Senaste nytt

Hong Kong Marathon feb. 2014

Rutten på halvmaran verkar spännande. Börjar vid Tsim Sha Tsui går Nathan Road upp mot Kowloon,vändar tillbaka sen via harbour tunnel längs Central med avslutning vid Victoria Park, lämpligt nära Conrad.

För några år sedan var jag och tjejen flitiga löpare. Jag har aldrig sprungit en mara och kommer aldrig att göra det men ett lopp som jag kan rekommendera är Spetsbergen Marathon på Svalbard. Vi kutade halvmaran och det var ett väldigt intressant sätt att ta sig runt Longyerbyen. Jag tror det var 75 pers totalt som sprang 10km, halv/helmara. Utöver det loppet så har vi klarat av sylvesterloppet i Sao Paolo 15km och Gustavialoppet på St Barths 10km. Gustaviloppet är nog det bästa loppet, inte tidsmässigt men Karibien är alltid Karibien. Loppet brukar gå i November under svenskveckan.

På lördag blir det midnattslopp...

Kreativ dotter du har:D Med den här tidshorisonten ser det ju möjligt ut att komma i någorlunda form för att ta sig runt en halvmara, misstänker att tiden är oväsentlig:D

Mitt första råd är att se till att vänja benen vid att röra sig på asfalt i 2,5-3 h. Gäller oavsett hur vältränad man är. Fick själv bitter erfara detta i halvmaran i Örebro 1985, tror jag. Hade som mål att gå under 1.20. Gick bra öppnade första milen på på 37-38 min, men vid 14 km sa det pang i benen, mil två gick ca 44 min och jag tog mig i mål på 1.24 i min första och sista halvmara. Att jag kunde springa i skog och fjällterräng i 2-3 timmar, eller eller köra två mil på skidor i kuperad terräng på dryga timmen i tävlingsfart hade jag som ingen nytta av här. Så mitt råd är gå, lunka, jogga. Börja med en mil och gå i rask takt. Jogga lite när du känner för det, men kanske överhuvudtaget inte i början. Öka sedan distansen gradvis och varva rask gång med att jogga. Se till att skaffa ett par bra skor, men att du även har kläder som inte skaver. Och, INGA nya grejor inför loppet. Kom även ihåg att du lär inte ha någon nytta av att plåga ihjäl dig genom att springa ett eller två varv på elljusspåret. Du ska vänja kroppen vid att vara ute 2,5-3 timmar i måttlig fart:D Öl och vin kan du fortsätta dricka men tänk på vad du stoppar i dig i övrig:)

Och vad gäller alla andra prylar, glöm dom, det är träningen och din förmåga att lära känna signalerna från kroppen som gör att du kommer att ta dig runt:cool: Kan inte låta bli att länka till en jäklig bra krönika Johan Esk skrev om skillnaden mellan löpning på 80-talet och idag.

Var ju premiär för ultramarathon i Stockholm i år, 12 varv runt Djurgården eller vad det var. Låter mest tröttsamt... :p

Ultralopp i Stockholm har man kunnat springa varje år åtminstone sedan 2000 då Ursvik Ultra (5x15 km) startade. Finns säkert fler lopp, bl.a. ett på Lidingö tror jag. Jag sprang en gång ett varv på 15 km banan i Ursvik och var inte särskilt sugen på fler varv. Och då var det ändå ljust och fint väder. Ultraloppet går (gick?) på natten tidigt på våren.

Varför denna tråd?
Jo, det kanske finns fler på detta fantastiska forum som springer/sprang/har sprungit/vill springa/borde springa osv. Gärna i Hong Kong 16 februari.

Nu blev jag riktigt peppad, det känns som en bra idé. Är trots en del daller kring midjan väldigt förtjust i löpning och har funderat på en halvmara ett tag, och HK känns ju mer spännande än något lokalt.

Detta låter ju som en riktigt lysande idé, känner mig riktigt sugen att hänga på.

DOCK så är formen i något sämre form än den borde vara så får försöka starta försiktigt i Bellmansstafetten först för att se hur det känns (5 km känns betydligt mer humant än 22...)

Bastu i Conrad är ju bara det värt resan dit. ;)

Som statusfanatiker har jag självklart sett till att kvalificera mig för BMI Diamond. Hoppas på easy landing ner till Blue lagom till loppet.
Stort tack också för alla löparråd Henrik!

Toppen