Håller med om the peak, ta bussen upp (om du vågar) och gå ner. Alternativtt The peak tram upp. På vägen till the tram kan man passa på att vandra någon timme i Hong Kong park. Har man bråttom tar man Cheung kong park precis bredvid.
Ute vid North Point någonstans finns ett litet museeum i britternas "ointagliga" fort och historien om hur HK föll. Åk "Ding Ding" dit.


Något flygnördar gör (fast jag har inte själv gjort det) är att leta upp "the checker board" som är ett rutmönster målat på ett berg och var den avgörande signalen för inlfyning till den gamla flygplatsen Kai Tak.
 

Hejhopp

Medlem
Lånar denna tråden lite

Är det någon som vet om det är OK att nyttja transit utan visum om man avser att resa vidare på en separat biljett och bokning än den men anlände till Kina med ?
I mitt fall via Shanghai och har för avsikt att stanna air side
 
Toppen